Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 2 1

Den er postet tidligere i tråden. Det er lønnsomt, men når vannkraft har skatt, mens vindkraft har subsidier, er det vanskelig å konkurere.

Det stemmer ikke. Det er ikke en egen støtte til vindkraft. Det er grønne sertifikater som er en teknologinøytral ordning. Grønne sertifikater – Wikipedia

Norske kraftverk må settes i drift innen utgangen av 2021 for å bli godkjent i ordningen. Deretter blir det stopp i ny utbygging av alle slags energikilder til CAPEX har gått ned evt. strømpris opp.

Skjønner takk for informasjon, selv med subsidier så virker det bakvendt. Vil tippe at det langsiktig vil være mer gunstig tross skatten og mindre inngripende. …

1 Like

Står at vannkraft også dekkes:

Det jeg stusser på at alternativet å oppgradere eksisterende vannkraft anlegg ikke blir tatt opp som alternativ, da jeg så Debatten episodene ifjor på NRK var det mest fokus på vindkraft og at vi hadde lagringskapasitet tiltenkt en annen tid der vi konsumerte mindre strøm (mulig jeg husker feil).

1 Like

Men det er et alternativ og det er også berettiget grønne sertifikater. Utfordringen kan være at avskrivingsregler ikke harmoniserer med særskatteregler slik som man har gjort for oljebransjen. Det er synd disse prosjektene stoppes. Det er ikke pga. at vind premieres, det er pga. at vannkraft straffes.

Uansett blir det behov for veldig mye mer kraft enn det disse oppgraderingene kan dekke. Det må bli vannkraft, vindkraft, solkraft, effektivisering og etterisolering også. Det er et regnestykke som skal gå opp og det viser at forbruket øker mens produksjon foreløpig skal stå på stedet hvil til alle er enige om at det er synd at industrien flytter utenlands.

3 Likes

Yup er så typisk at det drar ut i intet til det er altfor for sent :sweat:

Vi burde selvsagt bare bygge ut vannkraft massivt, og ignorere alle lokale protester om “naturvandalisme.” Er viktigere ting i verden enn at du liker uberørt natur der du bor. Vindkraft til lands derimot er ikke pålitelig, så hvorfor det skal satses på forstår jeg ikke.

… sa osloboeren med null bransjekunnskap, men likevel med sterke meninger helt uten faktagrunnlag.

1 Like

Den dagen man hiver 20 vindmøller i holmekoll åsen, da skal jeg bli for! :smiley:

5 Likes

Noen har plassert en svær hoppbakke der, så det kan bli litt vanskelig.

Du bygger bare oppå hopptårnet for en ekstra stor vindmølle! :slight_smile:

2 Likes

De kommende store prosjektene er vel fornuftig nok havvind. Lite rasering av naturen også der.
De landbaserte har nok vært fine med tanke på utvikling av teknologien da.

@Evilfreud hvordan ser du på havvindprosjekter da?

1 Like

Fryktelig dyrt å bygge, men ute av syn ute av sinn. Skulle dog gjerne sett hvor mye trekkfugl som evt ble kjøttdeig før jeg gjør opp en mening.

Minuset med vindmøller er bladene. Som ikke kan resirkuleres. Men som også flasser dette kjipe materialet de er laget av hele levetiden. ( for de som synes mikroplast er kjipt, så er dette 100x verre).

Dette er vel en sannhet med modifikasjoner. Det er dyrt , men om 5 år eller 10 år? Hva da?

Hvordan er det egentlig med solkraft i Norge? Så noen grafer og der hadde prisen på solkraft falt ned til ca samme sted som vindkraft, men vet ikke om det er for litt mer sørlige land. Så kan man heller bygge ut tak enn natur.

Solkraft i Norge nå er ganske håpløst. funker fordi det er subsidier. Men det forutsetter at du bruker paneler laget med slavearbeid i kina…

1 Like

Landbasert vindkraft var også dyrt forhold til vannkraft men der har jo kostnadene utjevnet seg.
Alt er jo dyrt i starten og blir billigere etter hvert.
Teknologien kommer også til å utvikle seg. Tror du ikke de kan komme til å greie å lage bedre og mer miljøvennlige blader etter hvert?

Ser det skjer ting der. Bak betalingsmur da.

Kan være de lager noe som er mer miljøvennlig, men vi har fortsatt 800 vindmøller med 3? blader hver som skal gravlegges i bakken om ca 20-25år.

Som vil være et miljøproblem inn i evigheten.

Såvidt jeg kunne se, så lå kosten på ca 50 øre kwt?

Vi innførte varer fra Kina for i alt 92 milliarder kroner i fjor, eller 12 prosent av vår import utenom skip og oljeplattformer [i 2020].

Jeg ser ikke hvorfor det plutselig skulle være noe forskjellig å importere solcellepaneler enn andre ting?

1 Like

Se oppdateringen over. Å snakke om at man fortsatt må behandle dette avfallet på samme måte som i dag om 20-25 år er jo ekstremt teknologisk sirumpa.

1 Like

Det er avslørt at store deler av solcelle panelene i kina er laget med slavekraft av uyghurs den muslimske minoriteten.

Så det er faktisk slavearbeid. Som også gjør at de har hatt veldig gode priser på disse panelene.

Så jo det stiller seg dramatisk anderledes.

2 Likes

Pr nå er det så vanskelig å resirkulere at man gravlegger det. Alle håper det kommer en løsning for 43million tonn blader er ganske mye ( 2050 estimat).

1 Like