Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 2 1

2 Likes

De gjør størst fremskritt i Sør. Utrolig at ikke broene ble tatt for å forhindre fremrykk. Inne i Nilolajev nå og Melitopol.

Skulle ha sprengt bruene

:ukraine: :ukraine: :ukraine: :ukraine:

5 Likes

Jeg vil minne dere om denne. Det er pokker meg bare 8 år siden. Da skjøt politi i Ukraina mot sine egne borgere med skarpe skudd. Slik er det å være borger i et russiskvennlig totalitært styre. Nye sammenstøt i Kiev – 27 døde – NRK Urix – Utenriksnyheter og -dokumentarer

6 Likes
1 Like
2 Likes
1 Like

Og det ser også ut til å ha skjedd. Finnes det ingen i Russland som er villig til å stå opp og stoppe galskapen?

2 Likes

Her har vi noen virkelig helter som sto på sin post til det siste.

11 Likes

Litt optimisme på morgenen:

I forrige uke leste jeg et par tråder på Twitter om russiske tropper i BEL: Etniske gnisninger, fyll, konflikt med lokalbefolkningen (hogget visst skog som brensel), salg av drivstoff og covid.

Er det noen som har gitt penger til den militære innsatsen? Er det noe vits? Føles så meningsløst når en javelin visstnok koster 8 mill.

Edit: Kanskje viktigst: er det lov?

4 Likes

Moskva børs opp 22% akkurat nå.
Det betyr at sanksjonene er for svake.
Deres økonomi må legges i grus.
Full blokade.

8 Likes

Jeg kan iallefal bekrefte at selv om norske myndigheter er veike sålangt, så stoppes handel med Aluminium den veien iallefall.

Deler av Norsk industri tar saken i egne hender💪, samma hva vinglepetter Støre vil.

7 Likes

Børsene er opp både i USA (i går) og Asia, så at Moskva-børsen er opp er nødvendigvis ikke et tegn på at sanksjonene er for svak, men et uttrykk for at det generelle sentimentet har snudd, og at markedet tror at verden kommer seg videre tross Putins vanvittighet.

6 Likes

Se her, ja. Om dette stemmer, så er sannsynligvis ikke de eneste som har fått seg en aha-opplevelse med hensyn på hva de er kommandert til.

1 Like

Ja.

"There are two major factors most military folks consider to determine combat power: the force’s resources and the force’s will.

The force’s WILL: soldiers’ morale, a belief in the cause for which they fight, support they receive from both their fellow citizens & their government’s leadership, their unit leaders…and especially, what they get from their comrades."

Motstandsviljen er beundringsverdig. Det er å håpe de får flere våpen raskt.
(Dette utelukker ikke at man parallelt fortsetter med sanksjoner og diplomati. Men kraftig militær motstand er nødvendig som en del av pakken)

1 Like

Anbefaler alle å lese denne.

9 Likes

Nå har vel den maktsyke diktatoren snart brutt nok lover. Til at han kan stilles for den internasjonale straffedomstolen i Haag.

Når en ser på hans "rulleblad " opp gjennom årene. Finner jeg den underlig at det festes noe som helst form for tillit til hva han uttaler.

3 Likes