Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 2 1

Såså, tydelig at du har drukket mye moskva coolaid. Sannheten på bakken er at russerene taper. Så får vi se hvor lang tid det tar før putin blir styrtet

4 Likes

Du sender inn dine beste styrker først for å prøve å ta strategiske punkter/steder. F.eks. Kyiv.

Du må huske på at 29,6% av Ukraina har russisk som morsmål. Tror ikke Putin er såååå klar for opprør. Det er nok også derfor de ikke har gått etter infrastruktur. Målet her var å få innsatt et russisk-vennlig regime. Ikke knuse Ukraina. Det er jo også det som er problemet.

Når det kommer med “flere hundre rakettangrep i timen”, så brukte Russland ganske mye i de første timene i krigen for å få slått ut faste installasjoner i Ukraina. Bombefly er ikke brukt, delvis fordi de ikke har luftherredømme. Delvis fordi det er vanskelig å unngå å slakte sivile. Ref antall “russere” i Ukraina.

5 Likes

Russerne tar terreng, om mye saktere enn de hadde tenkt. Jeg mener det er litt tidlig å konkludere. Med reforsyninger fra EU, så har Russland et problem hvis dette trekker ut. Russland får neppe reforsyninger fra noe annet sted enn seg selv.

3 Likes

Ikke enig i at du setter inn dine beste styrker først. Det ville i alle fall ikke jeg gjort. Kun vanlige soldater og eldre millitært utstyr.

Ellers er jeg enig i det du skriver.
Men det jeg skriver om er hva som skjer videre og at Russland er mye sterkere en hva folk tror. Det virker som man tror Russland er dårlige fordi Ukraina har holdt ut i 4-5 dager. Hva om 14 dager? Og hva skjer om Russland enda ikke har lykkes, vil de sette inn deres virkelige våpen?

1 Like

De kan nok bake brød i russland også så mat vil de ha nok av

Beyond latterlig kommentar. Tror du helt seriøst at det frembringer glade emosjoner fra det ukrainske folket om Russland skulle vinne med alt det innebærer? Zelensky sannsynligvis drept, tusenvis av medborgere like så, friheten forvitret og sin nasjonale identitet forduftet. Fascinerende hva man som pro-russisk får seg til å mene.

7 Likes
1 Like

De slapp garantert inn sine beste dropper for å holde flyplassen utenfor Kyiv. Hadde de kunnet holde den og airlifte inn folk, så kunne de nok ha slått Ukraina ganske kjapt.

Hvis Russland ikke har lykkes om 14 dager, så vil det si at de har mistet luftherredømme og kan da ikke sette inn bombefly selv om de ønsker det. (Som jeg skrev over at ikke funker med 1/3 “russere” i Ukraina). Raketter som treffer militære mål har de nok også brukt. Da har du evt igjen “dumme” raketter som du kan bruke på sivile mål. Høres ikke så smart ut.

Hvis du snakker om atomvåpen som deres “virkelige våpen”, så tror jeg du er fullstendig på bærtur. De bruker ikke det i noe de ser på som “sitt” område.

5 Likes

Amerikanerene brukte 3 uker på og innta Bagdad så er enig at det er alt for tidlig og si at russerne ‘taper’

3 Likes
  1. For det første så er, slik jeg ser det, ikke Russland identisk med det politiske regimet. Et regime jeg aldri har støttet. 2. Det er slett ikke opplagt at det der er en video med “russisk fake propaganda”. Min vurdering er simpelthen at han er en amerikaner som oppholder seg i Kiev og som formidler sitt syn på situasjonen. Etter å ha fulgt med på diverse amerikanske nettsider i mer enn ti år så er ihvertfall mitt inntrykk at det finnes nok av dem med tilsvarende synspunkter der borte.
1 Like

Nei, mange vil nok hate Russland men det er bedre å leve en å dø.
Zelensky er trolig i ett annet land nå og vil bli sett på som den egentlige presidenten og en helt. Men du må huske at om noe lignende skjer i Norge så skal du og din nabo krige mot f.eks en stormakt fordi man aldri skal gi opp. Hvor lenge holder moralen før man tenker "fuck it, la dem ta Norge så får jeg heller leve under ett svensk regime tilsammens med de jeg er glad i vs. vinne krigen og 2 millioner nordmenn er døde og det meste av bygnader. Men hei! Vi vant jo

4 Likes

Mangelen på luftherredømme og Ukraina sine tilsynelatendeevner til å bruke droner osv til å ta ut lett pansrede kolonner ser jo ikke så hot ut for en lengre operasjon dypte inne i Ukraina.

Det er vist ikke overalt i Kiev, det er like ille. Media velger seg vel de værste locations for å få ekstreme bilder og klikk.

Jeg fikk en mail fra en Polsk kunde nå,(Jeg spurte han på fredag, hvordan det stod til) som handler mye med en entreprenør i Kiev.

"Hi

I have a friend in Kiev. The life is getting to normal there. Still Oranges and Tomatoes at shops. He is getting abit lazy to go a bunker after first days. He sent me a mms with bomb alarm every 30 minutes. So he stats at his flat, so does all other neibourghs.

What do you need? I asked.

Only reliable information… Media on both sides paint an extreme picture. Not reality for most people here.

For every truck that goes out, 30 truck come in with provisions.

In Poland i declare that I can take refugees to my home, but nobody comes yet. (De holder til nær grensa) Enormous sympathy and empaty toward Ukrainians here.

9 Likes

Hvordan forklarer du at ka52 helikoptre, t80 tanks spetnaz og vdv døde på dag 1?

5 Likes

Hvor lenge bestod moralen i Afghanistan? I Vietnam? Korea?

3 Likes

For ukrainerene dreier deg seg om og leve ett fritt liv eller leve i en politistat som de så alt forgodt vet hvordan er.

De setter nok inn litt av alt. Poenget er at de har satt inn “vanlige” styrker og ikke deres topp notch soldater og ustyr med alt det innebærer

1 Like

Men det er jo feil det du sier. Helt feil. Fake spetnaz og vdv som har daua da eller?

1 Like

Hvis Russland setter inn mye hardere skyts så har nok ikke Ukraina mulighet til å stå i mot. De vil ikke få hjelp fra andre land. Utenfra heier vi på Ukraina, mens nesten alle unge mennesker i landet dør. Eneste vi kan håpe på nå er at Russland snur. Hvis de fortsetter angrepene og bare skal ta over Ukraina så kan de gjøre det, de er fullstendig overlegne.