Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 2 1

Det er jo nettopp det jeg og mange andre med meg forsøker å få dere som er hjernevasket av media til å se: vesten har bidratt til dette, med dine ord tvunget Russland til handling.

Tro meg: jeg er ikke pro Russland noe mer enn jeg er pro Usa eller pro Ukraina eller Spania eller Sverige.

Men jeg er ANTI propaganda, uavhengig av hvor den kommer fra.

Propaganda is the dissemination of information—facts, arguments, rumours, half-truths, or lies—to influence public opinion . Deliberateness and a relatively heavy emphasis on manipulation distinguish propaganda from casual conversation or the free and easy exchange of ideas.

ALLE her inne er påvirket av propaganda, men JEG er veldig klar over det, derfor er jeg opptatt av den delen av virkeligheten som IKKE spres i massemedia for tiden. I motsetning til mange andre.

Hvis du puster ut og roer deg ned vil du se at vesten absolutt har spilt en rolle i å skape denne konflikten og fortsatt gjør det.

Det som er i ferd med å skje er at vi får sensur istedenfor at folk kan snakke fritt slik vi gjør nå. Selv om noen innlegg på Tekinvestor blir sensurert er det ingenting i forhold til det som kan komme om vi bare står og ser på at det skjer.

3 Likes

| EDITORIAL: Has everyone gone insane? Check your mass formationWisconsin Citizens Media Cooperative (wcmcoop.org)

Ganske interssant.

Veldig lett å glemme nettopp dette. Ikke så rart, med tanke på at vi står midt oppi den farligste krigen FOR OSS i vår levealder.

Vi er tilbake til vest mot øst, det gode mot det onde. Og mange flere av oss får nå kjenne på den samme følelsen og hatet mot øst mange hadde i etterkrigstiden, og på 50-60-70-80- tallet.

Det er nærmest umulig å ha nøytrale vinklinger på dette, ikke minst fordi det er en enorm overflod at informasjon fra «de gode». Det er i større grad enn noensinne en informasjonskrig.

Jeg mener, som tidligere, at det absolutt skal være rom for å stille store spørsmålstegn ved vestlig ledelse de siste tiårene.

Selv er jeg helhjertet på Ukraina sin side i denne krigen, og er mektig imponert over motet og motstanden de viser. Det er ikke ensbetydende med at det ikke går an å ha to tanker i hodet samtidig. På den ene siden er dette et horribelt og uprovosert angrep på suverene Ukraina, samtidig så skjer det ikke fordi Putin kjeder seg. Det viktigste nå er å få begge parter til å legge ned våpnene så fort som mulig. Så må man jobbe hardere enn før for å unngå at liknende skjer igjen, og da er man (NATO) nødt til å være kritisk mot seg selv også.

4 Likes

De aller fleste har fått med seg at NATOs strategi forut for dette kanskje ikke har vært optimal, men måten du terper på dette nå — når Russland er den ubestridte agressoren i en invasjon med liten omtanke for sivile liv — er mildt sagt påfallende. Du insisterer fortsatt på å diskutere skjørtelengde i en voldtektssak.

7 Likes

:rofl:

11 Likes

Kan du vær så snill ikke ta ting ut av kontekst, men se hele innlegget?

Jeg vet ikke hvorfor du ønsker å gå så kraftig på akkurat det ene av de mange argumentene for at vesten har si del av skylden i det som skjer i Ukraina nå. Vi snakker ikke om de andre landene her, vi snakker om Ukraina som er et av de få ikke-Nato-landene som står igjen, og at vestens påvirkning for å få flere land med i Nato selvsagt ikke går upåaktet hen.

6 Likes

KMW tilbyr Gepard antiluftpanser til Ukraina.

3 Likes

Kampen om Kyiv er avsluttet rapporteres på TV2. Ukraina har full kontroll.
I følge nyhetene rapporteres det fra Ukrainsk FD 3500 RU KIA, 70 kampfly nedskutt og 200 stridsvogner nøytralisert.

2 Likes

Dette kan eskalere til absolutt worst case - Kina går inn i Taiwan også.

1 Like

Det kan ikke stemme?!!?

1 Like

Fy faen til en badass mann/politiker. Ord strekker ikke til !

21 Likes

USA vurderer muligheten for å innføre sanksjoner mot Bank of Russia, får Bloomberg opplyst fra kilder med innsikt i prosessen.

Grepet vil ifølge nyhetsbyrået være målrettet mot reservene på 643 milliarder dollar som Russland har sikret før invasjonen av Ukraina.

En beslutning skal foreløpig ikke være tatt, og det skal være uklart hvor langt diskusjonene har kommet. Biden-administrasjonen vurderer ifølge kildene alle muligheter for å avskrekke Putin fra ytterligere ødeleggelser i Ukraina.

Ved utgangen av juni 2021 hadde Bank of Russia 16,4 prosent av sine verdier i dollar, noe som var rundt seks prosentpoeng lavere enn året før. Til sammenligning er 13 prosent av beholdningen i kinesiske yuan, mens 18 prosent oppbevares i gull, der mesteparten er innenlands.

Grepet vil være «ødeleggende» for Russland, sier strateg Tim Ash i Bluebay Asset Management til Bloomberg.

– Vi vil se rubelen krasje, fortsetter han.

En talsperson for Det hvite hus nasjonale sikkerhetsråd har ikke ønsket å kommentere saken overfor Bloomberg.

1 Like

Alt for tidlig å si. Jeg fester ingen tillitt til tallene fra Ukrainsk FD. Slike tall inneholder normalt veldig høy grad av usikkerhet.

1 Like

Mens Putinelskerne jobber overdrive for å forsvare hans handlinger begynner jeg å lure på om han har blitt riv ruskende gal.

– Det fremstår som Putin lar seg styre av følelser i større grad enn tidligere. Det er ikke den kjølige, kontrollerte Putin vi er vant til å se. Nå er det en mann som tilsynelatende er drevet av hevnlyst og sinne, sier NUPI-forsker Jakub M. Godzimirski.

Han har jobbet med russisk utenriks- og sikkerhetspolitikk i 20 år, og mener Vladimir Putin er omgitt av lojale ja-menn som gir Putin den informasjonen de tror han ønsker å høre.

– De to siste årene har Putin mer eller mindre isolert seg fra omverdenen av frykt for pandemien. Kun noen få lojale menn har hatt kontakt med ham – og de gir ham informasjon som bekrefter det verdensbildet han ønsker å se, sier Godzimirski.
– Argumentasjonen hans er preget av emosjoner, han fremstår ikke helt rasjonell, sier Godzimirski til VG.

Når han briefet befolkningen sin om denne “humanitære krigen” er det ikke pussig at han var rasende og opptrådte truende ? Eller når han gjorde det samme i går og omtalte den Ukrainske regjeringen som nynazistiske narkomaner. (wtf?)

Gir ikke et veldig bra inntrykk for egen befolkning.

7 Likes

Putins rake motsetning på alle vis. Definitiv ikke en feig giftmorder.

11 Likes
2 Likes

Det er mange som lover forsyninger og våpen nå, men hvordan dette skal komme fram i tide og bli transportert fra grensen til feks Kiev under Russiske droner er litt mer uklart.

Gepardene kan i alle fall sørge for å gjøre veien til Kyiv betydelig tryggere.

Ja, får håpe det går fort! Informasjonen vi får fra bakken nå kommer stort sett fra Ukrainske myndigheter og det er ganske ensidig så det er vanskelig å si hvor lenge de egentlig kan holde ut.

1 Like