Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 2 1

Så når Tyskland angrep Norge i 1940, så burde alle bare latt de ta kontroll og levd under tysk styre uten å gjøre noe motstand?

3 Likes

Hva er de hardere skytsene?

Man kan ikke sammenligne eldre kriger og religion kriger med Ukraina

At de utnytter sin enorme militærmakt mer og mer

Var vel egentlig det vi gjorde?

Hvilken del av militærmakten er det Russland ikke bruker nå?

Hvilken militærmakt snakker du om? De har kjørt alle de beste avdelingene sine til ukraina og de feiler en etter en. Det ser ut som russlands er en skikkelig papirtiger.

4 Likes

Du tror ikke Russland kan knuse Ukraina hvis de vil? Jeg håper du har rett, men jeg frykter det verste her.

Da har du isåfall lest andre historier enn meg. Var ganske mange som dro til utlandet for militær opptrening. Det var også mange som startet motstandsgrupper lokalt.

1 Like

Hvorfor kan ikke nevnte kriger sammenlignes om man kun fokuserer på viljen til å kjempe for et fortsatt fritt fedreland? Koste hva det koste vil.

Hva skal de knuse ukraina med? De har kjørt mye om ikke alt av det moderne de har.

De kunne knust Ukraina i 2014. Ser ikke ut som de har luftherredømme nå? De har såvidt jeg har fått med meg ikke uendelig med ressurser rett i nærheten av Ukraina? De hadde 200k, hvorav mye av det allerede er “in action”. Uten luftherredømme så er det et helvete å få forsyningslinjer flere hundre km inn i fiendtlig territorie.

De kan sikkert knuse, med kryssermissiler og bombefly… men det er en helt annen sak å “ta over”.

1 Like

Ikke akkurat, men hvis russere begynner å ta til gatene så ender man for opp med en lignende situasjon med en isolert, bitter diktator som er hatet av hele verden og folket.

Da har du brått Hitler med atomvåpen

1 Like

Kryssermissiler er ikke noe de har “uendelig av”. Det ble brukt mye første dagen, men virker ikke som det har blitt brukt så mye etter det.

Det har de ikke brukt, men de har heller ikke luftherredømme. Det er også rimelig problematisk med tanke på sivilbefolkning.

Anyway, dette ser nesten ut til å bli en mann-til-mann krig uten at de store våpnene egentlig får utspille seg slik man kanskje tenker at de vil i en “moderne” krig.

1 Like

Du har motstandgrupper ja men Tyskland tok over Norge. Du vil jo aldri kunne kvitte deg med alt av motstand. Det vil jo finnes militante grupper her og der

Største motstandsgruppe er den ukrainske hæren og nasjonal garden. Og de holder stand og påfører russerene store tap.

1 Like

Tyskland satte inn 300k tropper inn i et land med 3m innbyggere. Ukraina har 40m innbyggere. Russland har ikke akkurat 4m tropper å sette inn…

3 Likes

Var vel 70 tjetsjenske elite banditter som røk i dårlig kolonne disiplin. En Tyrkisk tb drone tok fulltreffer.

Ikke glem at vi nesten ikke hadde militære. Ukraina hadde 250.000 + nasjonal garde.