Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 2 1

Ja, Ukraina kunne ha gått med på nøytralitet og (trolig) forhindret det meste av det som nå skjer. Men det ville fordret en sterk ledelse som kunne motstå ytre påvirkning.

1 Like

Snakk om å legge ansvaret over på offeret.

Virker som du har reflektert nok over hvor grusomt det har vært for Russland å ikke få kontrollere Ukraina, kanskje du skulle sette av litt tid til å reflektere over hvordan det føles for Ukraina å bli okkupert. Eller er ikke det så farlig?

13 Likes

Fin liten video med en gammel ukrainsk statsborger som snakker med to unge russiske soldater. :point_down:

Oversettelse:

“What the f.k are you doing here? I am Russian too, but I live in this state. You have your country, we have ours. Don’t you have problems in your country to solve? Are you all rich there, as in the Emirates? You’re just puppets”

4 Likes

Ja, de kunne jo gjort en innsats selv for å bevare freden. For eksempel gitt fra seg atomvåpen (å fader, det gjorde de jo).

Urimelig er det vel at de har konvensjonelle våpen og trening også. Slik at de “narkomane neo-nazistene” har et forsvar som kan forsvare landet.

Fort gjort å glemme at det er et selvstendig land, ikke en “buffersone” tydligvis.

12 Likes

For å bruke @VargVemund logikk, voldtatt kvinne kunne utgått å bli voldtatt om hun ikke var kvinne.

Litt kvalmt å prøve å legge skyld på ukraina

13 Likes

Våpen ser de jo ut til å få. Om det fører til at det ender på en mer positiv måte vet ikke jeg. Men jeg har ikke den store troen på det ukrainske lederskapet. Mye av det Zelenskij har sagt har tydet på god vilje. Men han er også såvidt jeg har forstått så godt som uten noen politisk erfaring. Minner om Trump ved at han har havnet der han har på grunn av ekstrem misnøye med fortsatt vanstyre og ekstremt korrupte forhold også etter 2014. Det som har skjedd viser jo uansett at han har “overspilt sine kort”. Eller kanskje er det egentlig andre rundt han som har gjort det på mye samme måte som Trump ble utsatt for. Så denne væpnede motstanden, jeg aner ikke hvor realistisk det er. Det er vel for stor prestisje involvert for Putin&Co her til at de ikke vil oppnå en slags “seier”.

1 Like

Du er en mester i å ta ting ut av kontekst. Flink bisk @Evilfreud !

6 Likes

Større tro på en leder innsatt av Putin?

Zelenskyj har skrevet seg inn i historiebøkene ved ikke å ta imot tilbudet om å evakueres.
Om RU ikke klarer å drepe ham nå, så blir han hard å slå i neste demokratiske valg.

2 Likes

Tror putin totalt har indervurdert forsvarsviljen.

5 Likes

Nei.

Dagbladet:
« Vi hører meldinger om russiske soldater som overgir seg, og sier at de ikke skjønte at de var i Ukraina - og at de ikke ville krige mot oss. De var uten både mat og vann, og er nå sammen med våre, sier Martynov.»

Det er ingen spøk å befinne seg langt inne på fiendtlig territorium. De trenger diesel, mat, vann, søvn etc. Dette er umulig når de ikke får opprettet baser og forsyningslinjer.
Jeg begynner å tro at russerne går på en skikkelig smell her.

Er også ganske overbevist om at det nå kommer våpen inn fra Polen og Romania. Vil vi snart få se at de klarer å skyte ned helikoptrene?

11 Likes

Det er påfallende hvor lite man hører fra RU. Dette får meg til å tenke.

5 Likes

Det er garantert riktig. Ellers ville det vært førstesideoverskrifter. Tyskland er helt avhengig av russisk gass.

Bingo, de er voldsomme på propaganda når det går bra. Når det er rolige. Da vet man det går dårlig

5 Likes

Planen var nok å bli kvitt lederskapet i Kiev ganske kjapt.

De satser nok fortsatt på at Spetsnaz skal ta ut presidenten, men for hver dag dette ikke skjer så dør tusenvis av russere og Putins muligheter for seier forvitrer.

3 Likes

Ryktes problemer med Twitter i Russland

Og mye ord som krig invasjon sensureres i alle media.

Og denne godbiten er visstnok forbudt (lurer på hvorfor)

image

3 Likes

Enig

Mistenker at det går skikkelig rævva for Russland nå

1 Like

For meg betyr det motstatt. Men håper du har rett.

1 Like

Er det så vanskelig å se at Ukraina truer Russland om også de blir med i Nato?

Man trenger ikke være ekspert på internasjonal politikk for å se dette.