Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 2 1

Bra sida som uppdateras

2 Likes

Har ikke peiling på hvordan det var i Polen før 1939, ei heller etter 1945.

Vet egentlig heller ikke hvordan det var i Ukraina før 2014 eller i forige uke.

Det har igrunn ingenting å si i forhold til om man skal reagere på det Putin driver med nå? Det er ikke OK.

Usikker på hva du mener, men det var vel ikke feil å motsette seg Hitler?

2 Likes

Kan du heller ikke si demokratisk valg. For det var jo resultatet av dette “regimeskiftet”. At folket endelig fikk si sin stemme.

8 Likes

Leser det helt annerledes. Tror ikke Putin har noen reell frykt for NATO/USA, og tror også det er en riktig vurdering av ham. Hvis ikke Russland agerer som aggressor er det lite som tilsier at Vesten skulle gjøre noe offensivt mot dem. Tvert imot har Vesten sittet relativt stille i båten mens Russland de siste årene har utført omfattende undergravende virksomhet mot vestlige demokratier, bl.a. med innblanding i det amerikanske presidentvalget.

Slik jeg ser det bruker Putin trusselen fra NATO som et opportunt påskudd for å gå inn i Ukraina fordi han faktisk selv tror på ideen om å gjenoppreise et imperialistisk stor-Russland, og fordi han trenger en krig for å samle befolkningen og styrke egen posisjon innad i Russland. Her tror jeg imidlertid han har gjort en feilvurdering. Jeg er derfor redd for at han ikke lenger i samme grad er en rasjonell aktør. Han har åpenbart en alvorlig covid-paranoia, framstår aggressiv og smiler som skurken i en B-film fra åttitallet i taler og omgir seg etter alt å dømme med alt for mange yes-men som forvrenger virkelighetsoppfatningen hans.

15 Likes

13:44 Ukrainas försvar uppger nu att de ryska förlusterna idag överstiger 1 000 man. Detta ovanpå de 800 man förlorade igår enligt ovan. Ukraina uppger korrekt att det är de största förlustsiffrorna Ryska Federationen någonsin upplevt på en så kort tidsperiod, inklusive således Tjetjenienkrigen. Nu korrekt länk.

3 Likes

Valget i 2010 med Yanukovich var et demokratisk valg. Selv om han var korrupt osv.

Det var definitvt mange som støttet revolusjonen/regimeskifte/kuppet på Maidan, men det var ikke et demokratisk valg, som fulgte demokratiske prosesser. Det brøt bl.a. med grunnloven til Ukraina.

Vi kan godt diskutere dette mer, men det er egentlig ikke vesentlig for poenget i innlegget mitt.

1 Like

La oss legge til: Russere og russisk ungdom vet at livet er bedre i vesten. Ukraina fikk demokrati og Hviterussland var nære ved. Det må ha skremt vannet av Putin.

13 Likes

Godt poeng, tror heller ikke han vil ha flere eksempler på fungerende demokratier i nærheten.

4 Likes

Så Russland går til krig for å sikre at Putin kan fortsette som leder og forsøke å unngå at Russland blir et demokrati? Så det handler i bunn og grunn om han selv/hans styresett.

2 Likes

Er ikke det opplest og vedtatt da?

3 Likes

Det er bare så uforståelig at 150M mennesker aksepterer det.

2 Likes

“Motsette seg” Putin synes å være det eneste som betyr noe likegyldig hva det ellers måtte føre til. Ukrainerne blir bare et påskudd likegyldig hvordan det måtte gå for dem. Og slik var det også med Churchill, Roosevelt &Co. De ga i realiteten blanke i hvordan det måtte gå med både polakkene og øvrige europeere.

Diktatur i er nøtteskall😉

2 Likes

Jeg vil til dels svare ja på dette. Jeg tror aldri Russland kunne eksistert som en noenlunde fungerende land med dagens grenser i et vanlig liberaldemokratisk styresett. Det ville vært altfor mange ulike interesser, folkeslag, religioner osv. Da måtte de i så fall blitt splittet opp i flere stater, noe som dagens regime ikke ønsker, og trolig ikke flertallet av befolkningen heller.

Russland har alltid hatt vært styrt av en form for tsar, og selv om de kaller seg et demokrati i dag, er de i praksis ikke det. De prøvde litt demokrati på 90-tallet - det fungerte ganske dårlig.

Sett fra Ru er derfor tanken om å bli et liberalt demokrati også en trussel mot den nasjonale sikkerheten - eller hvert fall integriteten av grensene.

1 Like

Noen turister fra eller til i Sogn spiller ikke så stor rolle.
Flere fordømmelser har også liten betydning.

Det er umiddelbare våpenforsyninger som er viktig nå.
Bortkastet å snakke til Putin på et språk han ikke forstår.

2 Likes

Vel. Det mener iallefall ikke jeg, så ikke tillegg meg den meningen er du snill🙂

Han også vet hva vesten har gjort med Russland/sovjet, Nord Korea, og Kina. Å foreslå at vesten kommer til å angripe Russland fordi de angrep Irak blir tynt

Problemet med din analyse er at du forutsetter at NATO kommer til å sitte stille.
Dersom NATO igjen ser på Russland som en trussel, slik som nå, vil NATO styrkes og oppruste i Europa, USA nærværet vil ikke lenger reduseres men økes. At NATO ser på Russland som et trussel og at USA blander seg mer i EU er i seg selv svært ugunstig for nasjonal sikkerhet.

Russland klarer ikke å holde følge med oss i et våpenkappløp, spesielt med rasert økonomi. Om de er bekymret for maktbalansen er det derfor ikke en god ide for dem å starte ett.

Så nei, det er ikke (bare) det jeg hadde sagt.

4 Likes

Er vel uansett ikke opp til den generalen å nekte Russland adgang til å bevitne en NATO-øvelse ved deres grense. Om det skulle stoppes måtte det kommet fra toppen.

Enig med Hansson her!

Stryken i Norges og verdens reaksjon vil avgjøre om russiske regimer endelig lærer at aggresjon er ulønnsomt, eller om Russland vil fortsette å være en trussel mot fred også i framtiden. Det er vårt eget valg.

4 Likes

Ok, men skjønner ikke hvordan noe av dette motsier min konklusjon om at Ru’s handlinger har en sikkerhetsmessig rasjonalitet bak seg, sett fra Moskva.

Ru tror jo Vesten er foran forestående et kollaps, at det unipolare verdenssystemet vil falle osv, dette kommer jo frem bl.a. i talen til Putin i Munchen i 2007.

Min analyse forutsetter for øvrig på ingen måte at “NATO kommer til å sitte stille”.

2 Likes