Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 2 1

For de som ikke allerede var klar over hvor langt opp i rumpa på Putin han her er:

3 Likes

Sanksjoner? forstå det den som kan.

@tusekakk og @olav4 helt konkret hva er det du mener gjør at det jeg skriver under fortjener klovneansikt?

2 Likes

De innser vel at mange russere trenger hjelp til tross for at politikerne fucker opp som vanlig.

1 Like

Det ville isåfall være en gigantisk nedtur for Russland…

8 Likes

Edit: Ser ut som dette bare var en forespørsel.

6 Likes

Tyrkia imponerer!:ok_hand:

1 Like

Hvor nøytralt blir Ukraina etter at de har nedkjempet Putins angrep?

Jeg skriver selv at Ukraina ikke akkurat er nøytralt - så hva var det ved det jeg skrev som fortjente klovneansikt?

Ser du at vesten har bidratt til denne konflikten, eller ser du det ikke?

4 Likes

Vesten kan ha bidratt til krigen med å si at UA kan bli NATO-medlem på sikt, uten å samtidig ruste opp landet kraftig eller gi en midlertidig sikkerhetsgarani.
Men i etterpåklokskapens navn ettersendes det nå våpen.

1 Like

" NATO har også ekspandert i Øst-Europa: Enlargement of NATO - Wikipedia

Er dette nøytrale handlinger, eller kan de ses på som krigshandlinger?"

Mener du i fult alvor at dette er en krigshandlinge?
Hva tror du grunnen er at de ikke ville være tilknyttet en forsvars allianse med Russland?
Du kan jo spørre Ungarn…, eller eks Tsjekkia, Praha våren
Hva som skjedde med de som ville løsrive fra det sovjetiske diktaturet
At du ikke har lært noe som helst av dette er jo greit nok, de har.

3 Likes

Russland har tvunget Ukraina inn i den stillingen de har.

Før 2014 var 60% av ukrainere positivt innstilt til Russland. Etter 2014 var tallet betraktelig lavere, og nå er de helt på bunnen.

Hadde NATO vært i nærheten så pågående som du og resten av putinistene påstår, så hadde Ukrainske luftrom vært sikret av pent brukte F-16-fly og patriot-batterier og ex-sovjetiske kamp-kjøretøyer hadde ikke eksistert i det ukrainske forsvaret.

7 Likes

Whataboutism er helt irrelevant for krigen i Ukraina.

For det første underkjenner du fullstendig Ukrainernes rett til selvbestemmelse. De har selv søkt mot vesten. Det er det mest klovnete med innlegget.

Du forveksler Russlands behov med Putins behov. Putin har behov for at både Hviterussland og Ukraina forblir i Russlands sfære. Putin er en diktator og det er fullstendig uspiselig for meg at vi skal føye oss for Putins behov på bekostning av Ukrainas rett.

Putin er ikke redd for NATO, han har atomvåpen. Frykten for NATO er en god unnskyldning for å oppnå andre mål. Hvis han hadde vært redd for NATO hadde han ikke hatt styrker som må hentes av NAF fordi tanken er tom.

18 Likes

Altså etter US/EU styrtet Viktor Janukovitsj i februar 2014.

Russland hadde et annet syn på det som hadde skjedd: Vesten hadde hjulpet demonstranter – flere av dem nynazister – å avsette den demokratisk valgte presidenten, for deretter senere å få en illegitim, pro-vestlig ledelse i Ukraina, som skrev under på assosieringsavtalen med EU.

Kan diskuteres i det uendelige hvem som har rett å galt i denne saken, men krig som nå?

Forslag: Man avholder folkeavstemning. Deretter gjør man en oppdeling i vest og øst etter det regionale flertallets ønske. Vest får sikkehetsgaranti fra NATO og øst fra RU.

1 Like

Syntes fortolkningen av @VargVemunds kommentarer er kreativ. Poenget som fremmes har etter min forståelse å gjøre med at situasjonen som utspiller seg i Ukraina ikke er så enkel som den fremstilles i media. Det er forferdelig det som gjennomføres av Russland, samtidig at deres handlinger ikke er fullstendig uprovosert. Årsak og virkning,

Som i alle saker finnes det flere parter og derav flere perspektiv.

1 Like

Det Putin frykter mest av alt er demokrati og frie valg , fri presse, alt som har med enkelte individets frihet å gjøre.

7 Likes

:rotating_light: :rotating_light: :rotating_light:

2 Likes

Leste du innlegget mitt? Eller ønsker du å misforstå? Jeg lister opp noen få eksempler som viser hva vesten har gjort for å bidra i området; sette opp langdistanseraketter, trene opp soldater og føre inn våpen til Ukraina, og til slutt få flere land med i Nato.

Er det nøytralt mener du? Eller fredshandlinger? Kan du være med på at for en russer så ses de som provokasjoner og truer deres sikkerhet?

“og til slutt få flere land med i Nato.”
Er ikke dette noe landene har valgt selv da?
Alternativ var jo en allianse med Russland, men den valgte de altså ikke.
Hva tror du personlig at grunnen til det kan være, for enkelte av disse landene er det utvilsomt klok av skade.

4 Likes