Dette handler ikke om atomvåpen. Nå blander du kortene.
Dette handler om hvordan få Putins regime til å kollapse.
Den eneste måten det kan skje på, er å få folk til å gjøre opprør.
Og det må skje i store masser samtidig. Mindre markeringer vil vli slått hardt ned på.
I tillegg bør vi hjelpe Ukraina til å vinne den kampen de står i. Det innbefatter at de får tilgang til våpen, også fra oss. Om vi har juridisk begrensning til å gjøre dette, så får vi motta ordrer fra Danmark, selge til de for 1 krone, så får Danmark være landet som offisielt gir videre til Ukraina.
Redigert:
Jeg reagerer på ordbruken. Å kalle Putins krigføring for ‘ukult’ er dypt respektløst overfor Ukrainas situasjon
Det er faktisk akkurat det det handler om. Hadde ikke Russland vært en av verdens mest kompetente militære- atomvåpenmakter hadde vi kunnet bombet de tilbake til steinalderen.
Ja! Og der er min (og empirien) sin klare oppfatning at sanksjoner som rammer uskyldige sivile er kontraproduktivt for å oppnå dét målet. I tillegg er det prinsipielt forkastelig.
Beklager hvis det var et ukult adjektiv. Jeg synes det er mer uansvarlig å argumentere for diskriminering av sivile og/eller for mottiltak som risikerer å kaste verden ut i atomholocaust.
Blir kun spekulasjoner, hvor mye NATO sitt nærvær har påvirket Putins imperialistiske vyer. Gudene må vite hvordan Russland ville ha agert i tiden fremover dersom Estland, Litauen og Latvia ikke var beskyttet av nettopp NATO. Putin kunne nøyd seg med en sikkerhetssone i Ukraina, men ambisjonene er åpenbart langt større enn kun redsel for å få NATO for tett opptil russisk grense også på denne delen av kartet.
Det sier også meg noe da det er for store konsekvenser for realpolitik.
Dette vil ha mye større sikkerhetsmessige konsekvenser for Russland enn alternativet som var et vennlig Ukraina i NATO, ikke rasert økonomi, god dialog med europa, redusert amerikansk sikkerhetspolitikk i EU.
@h3nk1 skriveleif
Den realpolitiske vurderingen har Kreml nettopp gjort og de foretrakk å bære kostnadene nå heller enn å ha et «vennlig NATO i Ukraina».
Den beregningen kan vise seg å være grundig feil, jeg mistenker det på lenger sikt, men det er den som har blitt gjort.
Edit:
Klovneemoji for å argumentere mot atomkrig og diskriminering av sivile? Heia tråden
Jeg synes det var en glimrende ide å eksportere et lass med Kongsberg-raketter til Danmark.
“confirm russian forces”
Stoler ikke helt på den ass
Hvorfor eksisterer Nord-Korea? Er det fordi det er for få sanksjoner? Eller hva med Iran, hvordan har regimet der klart seg, selv uten SWIFT? Eller Syria? osv osv.
Det føles sikkert riktig å sanksjonere og straffe sivile folk for myndigheters overgrep, men empirisk er det lite som tyder på det virker, hverken for å endre atferd til regime, eller endre selve regime.
Min antagelse er at Putin og Russland fryktet - ubegrunnet eller ikke - at USA skulle etablere flåtebase på Krim, ha kontroll på den handelskanalen, etablere våpensystemer og potensielt også atomvåpen i Ukraina, og så sette i gang med støtte til opprørere/frihetskjempere internt i Russland for å destabilisere og splitte opp Russland.
Realpolitisk er det en frykt som man kanskje kan si at ett diktatur (som Russland er) har grunn til å frykte, gitt USA og NATO sine handlinger tidligere.
Det jeg finner smått ironisk i denne tråden er at de som går hardest ut mot Putin, har forslag som ligner mest på framferden til nevnte
Her er det ikke mangel på “hard men” som er villige til å lage omelett. Russere uansett politisk ståsted skal ekskluderes, NATO skal inn i Ukraina, alle er feige. Jeg får bilder i hodet av skribenter i bar overkropp som rider over den russiske Taigaen og ord som pot og kettle ligger langt utpå tungen.
Når det er sagt så synes jeg det er positivt med en tråd der hele spekteret av meninger kan fremlegges og diskuteres, selv om det har gått litt vel mye i loop i det siste?
Jeg har følgt med på aljazeera.com og theguardian.com i det siste og vil tipse om disse sidene for de av dere som er interesserte (og tar gjerne imot tips hvor dere finner info).
Ønsker alle en god og fredelig helg!
Trodde du landet ville synke ned i avgrunnen?
Det holder å hindre dem fra å være en militær trussel.
Gode poeng, selv om befolkningen er mer underkuet i nevnte land enn tilfellet er i Russland. Eliten i Russland er betraktelig mer vestlig orientert og vil neppe akseptere å bli isolert i for stor grad. Ikke minst om det samtidig berører lommeboken.
Altså alt du skriver her virker for meg helt innlysende. Sliter med å forstå at noen ikke forstår dette.
NATO kan uansett enkelt eliminere den yneklige svartehavsflåten og stoppe alle Russiske skip i chokepointet i Tyrkia med sine skip i middelhavet.
Dersom NATO ønsker atomvåpen nærme Russland, kan de allerede plassere dem i deres medlemstater i baltikum som nærmere Russlands storbyer enn Ukraina.
Det Ukrainske folket var positive til Russland og hadde i følge meningsmålinger ingen interesse av NATO før Krim. Utviklingen i EU var bedret forhold til Russland i EU.
Amerikansk nærvær i EU ble jevnt redusert siden oppløsningen av Sovjet, og EU har pushet mer og mer for å gjøre seg uavhengig av NATO. Russland har nå snudd dette på hodet, og har insisert på ny kald krig med EU.
Putin bør bytte slagord til “Make NATO Great Again!”
Det har jo ikke noe med det å gjøre. Det handler om at man må tørre å si ifra at dette ikke er greit.
Enkelte her ønsker å se en annen vei, og la bøllen i sandkassa gjørr som han vil, fordi han er tross alt ikke i deres sandkasse. #Struts.
Hvor lang tid tar det før han står og skuler mot deres sandkasse? Får pipen en annen lyd da?
Heldigvis ser det ut til at verdens ledere og organisasjoner er på vei til å danne en slags felles front, på vegne av politikken, økonomien, kulturen etc. Jeg tror det blir fasit, mer og mer, jo lenger dette pågår.
Hadde snowflake generasjonen vært de som styrte på 40tallet, så hadde vi alle snakket Tysk.
Satt på spissen.
Merkelig at folk fortsatt tror dette handler om sikkerhetspolitikk.
Vi burde gjøre det samme mot alle Syrere da kanskje. Siden Assad er en fæl mann. Stenge alle flyktninger ute, ikke servere dem noe som helst osv. Ta fra dem eiendeler og generelt gjøre livet surt for dem?
Ser dere hvor galt det høres ut? Tenker de fleste som vil diskriminere mot sivile Russere nå kalte Trump for rasist når han innførte flyforbud mot en viss gruppe mennesker.
Blir litt i tvil her nå. Har svigerinne som er russisk. Bør jeg ban’e henne fra neste familieselskap fordi jeg ikke liker Putin?
På hvilken måte skal det evt være med på å løse konflikten, uten å skape noen ny?