Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 2 1

Norske myndigheter sover.

#kompåbanenStøre

6 Likes

Hvis dette stemmer så bør vi sende inn alt av fly!

Hansken er kastet og Putin får kjenne det om han våger å røre knappen

1 Like

Fordømt provoserende. Norge, med verdens største gullskje i kjeften. Vi nærmer oss krigsprofitører om Støre & co ikke snart får ræva i gir og sender penger og forsvarsmateriell så det virkelig monner.

11 Likes

Skammer meg så jævlig over og være norsk… tapt alt av kriger blitt hevet mellom unioner stusselig innsats i WW2 (med unntak av motstandsbevegelsen) også vant vi i lotto og sitter trygt på våre myke rumper og lute rygger og klarer faen ikke bidra med mer en noen få daler og moralsk støtte!
Fy faen vi skal alltid være sist med alt , se på Danmark og Finland helt motsatt.
Frister og reise ned og renvaske meg selv hvertfall og kjempe med ukraineren!

Der absolutte minimum vi burde donere til ukraina er det vi tjener ekstra på gass og olje som konflikten gir oss de skal faen meg til ukraina ikke fete opp late naive nordmenn med enda mer velferd

Vi kommer nok til og stenge luftrommet vi også bare vente med og stikke hodet ut av musehullet til alle andre har gjort det før oss så det kan bli en subtil beskjed til Russland at dette vil vi egentligt ikke

13 Likes

Så enig!

Av med nisseluen og bidra så det svir!

Blir kvalm av apatien til regjeringen

8 Likes

Viser at det kanskje ikke er alt man skal ta for god fisk :wink:

Hva mener du vi skal bidra med?

Penger myye mer penger og militært utstyr til og begynne med.

Du mener vi gjør nok ?

2 Likes

Jeg tror Azov-bataljonen godtar fremmedkrigere, så er vel bare å reise i vei hvis du føler det sånn.

3 Likes

De godtar alle med militær erfaring, de har til og med etterlyst det.

Noen mer spydigheter mens du er i gang ?

1 Like

Nå å du slutte å vrøvle og forholde deg til fakta.
Merk deg spesielt dette i artikkelen…

“Selvsagt ville det aldri forekommet dem å ta opp en sak som ikke fantes på noe agenda, verken i Washington eller i Moskva, og ikke i noen annen Warszawapakt- eller Nato-hovedstad, skrev Kramer i en tidsskriftartikkel i april 2009.”
Er du så naiv at du tror at slike avtaler inngås uten et eneste dokument eller signatur fra noen av partene?
Ikke et eneste referat eller notat i en så viktig sak/avtale?

" Berlinmuren hadde falt tre måneder i forveien, og vestlige ledere diskuterte åpenlyst om et delt Tyskland skulle gjenforenes, noe Moskva fryktet – og hvis det ble realitet, hvorvidt Nato-styrker til slutt kom til å bli utplassert i det som da var Øst-Tyskland, noe som skremte Moskva.

Ifølge møtereferater offentliggjort flere år senere av USA og Russland, brakte Baker temaet opp sammen med argumentet om at det var bedre å ha et samlet Tyskland innenfor Natos politiske og militære struktur, enn utenfor.

– Ikke på noe tidspunkt underveis i samtalene brakte verken Baker eller Gorbatsjov opp spørsmålet om en mulig utvidelse av Nato-medlemskap til andre Warszawapakt-land utover Tyskland, ifølge Mark Kramer.

Kramer er direktør for kald krig-studieprosjektet ved Harvard-universitetets Davis Center, som har studert avgraderte referater og annet materiale.

– Selvsagt ville det aldri forekommet dem å ta opp en sak som ikke fantes på noe agenda, verken i Washington eller i Moskva, og ikke i noen annen Warszawapakt- eller Nato-hovedstad, skrev Kramer i en tidsskriftartikkel i april 2009.

Ble Moskva lurt?

Gorbatsjov møtte kansleren i Vest-Tyskland, Helmut Kohl, dagen etter møtet med Baker. Ifølge Kramers forskning var spørsmålet om Tysklands gjenforening langt mer fremtredende enn det hadde vært med Baker.

– Gorbatsjov ba ikke om forsikringer vedrørende en utvidelse av Nato, og mottok visselig ikke noe slikt, skrev Kramer.Til slutt, ifølge Steven Pifer, en tidligere amerikansk ambassadør som arbeidet i Utenriksdepartementet på den tiden, sa USA, Frankrike og Storbritannia, sammen med Tyskland, seg enige i ikke å utplassere ikke-tyske Nato-styrker i det tidligere Øst-Tyskland.

I 1999, årevis etter den tyske gjenforeningen og tilbaketrekningen av alle Sovjet-styrker fra Øst-Europa, slapp Nato inn tre tidligere Warszawapakt-land: Polen, Tsjekkia og Ungarn.

Ti år senere, i et intervju med den tyske avisen Bild, klaget Gorbatsjov over at Vesten hadde lurt Moskva.

– Mange folk i Vesten gnidde hendene sine i hemmelighet og kjente på et slags seiersblaff – inkludert dem som hadde gitt oss løftet: «Vi vil ikke forflytte oss én centimeter lengre østover», ble han sitert på.

Gorbatsjov lot senere til å gjøre helomvending, ved å si at utvidelsessaken tvert imot aldri ble nevnt i 1989 eller 1990.

– Saken om Nato-utvidelse ble aldri diskutert; det ble ikke nevnt i disse årene. Jeg sier dette med ansvarsfølelsen i behold. Ikke ett eneste østeuropeisk land brakte opp spørsmålet, selv ikke etter at Warszawapaktens eksistens opphørte i 1991, uttalte han til avisen Kommersant i oktober 2014.

RFE/RL har kontaktet Gorbatsjov for en kommentar i forbindelse med denne saken. Talsmannen hans har ikke svart på henvendelsene.

1 Like

Jeg er ikke sikker på hva vi gjør allerede.

Men jeg merker meg alle som synes at «noen bør gjøre noe».

Hvis man føler så sterkt for det så får man gjøre noe selv.

Godt poeng, skal donere 2mrd i morgen.

Som du ser er jeg pcib aksjonær så jeg svømmer i cash :champagne:

5 Likes

Hva var spydig med at du sier du vil reise ned og krige, og jeg foreslår en enhet som er kjent for å rekruttere fremmedkrigere?

Kan du utbrodere hvorfor du føler deg fornærmet? :slight_smile:

Nei kan godt være jeg misforstod, jeg har bare vær genuint lei og sint siden invasjonen startet og syns synd på ukrainerene

2 Likes

Der er vi nok helt enige.

Uten at jeg har noen som helst intensjon om å kjempe med dem, og jeg har genuin frykt for 3. verdenskrig / atomkrig hvis dette eskalerer videre fordi “den andre part må jo gi seg snart.”

Det kan bli helt forferdelige konsekvenser av dette. Og å kjøre på å være så harde vi kan vil kunne gi utilsiktede svært negative konsekvenser, både for økonomien og menneskeliv. I Ukraina, Russland, men også hele verden.

Jeg tror sanksjoner er ett bra tiltak, men å eskalere til direkte kamper mellom NATO-styrker og Russland kan gi en form for eskalering som til slutt kan ende med atomkrig. Jeg ønsker ikke den utviklingen. Jeg vil heller se tidenes matvarekrise, energikrise, 20% inflasjon, osv osv osv som en konsekvens av sanksjoner enn en atomkrig. Det er mitt ståsted.

9 Likes

Er redd for atomkrig jeg også, men bare lurer på om vi har lagt oss på litt for myk linje over Russland og at Kreml lukter dette og tenker vi tar en atombombeøvelse rett før invasjonen og subtilt never det vil bli konsekvenser verden aldri har sett maken til om verden blander seg inn i Ukraina… føler vi har ‘mistet’ vårt avskrekkende moment og ballen er nå hos Kreml som kan invadere og vite at vesten backer ut /blinker først.
Jeg bare lurer på om det er den beste strategien og spesielt når Kina følger med på Russlands retorikk og har hardnakket hevdet de skal ta Taiwan.
Hva skjer da mon tro om de truer med atomkrig før de invaderer Taiwan… Og som USA har sagt de skal forsvare.
Jeg er ingen ekspert men jeg synes det hele virker litt merkeligt

1 Like

Lurer på om folk reagerer like kraftig dersom/når Kina invaderer Taiwan.