Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 2 1

Du har skrevet mange innlegg, men hva mener du egentlig om denne krigen?

2 Likes

Ukraina har også planlagt sitt forsvar i lang tid. De har vært smarte, de lot de russiske styrkene komme langt inn i landet før de gikk til angrep på forsyningslinjene. Tanks krever regelmessig drivstoff og reparasjoner. Isolert og tomme for drivstoff er de relativt enkle mål. Uten luftherredømme er forsyningslinjene svært sårbare.

10 Likes

Jeg frykter at russerne begynner å teppebombe etterhvert. Foreløpig har de vært forsiktige, men blir Putin desperat nok så blir han kanskje villig til å jevne byer med jorden.

Nå har ukrainerene tatt ut mye artilleri fra russerene , lange kolonner. Så er faktisk ikke sikker hvor fritt de egentlig kan bruke det.

1 Like

Har du dok på det? Ekstremt mye propaganda fra begge sider, og Ukraina later til å vinne sosiale-medierkrigen ganske overlegent😁

Jeg har vært av den oppfatning av at hvis Russland virkelig ville, kunne de bombet Kiev sønder og sammen. Men kanskje det er feil.

1 Like

Fra russisk propagandaavis: https://www.rt.com/russia/550814-russia-kiev-safe-passage/

The Russian Defense Ministry has called on Ukrainian civilians to evacuate from Kiev. They can do so by taking the highway towards Vasilkov, a city located 20km southwest of the capital, it said in a statement on Monday, adding, “This direction is open and safe.”

The ministry said that Russia “only attacks military objects” and claimed that the civilian population would not be at risk.

Bare til info til de som tror Russland vil prøve å bruke sivile som skyteskiver hvis krigen går dårlig for dem. Nei. Det skjer ikke.

1 Like

De klarer ikke å stoppe alt…

De har fortsatt Appelsiner og Tomater i nærbutikken!

Butikkene her, var tommere, da første covid bølge slo inn, enn de er i Ukraina nå.

Covid var farligere en de russiske bakkestyrkene.

Hva er det for slags kommentar? Tror du at vi som vet at det fortsatt er to sider av denne saken, ikke bare den som blir servert på sølvfat av vestlige medier, støtter Russland og implisitt er for krig?

En amerikaner sier hva han mener om krigen fra sitt hotellrom i Kiev. Selv youtube har ikke sensurert videoen. Skal du også bidra til å strupe ytringsfriheten?

Og forresten, hva får deg til å mene at det fyren sier er Russisk propaganda?

@pdx

6 Likes

De har ikke luftherredømme, så de kunne bombet, men ville mistet veldig mye fly. De ville også truffet sivile mål. Det er ikke med i planen. Ref posten over. Å treffe sivile mål med bombefly ville heller ikke gjort det enklere å slå de militære styrkene.

Finnes flere filmer av lange artilleri kolonner som er tatt ur. Artilleri ukraina ikke har.

Må huske på at Irak/Afghanistan ikke er på nær sammenlignbart med Ukraina. Ukrainerne er motiverte og får massiv hjelp av vestlig etterretning samt utstyr. Det blir som om EU hadde støttet Taliban 100% når USA invaderte, både med hjelp av effektivt utstyr og posisjoner på hvor det lønner seg å slå til. Russerne har derimot lav motivasjon, og det er tydeligvis kaos i både planer og utførelse.

3 Likes

Krigen har vart noen dager, tviler de har apelsiner og tomater om 2 uker

Med denne farten er putin tom for soldater om 2 uker

Nå skal de forhandle mens kamphandlinger pågår.

Forhåpentligvis blir de enige om noe som begge parter kan godta.

Hvis ikke er jeg redd for at vi ser en svært stygg eskalering om en kort stund (noen dager maksimalt), etter at Russland hevder de har gitt sivile nok tid til å forlate byer og de vil behandle de som er igjen som en del av nasjonalgarden/militæret.

Jeg aner ikke hva både Russland og Ukraina kan godta, men hvis de ikke kan bli enige om noe, så har Russland bare to valg - gi seg eller eskalere, antar jeg.

For min del er det ikke irrelevant om invasjonen fører til 10 000, 100 000, eller 1 million+ døde.

9 Likes

Jeg ville ikke vært så bastant. Russland kan tilpasse seg, ref Tsjetsjenia.

Tsjetsjenia har 1,3m innbyggere, Ukraina 40m.

1 Like

Russland burde nå innse at de aldri kan ta et NATO land.
Håper de blir enige med Ukr nå og avslutter denne dritten.
La dem heller få Donetsk, så får de forbli fattige mens resten av Ukr blomstrer.

2 Likes

Innholdet i den videoen er i direkte kontrast til den kampvilje og motivasjon som vi nå er vitne til i Ukraina, at den kan kun ha til hensikt å prøve å bryte ned kampmoralen.
Det er jo slik Russland opererer i sosiale medier!

Man kan gjerne legge inn en slik video, men da bør man samtidig legge ved noen advarende kommentarer om hvordan man bør vurdere troverdigheten.

2 Likes

Hva er poenget ditt?

Russland sier eksplisitt at de ikke går etter sivile. Å gjøre det i et land med 40m innbyggere, hvorav 30% snakker russisk? Nei, det høres ikke sannsynlig ut.

1 Like