Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 2 1

Håper nesten det er et fabrikert bilde / foto-op. Skulle tro krateret ville vært mye større også for noe som veier 100+ kilo og treffer bakken i 500+ km/h. Ser ut som noen bare stappet den ned i et lite hull i veien. Man går uans ikke bort til et slikt udetonert missil og tar selfie :see_no_evil:

For noen år siden kjøpte jeg en del Toz kal.22 ammunisjon fordi det var billig.
Det ble med det ene kjøpet, for ca 30% av ammoen virket ikke.

2 Likes

Nei, det er sant. Det er det ingen stormakter som har (bør ha) rett till.
Men litt rart å se krigsoverskriftene i avisene nå, og demoniseringen av Putin/Russland.
Hvor var krigsoverskriftene for noen få år siden da Stoltenberg/Norge slapp 600 bomber ( med 30 000 drepte) over et Libya som ikke angrep noe annet land, og fikk en statsleder drept.
Aner jeg en dobbeltmoral her; - i media og fra Stoltenberg?

4 Likes

Blir jo ikke krater når den ikke detonerer.

2 Likes

Joa, det blir litt kinetisk heftig kraft og (litt større) krater når et så stort missil treffer bakken - selv om det ikke detonerer. Det er jo i prinsippet en stor kanonkule.

Se for øvrig: Kinetic bombardment - Wikipedia

Kan hende jeg tar feil altså, det bare ser veldig underlig ut.

Vi handlet en del med Ritverc før, upåklagelig kvalitet på det radioaktive materialet de leverte :atom_symbol: :joy:

1 Like

Kjemperart :rofl:

2 Likes

har sett tilsvarende på andre slagmarker. men skal ikke si at det ikke er staget. men for meg ser det plausibelt ut.

1 Like

Kinetic bombardment har nok betydelig høyere kinetisk energi.

Ville tilsvart ca. 10.000.000 N avhengig av kompresjon og kontakttid.
Det vi ser på bildet er nok sant, men det betyr bare at kompresjonsavstanden og elastisiteten i underlaget fordelte kreftene over veldig lang tid/avstand. Hadde dette vært betong og ikke asfalt hadde det nok sett helt annerledes ut.

2 Likes

Ja, det er klart. Jeg har ikke fasit, men prefrontal-cortexen min fikk en instinktiv «nææææh det der ser veldig feil ut» når jeg så bildet :

Asfalt er ikke direkte mykt når du treffer det i 500 kilometer i timen. Mageplask fra 3-meteren. Man ser heller ingen strukturell forvridning i hovedkroppen på missilet. Tenk bare hvordan flymetall ser ut etter å ha truffet bakken i lavere hastigheter.

Men ja, ikke meningen å spore av på mindre viktige ting.

Yup, vi ser bare at den har gått relativt dypt, som tilsier lang kompresjonsavstand.

Hvis dette er korrekt, så er det basen til 2 skvadroner med russiske jagerfly, SU-30

13 Likes

Må bare si fra sidelinjen at det er deilig å lese enn tråd som denne, med mye kunnskap, gode refleksjoner, lite polarisering og samtidig uten ekko. Takk til alle som bidrar! :slight_smile:

10 Likes

"- Russisk opptrening av militære styrker suger - jeg sier dette på bakgrunn av at jeg har sett hvordan de gjennomfører øvelsene sine. Logistikken og etterretningen er klumsete. Soldatene deres er hovedsaklig uprofesjonelle, de har dårlige underoffiserer og offiserene deres er for det meste forferdelige, skriver han og går videre til de ukrainske styrkene:

  • Første gang jeg tjenestegjorde med ukrainske soldater - i 2004 - hadde de også dårlig ledelse og disiplin, og var dårlig trent. Men de har forbedret seg betydelig."
2 Likes

Whatabout

4 Likes

Det unnskylder ikke noe av det Russland gjør nå, men jeg skulle gjerne sett at det ble tatt et større oppgjør med disse krigene i Norge og Europa der man tar et tydelig standpunkt mot å gjenta denne typen feil igjen.

10 Likes
1 Like

Russerne gjør kort prosess på sine egne.

Som den britiske forsvarsministeren sier, hva slags signal sender den russiske ledelsen til sine soldater når de drasser rundt på mobile krematorium…

1 Like

Det ser ut til å være korrekt.

Ligger øst for Luthansk i russland.

Dette skal være flyplassen

2 Likes