Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 2 1

Det handler om at deres case med Taiwan ses på som lignende Donbass vs. Ukraina. Det er jo visse likheter det må vi innrømme - men tidsmessig har tiden gått fra Taiwan.

2 Likes

Jeg tror dette roer seg ganske fort og snart er “hendelsen” uviktig.Ikke mange nordmenn i dag som bærer nag til svenskene for at de tok jemtland og herjedalen.

1 Like

Tviler på det ville vært flertall for det der, for å si det sånn.

Jaja folkens, da har gårsdagens vestlige propaganda blitt til morgendagens virkelighet.

Invasjonen er et faktum.

8 Likes

Blir litt god dag mann økseskaft her nå.

Jeg har ikke sagt at jeg ikke forstår at det er konsekvensen i en verden med atomvåpen der en ikke ser seg tjent med kriger mellom stormakter. Mitt og andres svar til deg går utelukkende på at du sier at Hagen har et poeng: “Hvorfor skal ikke grensene flyttes hvis en folkeavstemning i ØU tilsier det”.

Vi som svarer deg mener at dette er galt, det er ikke det at vi ikke forstår mekanismene som gjør at man i dette tilfellet sannsynligvis velger å bøye av. Det betyr fortsatt ikke at Hagen har et poeng.

Kom ihåg att Oljefonden är TUNGT inne med 27 av 12 000miljarder :joy: VG asså

2 Likes

Forklar gjerne hva den posten har med Russland/Ukraina å gjøre.

Enig i at det er galt at RU får overta Øst-UA, selv om området er befolket av russere, fordi det kan føre til at vi vil se flere utbryterrepublikker. Det kan derfor føre til ustabilitet langs andre grenseområder på sikt. Men for sivilbefolkningen i områdene som RU nå har overtatt kan det hende situasjonen faktisk blir bedre hvis man får fred.
Det hjelper lite å fordømme, når man ikke stiller opp militært eller med sterke nok sanksjoner. USA har i praksis også akseptert overtakelsen hvis de kun innfører sanksjoner mot Øst-UA og ikke mot RU.

1 Like

En venn av en venn i Kiev sendte hele hardisken sin til vennen min i går for å få backup i tilfelle internettet blir kuttet der. Spenstig situasjon for lokalbefolkningen. Flere reiser ut av Ukraina nå for å sikre seg selv. Nå som situasjonen tilspisser seg enda mer og Russland har invadert Donetsk og Luhansk er krigen i gang mellom Ukraina og Russland. Spørsmålet er hvor aggressive vesten vil være i møte med Russland på Ukrainsk jord. Vi kan sitte og være så naive vi vil ovenfor kommunikasjonen fra Russland og USA/Nato, men det er lettere å se situasjonen klart ved å se på troppenes bevegelser over landegrenser. Nå har Russland gått inn i Ukraina. Kan vesten egentlig stoppe Russland fra å spise seg inn i Europa over tid? Dette er andre innhugg i Europas landegrenser fra Russland på 8 år. Hvor mye skal de spise før vi skjønner at de angriper Europa i sakte film?

3 Likes

Det er jo ikke så populært med sanksjoner som rammer vesten selv like mye som Russland…

Blir midlertidig. EU kan tilpasse seg. Her bør dei slå hardt ned med ein gong for å sende eit tydleg signal om at dette er uakseptabelt. Russland bør isolerast frå resten av verda til den grad EU og USA har moglegheit til å få til dette, med sanksjonar dei FAKTISK merkar. Du håndera ikkje ei bølle ved å la dei gjere som dei vil.

3 Likes

Det er det spørsmålet Russland stiller vesten nå. Har vi faktisk den reelle makten til å stoppe Russland fra å gjøre som de vil?

1 Like

De tar det de kan få, men holder seg nok unna NATO-land. Det var vel Stoltenberg som nylig sa at man vil forsvare hver tomme av land som er NATO-medlemmer. Så der må man jobbe mer langsiktig med å endre demografien, slik at man evt kan få flertall i befolkningen for en utmelding fra NATO. Det virker ikke veldig realistisk på kort sikt.

Hvor lenge skulle man akseptere at ukraina bomber og undertrykker sine egne borgere I Donetsk?

1 Like

Det er et svar til @bamse, som skrev:

Det har rabla for Carl. Han mener kanskje vi må holde folkeavstemming på Holmlia og i Groruddalen også ?

Poenget mitt at både Norge og flere andre land i Vest-Europa allerede har havnet i en situasjon hvor utfallet nettopp kan bli noe lignende . Demografi er i høy grad skjebne. Og lite tyder på noen tilstrekkelig utbredt vilje til å snu trenden.

1 Like

Kom gjerne med kilder, så vi kan avkrefte russisk fake news før vi tar standpunktet ditt seriøst. :slight_smile:

En kilde er tv2 nyheter om droner med bomber som sendes over Donetsk.