Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 2 1

Jaja… Det er jo også en måte å se det på. Stille seg til med ræva i været som ideal og livsmotto.

De fleste syns nok heller Putin skulle gitt faen i å leke Hitler på hele verdens bekostning.

4 Likes

De er ikke nøytrale. Ukraina var mye mer nøytralt enn de to før Russland tok over Krim til tross for sine sikkerhetsgarantier.
Tror derfor at de neppe vil gå med på det. Tror heller ikke Russland er interessert i det, med mindre Putin trenger en vei ut av krigen.

Synes du angrepene på Libya og Irak kan sammenlignes med angrepet på Ukraina? Synes du lederen i Ukraina kan sammenlignes med de to som var ledere i de nevnte land?

“work smarter, not harder”.

Som litauiske presidenten sier og flere andre har tatt til ordet fra er at Kreml bare forstår styrke.

Syns vesten har satt seg selv i denne situasjonen med sin forsiktige retorikk og dermed gjort verden en farligere plass med at Kreml kan tørre og angripe Ukraina og deretter true med atomkrig.

Biden og NATO reklamerte jo nærmest hver gang de var på talerstolen at det var uaktuelt og sende inn styrker i Ukraina.

Takk sier Putin da

4 Likes

Denne kom for et par dager siden da de første utspillene om forhandlinger kom:

Vi kan også anta at Ukraina har fått innspill fra andre (f.eks drevne utenrikspolitikere fra USA) før de stiller krav og går til forhandlinger. Begge siders krav er nok harde i starten, men det kan tenkes at de har en idé om hvilke punkter de skal fire på. Omtrent som når du skal i lønnsforhandlinger og krever 6%, ledelsen sier 1,8% og dere blir enige om 3%.

1 Like

Nei. Og jeg kan heller ikke se at det er noen grunn til å tolke noe av det jeg har skrevet i den kommentaren slik.

Nei, han må taes av makten på en annen måte. Det er som regel post døde diktatorer og idioter som tror di kan ofre hele verden for sine prinsipper.

Vi burde finne en løsning. Di folkevalgte burde finne alternativer.

2 Likes

Spørsmålet blir: Hva skal Putin få i denne omgang? Hva skal han få i neste omgang (når han tar Moldova)? En liten bit av Finland? De kan jo overta administrasjonen av Svalbard, så lenge vi får være i fred?
De baltiske landenes NATO-medlemskap kan ses på som en potensiell trussel mot RU. Bør de si opp sitt NATO-medlemskap, eller bør de ikke ha NATO-styrker på sin jord i fredstid?
Det må gå en grense.

2 Likes

Vel, Zelensky sender formell EU søknad mens vi skriver.

1 Like

Hvis dette løser seg på relativt kort tid uten katastrofe får vi vikelig håpe dette var en vekker som gjør at han ikke går videre. Men det betinger i så fall at han har en fullstendig oppfatning av hvordan det har gått hittil på slagmarken.

Det som blir skrevet om at han ikke har full oversikt fordi ingen tør å gi dårlige tilbakemeldinger er ikke lovende for å si det mildt.

2 Likes

To forskjellige ting. Sverige og Finland er EU-medlemmer og er nøytrale land. Om russerene tolker EU-medlemskap som unøytral status vet jeg ikke, men de har ikke brukt det som argument mot Sverige og Finland i hvert fall.

Får virkelig håpe at russerene er innstilte på å svelge kameler der de kan.

1 Like

Velger heller å sitere en av de største krigsheltene som verden har fostret i moderne tid


Eller kongen, fra en tale i 2015

Det er grenseløst naivt å tro at Putin ville sagt seg fornøyd med “kun” Ukraina dersom Zelensky og den vestlige verden ikke hadde ytt motstand. Brent barn skyr ilden. Som nesten krever at kostnaden for slike angrep blir opplevd som uuttåelige.

En pasifistisk tilnærming ville åpenbart ha vært det samme som en åpen invitasjon til å fortsette med gjenreisningen av fordumse tider. Og gudene må vite hva det til slutt hadde betydd for det frie demokratiske Europa.

12 Likes

Hva tror dere er “the red line” for EU / Nato for millitær operasjon i Ukraina? Jeg mener ett sted går grensen, hva tror dere?

Bra redigert Aaleby, eg er ikkje passifist bare fordi eg skyr atomvåpen.

Også siterer du fra tungtvannssabotøren. What liksom… Vi gjorde jo det for å unngå atomkrig :grimacing:

Man må vel nå også kunne fastslå at NATOs generalsekretær ikke har fulgt fullt så godt med på det han burde fordi han har vært for opptatt av sine egne fremtidige planer. Slik han i bunn og grunn alltid har vært det.

Man sitter altså med to alternativer:

  1. Til enhver tid legge seg på rygg for Putin bare a-ordet nevnes og hvis ikke:
  2. Atomkrig

Seriøst?

5 Likes

Hva skal vi gi Putin for å unngå atomkrig?
RU har levert sine krav.

1 Like

Både Ukr og Ru kan avnazifiseres. Dvs Putin må trekke seg.
Deretter avspenningsavtaler på begge sider.

3 Likes

Jøden zelenskij som både er narkoman og nazist, putin virker veldig rasjonell

3 Likes