Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 2 1

Nei, helt enig.

Man har fortsatt muligheten til å ta et steg tilbake så man kan prøve å begrense skadeomfanget.

Så får vi se om fornuften seirer i denne omgangen.

1 Like

Det spekuleres i at Russland har med seg mobile krematorier, så de kan kremere dem der de er, for så å melde dem savnet fremfor drept.

whut.

I stedet for å gi tommel ned, så er det absolutt verdt å bruke 7 minutter på dette klippet om man ønsker en rask innføring i perspektivet som ligger til grunn for Kreml sitt valg av maksalternativet (invasjon) og maks risiko (sanksjoner, intern uro, tap av internasjonal legitimitet mv).

Man må gjerne være dundrende uenig hele analysen Putin gjør, men det er nå en gang slik han og hans nærmeste forstår Russland sin sikkerhetssituasjon. Det kan ikke lenger være et snev av tvil om at de handler ut i fra denne forståelsen.

Og derfor er situasjonen skummel, fordi en aktør som føler seg isolert og eksistensielt truet er ikke den som demper en kjede av eskalerende tiltak. Derfor, hvor lite man enn måtte like det, så er det ikke tiden til å drive utenrikspolitikk med “hjertet”, slik Toje beskriver det. Nå må man bruke hodet og forstå at motparten handler basert på et eksistensielt perspektiv.

13 Likes

:joy: :joy: :joy: :joy:

10 Likes

Hvor får du info om dette siden du virker så bastant på dette?

4 Likes
2 Likes

Hører det på radioen nå. Hun mener ingenting annet enn regimeskifte er akseptabelt for Putin.
Hvis det stemmer så vil denne krigen bli langvarig og brutal.

Det ble vel sagt ganske tidlig i tråden at man må backe opp påstander med kilder/linker. Dette gjelder vel også de som instruerte om det. :slight_smile:

3 Likes

Mye «vi burde krige» og «man forhandler ikke» fra et tastatur i for øyeblikket trygge Norge.
Ikke engang om jeg hadde gått inn for det, så kunne jeg tatt deg seriøst, og hvertfall ikke nå som det er åpnet for europeere til å la seg verve i den lokale «fremmedlegionen» der nede, med regjeringers velsignelse.

Så, mindre «vi» og «man», og mer «jeg skal…».
Hvis ikke, kutt ut dumpraten…

3 Likes

Russland er visstnok på nivå 2 av 4.

Så slutt med skremselspropagandaen deres.

Det kan det være all mulig tvil om. Det er jo nettopp denne fortellingen om truet geopolitisk sikkerhet Russland forsøker å selge. Jeg mener det er naivt å sluke den rått.

Det er ikke NATO som truer det russiske regimet, det er demokratiske, frie naboland. Putin er nok langt reddere for at russiske borgere skal ønske seg mer demokrati og frihet enn han er for NATOs militærmakt.

10 Likes

Relativ høy aktivitet fra Nato og “USA” i luftrommet øst i Polen.
MMF18 OG MMF20 SAMT REDEYEE6.

1 Like

Trussel om atomkrig kortet er det han satser på. Lurer på hvor langt han kan trekke det?
Hvis han går inn i Baltikum og sier det blir atomkrig hvis noen blander seg inn, hva skjer da ?

2 Likes

Du tror de spiller et skuespill som risikerer nasjonens økonomi, historiekapital og nåværende politiske system (les: egne maktposisjoner)? Ingen kan utelukke det. Min oppdatning er at det gir veldig mye mer mening at de handler ut fra en virkelighetsoppfatning de har kommunisert veldig tydelig i over 10 år.

Om de spiller skuespill eller ikke, hvor langt er de villige til å gå? Hvor stor risiko skal vi akseptere i måten vi skal håndtere Russland spesielt og Ukraina generelt?

Jeg vet ikke, men alt tyder på at Putin mener alvor.

5 Likes

Er ikke Baltikum NATO? Da er det jo vesten som sier det blir atomkrig.

2 Likes

Nettopp. Men han kan tenke at ingen vil ha atomkrig uansett så da kan han gå inn i eks sovjet land selv om de er Nato medlemmer ? Kan han tenke

1 Like

Nå driver du å dikter opp noen veldig rare scenarioer? NATO har mer enn nok konvensjonelle våpen til å nedkjempe Russland hvis det skulle komme til det. NATO har ikke first-strike som policy når det kommer til atomvåpen. I motsetning til Russland.

Ref: first strike | military strategy | Britannica