Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 2 1

Er det ikke deilig å ha noen å hate? :slight_smile:

3 Likes

En regimeforandringskrig er ikke en NATO / Amerikansk oppfinnelse lmao🤣 Dette er mye MYE eldre, faktisk fra en tid før USA og NATO i det hele tatt eksisterte.

2 Likes

Det handler ikke om hat, men hvordan man kan ramme Putin og hans regime.
Er ikke verdens undergang at russere ikke får feriere ved Sognefjorden.

Desto større press man legger på Russland og russere, desto større sjanse for at regimet vakler

Det som er nytt er den nykonservative illusjonen om humanitær intervensjon og/eller spredning av demokrati med bomber til land/kulturer som er hundrevis av år bak vesten i utvikling :slight_smile:

Nå er det noen år siden skolebenken, men er ganske sikker på at så godt som all empiri tilsier at sanksjonering mot sivile / uskyldige ikke får dem over på «vårt» lag. Tvert i mot.

2 Likes
9 Likes

Absolutt ikke. Han må ta over Ukraina før det er for sent.

«I believe that Russians and Ukrainians are one people … one nation, in fact. When these lands that are now the core of Ukraine joined Russia … nobody thought of themselves as anything but Russians.»
-Putin

Putin gjennom mange tiår uttalt sin misnøye med Ukraina som egen stat. Han har hatt hele TV program og skrevet titalls sider om at Ukraina egentlig er russisk.
Han ar ansatt en rådgiver med ansvar for Ukraina som har uttalt:

“There is no Ukraine. There is Ukrainianism. That is, a specific mental disorder. Surprisingly brought to the extreme degree passion for ethnography. Such bloody lore. Muddle instead of the state. There is borscht, Bandera, bandura. But there is no nation. There is a pamphlet called “Samostiyna Ukraine”, but there is no Ukraine.
Forced coercion into fraternal relations is the only method that has historically proven effective in the Ukrainian direction. I do not think that any other will be invented”

2 Likes

Burde ikke det være opp nasjonalstatenes demokratisk valgte regjering, og de har valgt å svare med sanksjoner rettet mot nøkkelpersoner og institusjoner i Russland?

Hva oppnår man med å spre hat mot russere som ikke er i Russland eller anses som individer av betydning for Putin eller hans regime? Og som da våre demokratisk valgte regjeringer har valgt å ikke sanksjonere enn så lenge.

1 Like

Min forståelse er at du her motsier deg selv med to påfølgende setninger. Er det korrekt ?

“Ingen kobling mellom NATO og Ukraina-invasjonen.” “Han må ta over Ukraina før det er for sent.”

Leser jeg dette korrekt? I så fall er min mening at du motsier deg selv. Fordi “for sent” er direkte knyttet til NATO og deres holdning til Ukraina, hvor de konstant sender våpen, våpensystemer, og gir militær trening til Ukraina, og snakker om at de kan bli medlemmer i framtiden.

1 Like

Synes du det er fair at innbyggerne i en aggresiv krigsmakt, som legger uskyldige ukrainske liv på slakterbenken, skal få dra på shopping til Milano eller havfiske ved norskekysten?
Ville du syntes det var ok at tyskere fikk dra på ferie til New York eller sørlandet etter å ha invadert Polen i midten av forrige århundre?

Vi må sette inn sjokktiltak som får vanlige russere til å snu seg i store masser raskt mot egen leder. Det er ikke vanlige russere som er problemet, men det er de som må ta tak i dette. Det er de som må velte regimet i eget land.

4 Likes

Det er ikke å spre hat at russere ikke kan feriere ved Sognefjorden.

Synes det er et fint signal å sende til Russland . At russere er uønsket så lenge Putin sitter ved makten

1 Like

Ja, det synes jeg ett hundre prosent :slight_smile:

Som spiller rett i hendene på Putin / Kreml og skyver de vi ønsker over på vårt lag lenger vekk.

5 Likes

Ingen kobling mellom trussel fra NATO er det jeg mener.

Enig i det, men det blir også gjentatt til det kjedsommelige i denne tråden. Jeg tror det er svært få her inne som er uenige i at NATO / USA har gjort feilgrep som har ført til mye lidelse. Er det nødvendig å nevne det i hvert innlegg? Kanskje vi skal lage en avstemning så folk slipper å starte innlegget sitt med «Men NATO og vesten har jo…»

4 Likes

Helt fair ar den jevne russer må være med å betale prisen for det deres politiske lederskap setter i stand.

Så får vi håpe de klarer å rette sin aggresjon innover mot Putin&co.

2 Likes
11 Likes

Hvilken empiri baserer du dette på?

1 Like

Dette er naivt.
Det du beskriver er linjen vi har lagt oss på siste 20 år. Se hva det har gitt av resultater.
Invasjon av georgia, krim, ukraina, ufint trav i tsjetsjenia osv.
Vi må klippe snorer hardt og brutalt. Sende et sjokksignal til Russland.

5 Likes

@Evilfreud @Martins

Ref. vår fysikkdiskusjon på lavt nivå så støtter dette antakelsen om at bildene var ekte og jeg tok feil.