Det er ikke alltid det går så bra i Norge heller. Det var en sak med en psykisk ustabil mann som bodde i et øde hus. Han truet med våpen osv, men politiet, i stedet for å prøve å deskalere situasjonen prøvde å presse seg på og endte opp med å skyte fyren. Fullstendig unødvendig all den tid de bare kunne ventet fyren ut. Han var ikke noen risiko for noen andre enn seg selv hvis de bare hadde holdt litt avstand. Problemet her var vel at norsk politi har liten erfaring med folk som faktisk har våpen.
Feil.
Politi i Norge har vel våpen som er låst inn i skrin i bilen?
Du har ikke sett så nøye på politiet de siste par årene forstår jeg
De har vært “midlertidig” bevæpnet i årevis.
De har visst hatt våpen siden november 20. Det var jeg ikke klar over. Væpnet politi i hele landet begrunnet med fare for islamistisk terror.
Snikinnføring av permanent bevæpning.
Ja, det er rimelig bullshit. Kan ikke se at våpen i bil skulle være noe problem i en terrorsituasjon. Da hadde det også vært en mye mer bevisst handling å bevæpne seg selv.
But what is going on here, at the deeper level? Why the European mirroring? Ultimately, the aim is to widen endorsement for the moral correctness of ‘woke’ revolution: To widen it to a European élite, already well primed (i.e. memory politics, as above) for cultural war – albeit one oriented more to replacing European ‘populists’ and nationalists, with adherents to the EU imperial project. […] How will it end? No one can tell. Dostoevsky in Demons* reminds us though, just how sensitive, genteel, well-meaning Russian secular liberals of the 1840s had prepared the way for the 1860s generation of radicalized, ideology-maddened children, bent on tearing down the world, and to turn on their own parents. Revolutions have a habit of ‘eating’ their children. A Tightening Circle of Replacement Politics (Alastair Crooke. Strategic Culture, 26 April 2021.)
Dette skjønte jeg ingenting av.
Vel, så kort tid som du brukte på å svare kan du vel heller ikke ha rukket å tenke for i det hele tatt forsøke å skjønne. Men hvem vet, kanskje noe likevel synker inn etterhvert, og om ikke hos deg så kanskje hos noen andre ? Det er “von i hangande snøre”.
Jeg må nesten få det med teskje.
Forutsatt at polititjenestepersonen er i bilen da antar jeg?
I terrorsituasjoner kaller de inn væpnet heimevern, som ved 22. juli, men det tar jo litt tid før de er på plass. Midlertidig er det vel Delta som kan være der rimelig raskt. Er fortsatt usikker på om jeg vil at politiet skal gå med pistol hele tiden for å spare 15 min på responstid når noe skjer. Under terrorangrep er ting ofte veldig uoversiktlig, og usikker på om vanlige politifolk uten terrortrening kan ta korrekte valg med god nøyaktighet i sånne situasjoner. Blir fort at de kan skyte personer som reagerer utagerende på grunn av frykt eller misforstå situasjonen de er i. F.eks. i Sverige når politiet drepte han funksjonshemmede gutten med lekepistol. Siden terrorhandlinger er så sjeldent i Norge vil jeg tro de dreper flere som ikke hadde trengt å dø, enn det de redder ved å kanskje kunne skyte en gjerningsmann i stedet for å taze eller vente på Delta. Også har vi jo det at kriminelle følger politiets bevæpning. Når politiet har pistoler, så må de også ha det. Tror fra erfaringene vi ser i andre land at det fører til mer brutale gjengmiljøer at politiet går rundt med pistol, men det er litt vanskelig å se før det er for sent. Vil ikke ta sjansen. Det er en av tingene jeg ikke liker med Erna og dagens regjering. De tar for lett på bevæpning av politiet i mine øyne, og det er fra det jeg har forstått begrunnet i terrorberedskap, men brukes i vanlige ulovligheter.
Jepp, risk/reward er neppe positiv ved å ha bevæpnet politi.
Kan ikke skjønne at det skal være noe spes terrorsituasjon nå, alt har jo vært låst ned i lang tid…
Radikaliseringen har tatt seg opp en del de siste årene, ihvertfall fra høyreekstrimister i Norge ifølge forrige statusrapport, så de må være på vakt og fortsette overvåkningen av de miljøene som er risky. Terrortrusslen er helt klart der nå også, men siden færre samles er det jo mindre risiko for noe veldig stort da.
I tillegg har man utrykningsenheter, som er distriktenes eget «delta-light».
Mitt poeng er ikke å ta til orde for generell bevæpning, men jeg mener likevel at enkelte terrorformer som man har sett økning av, som for eksempel knivangrep og bruk av kjøretøy, er situasjoner der skytevåpen vil være mest effektivt og behovet er så akutt at det taler for generell bevæpning.
Så er det mange gode argumenter mot generell bevæpning også. Det er egentlig et svært sammensatt regnestykke som må gjøres over hvilken fremgangsmåte som skaper minst negativ konsekvens samlet over veldig lang tid i fremtiden.
Når det gjelder norsk politi, så tror jeg dette er en mindre risiko enn i de fleste andre land. Norsk politiutdanning er omfattende og har høyt akademisk fokus, nettopp for å sikre god evne til refleksjon. Grunnleggende strategi er deeskalering.
Hva tenker du om politiutdanning i Norge vs Sverige? For de har nå problemer der…
I årets første fire måneder fant det sted 98 skyteepisoder, og 15 mennesker ble drept i disse, opplyser Stefan Hector, som leder den svenske politioperasjonen.
I samme periode i fjor var det 81 skyteepisoder og 15 drap, mens det i 2018 var 76 skyteepisoder og ni drap i årets første fire måneder.
Ref: Stadig flere skyteepisoder i Sverige
Söta bror skyter fem ganger så ofte
Svensk politi skyter fem ganger så ofte som norsk politi, selv etter at forskjellene i befolkningsstørrelse er regnet med.
Interessant:
I Storbritannia er bare visse polititjenestemenn utdannet og autorisert til å bruke skytevåpen.
Det gir mening spør du meg, trenger ikke at 100% av politifolk går rundt med våpen…
Lurer på hvorfor de skyter oftere i Sverige ja, det er et stort mysterium
Nei si det.