Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 2 1

image

La oss for all del løpe raskest mulig til nederste punkt. Vi er vel sånn ca bare på en miks av nederste to orange/øverste røde nå ?

4 Likes

Tror ikke jeg har lest noe som kan karakteriseres som hat mot russere i denne tråden.

Føler folk genrelt sett er veldig flink til å skille mellom Putin&co og den jevne russer

8 Likes

Jeg har noen russiske venner. De hater Putin like mye som meg

4 Likes

De russere, spesielt i RU, som demonstrerer mot krigføringen er jeg ganske sikker på at ikke hates. Tvert imot, de er helter.

7 Likes

Håper alle som skriver om atomvåpen er klar over hva en atomkrig innebærer? En potensiell utslettelse av alt liv på jorden! Hvem skal slå seg på brystet da og si “Vi vant”!

4 Likes

Atomvåpen er djevelens verk. De aller fleste skulle ønske de ikke fantes. Men om vi ikke er villig til å bruke dem så kan vi like godt la være å ha dem.

Hadde det bare vært så enkelt :wink:

Paradokset er jo at de er her sånn at vi skal la være å bruke dem. Finnes mange som mener atomvåpen er med på å skape fred

1 Like

Det er ikke helt riktig. De er her for å redusere lysten hos fienden til å bruke sine.
Det er slik de er med på å skape fred.

La meg igjen understreke at jeg håper inderlig vi ikke kommer dit at de blir brukt. Jeg ønsker ikke at NATO skal bruke dem. Det er opp til RU.
Samtidig har jeg foreslått at RU kunne tilbys en del av UA i øst, der dette er lokalbefolkningens ønske.

Ja, det er litt av et dilemma!
Kan du tenke deg en sak som kan forsvare å utslette livet på denne planeten??

Det er nok punkt 2 i listen som ikke kan fravikes fra Ukrainsk side. At Ukraina kan gå med på å være nøytralt land med bindende avtale tror jeg de er klare for som en del av en fredsavtale, kanskje Krim også siden de i praksis har mistet det selv om Krim ikke blir anerkjent som del av Russland av andre land. Men å først erklære seg nøytralt for deretter å gi ifra seg all militærmakt og bytte regjering, der har Russland stilt et krav som Ukraina ikke kan gå med på.

2 Likes

Kanskje mindre kriger med alle atommaktene som finnes, men når det blir en skikkelig krig mellom atommaktene så smeller det skikkeligt.
Det er bare ett spm om tid før noe blir misforstått/ gal leder osv som fører til atomkrig.

Ja jeg er pessimistisk for fremtiden

Jeg er ikke like pessimistisk. Jeg velger å tro at de russiske lederne ønsker at deres barn og barnebarn skal leve.

Hele nasjonen er bygget på å bli en moderne europeisk stat. Det er det de kjemper for.

Nå tenker jeg ikke bare på denne konflikten generelt, men konflikter i nær og fjern fremtid gjerne

Ett av tiltakene er at russiske statsborgere fra 1. mars ikke får overføre utenlandsk valuta til sine utenlandske kontoer.

Tja. Spørs om han vinner noen popularitetskonkurranse hjemme med dette.

Donetsk er ikkje god nok grunn spør du meg. Ikkje Ukraina heller, men når vi først skal ha så idiotiske politikere rundtom så blir det jo sånn. Dette er kun politisk. Synes z kunne komt ut av testorusen å gitt faen i å leke helt på hele verdens bekostning.

Å der står en herskare av tastaturkrigere og populister med flagg på profilen sin å heier på sidelinjen som om det var VM i fotball… Det er helt utrolig… Som en slåsskamp i skolegården bare at di holder hver sin håndgranat… Den første som faller tar med seg alle di som står rundt å heier… “men gud hvor samlet vi var”

Det burde være en annen måte enn atomkrig å få bukt med det russiske diktaturet.

5 Likes

Hvordan det står til nå vet ikke jeg. Men oppslutningen om Putin har ihvertfall vært betydelig gjennom en del år. Så bare å peke på han som den ansvarlige blir ikke bare for enkelt, men rett og slett feil. Putin er som han er av mye samme grunn som de som har støttet opp om han, både den nære kretsen, de som mer eller mindre direkte har profitert i et utvidet nettverk og de som faktisk har stemt på han i valgene. Om forholdene er mindre “demokratiske” i Russland enn i enkelte “vestlige” land så har mange stilt opp og “puttet lappen i boksen” med mye samme innstilling som folk gjør her. Ikke så stor forskjell, vil jeg si, på folk som har støttet “våre” politikere som stod bak bombingen av Libya og fortsetter med det i år etter år etter at katastrofen var et faktum og de samme politikerne beviselig har vist en psykopatisk likegyldighet ovenfor følgene av sitt ødeleggelsesverk. Det blir rett og slett feil å peke ut Stoltenberg alene som den skyldige. Tvert imot så kan en like gjerne si at det nettopp er andre som burde ha reagert. Svært mange toppledere er mer eller mindre narcissistisk forstyrret. Opplagt noe mer ondsinnet der med Putin enn med Stoltenberg. Men om det ikke var for at Stoltenberg og de andre topplederne bak bombingen av Libya er såpass forblindet av vrangforestillinger om egen fortreffelighet så ville det aldri gått så galt som det gjorde. Og det gjelder selvsagt også utviklingen frem mot denne katastrofen i Ukraina. Noe forteller det også om den samme Stoltenberg. Men det betyr nettopp også at de nærmeste i kretsen rundt dem har et bare desto større ansvar. Og det samme kan en si om folk flest som har stemt på dem fordi de har latt seg politisk forføre og villede. Det samme selvsagt i Russland.

Og det jeg skriver om Stoltenberg baserer jeg også på noe jeg fikk høre for mer enn tretti år siden om hvor vanvittig selvsentrert han var istand til å opptre da han var innom et lokallag. Mye av det som har skjedd senere har bare bekreftet det jeg fikk høre den gangen.

2 Likes

Sverige og Finland er moderne europeiske stater.

Jeg beskriver ikke hva jeg/vi eller noen andre syns er Ukrainerenes rettighteter, jeg prøver å forstå hva Ukrainerene kan være villige til å gå med på for å få slutt på invasjonen.

1 Like

Skal Putin få fritt leide? Først Ukraina, deretter bare plukke blant de baltiske landene. En etter en. Med atomknappen som pressmiddel?

3 Likes