Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 2 1

Var nok flere droner. Men ja krigsforbryterene fra tsjetsjenia ble tatt ut effektivt.

Russland behøver ikke ta hele Ukraina men kun noen byer og stenge ute vann og mat. Da må de gi seg og Russland vinner krigen. Det virker som dette er strategien

Er du ikke klar over at slike videoer er kun laget for å støtte det russiske regimet, så er du i beste fall naiv!

Du kan jo begynne med å fortelle hva din intensjon var med å legge inn en video som prøver å sette styret i Ukraina i et slikt dårlig lys, midt under en pågående invasjon!

8 Likes

Mulig du ikke vet dette, men mat og vann produseres ikke i byene.

2 Likes

Ja? Så hvordan skal man få inn mat og vann om russland stopper alt ?

Det er ikke “bare” å ta over en by. Det fikk tyskerne erfare i Stalingrad.

Hadde målet være å ta ut strøm/vann, så hadde de gjort det for lenge siden. Det er ikke så vanskelig. Problemet er at Putin sin plan er å ta over landet, ikke rasere det. Jeg har ikke hørt om noen situasjoner hvor sivile har “med vilje” vært målet til russerne. Det er fordi det vil være et mareritt politisk.

For å si det sånn, gassledningen fra Russland, gjennom Ukraina til EU er fortsatt 100% operativ. :stuck_out_tongue:

Det skal sies at jeg fortsatt mener Russland har en sjanse til å ta Ukraina. Jeg aner ikke hvor nær bristepunktet hverken de Ukrainske eller de Russiske troppene er. Får se i løpet av en uke tenker jeg. Etter det tenker jeg det vil bikke i Ukraina sin favør ettersom de får forsyninger fra vesten.

1 Like

De klarer jo ikke stoppe ting. Selv kharkiv en by på grensen til russland, hvor flertallet i byen er «russere» har stoppet 3 angrep og jaget russiske soldater ut. Når russere i ukraina ikke vil «reddes» av putin bør man revurdere hvilke sider man leser på nett.

5 Likes

De slår ring om store byer og så stenger de ute mat/vann tilførsel. Da vil byen sulte og folket ønsker å gi opp for alternativet er å dø. Det er dette Russland gjør nå. Da kan du få en slutt på krigen uten å ødelegge noe

Ja enig

Hvis du er Ukrainer i en by som Russland “sulter” ut, så tar du bena fatt og går ut av byen. Russerne skyter ikke sivile.

1 Like

Den Ukrainske motstanden er beinhard ingen tvil om det , russerne har også plenty med personell og utstyr igjen til og gjøre jobben.
Det som bekymrer meg mer er hvordan forsyningene til den Ukrainske hæren blir fremover spesielt i Kiev

Så om Russland som taper krigen de selv har igangsatt, så mener du at de skal sulte befolkningen for å prøve å vinne?

1 Like

De fikk inn forsyninger til kharkiv igår, som ligger helt øst. Dette går nok rimelig greit.

1 Like

Korea-krigen vet jeg ikke så mye om. Men inntrykket er ihvertfall at USA kom adskillig bedre ut av den enn Vietnam og Afghanistan. Og at det nettopp også skyldtes bedre motivasjon og kampmoral. Mye av årsaken til at det gikk som det gikk i Vietnam var dessuten en ekstremt umoralsk form for “verneplikt”, basert på loddtrekning og hvor det også var mulig for svært mange unge menn tilhørende over- og øvre middelklasse å snike seg unna som studenter. Hadde det vært politisk mulig med generell verneplikt så hadde vel USA vunnet den krigen og etter ganske kort tid. Tilsvarende selvsagt også med Afghanistan hvor det ikke engang har vært snakk om å vurdere noen form for verneplikt. Istedet mange soldater fra ressursfattig bakgrunn som har vervet seg i mangel på andre alternativer. Strategien i Afghanistan var også sterkt preget av manglende kampmoral. En av generalene som ledet operasjonen forsøkte feks å påpeke at man måtte være villig til å ta større tap selv om man skulle klare å bygge troverdighet hos afghanerne. Ikke lenge etter var også han byttet ut. Generalene som “ledet” ISAF satt i gjennomsnitt litt over ni måneder i den jobben. I seg selv et sterkt tegn på manglende moral både politisk og militært. Men for flere av dem fungerte det jo likevel bra karrieremessig…

Det gjenstår og se

Ja, det er slik det blir.
Russland har tapt fordi verden nå er i mot dem og det vil koste enorme summer.
Men de vil vinne selve krigen og få det slik de ønsker det med mindre fredsamtaler stopper krigen før den tid.

Ikke en veldig god sammenligning i mine øyne, da Amerikanske tap ikke var veldig nærme 1000-1500 per dag.

1 Like

Artilleri. De kunne bombet og herjet uten proboemer hvis de ville, men de tar åpenbart hensyn til sivile og diverse infrastruktur.

1 Like