Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 2 1

Krigen har vart noen dager, tviler de har apelsiner og tomater om 2 uker

Med denne farten er putin tom for soldater om 2 uker

Nå skal de forhandle mens kamphandlinger pågår.

Forhåpentligvis blir de enige om noe som begge parter kan godta.

Hvis ikke er jeg redd for at vi ser en svært stygg eskalering om en kort stund (noen dager maksimalt), etter at Russland hevder de har gitt sivile nok tid til å forlate byer og de vil behandle de som er igjen som en del av nasjonalgarden/militæret.

Jeg aner ikke hva både Russland og Ukraina kan godta, men hvis de ikke kan bli enige om noe, så har Russland bare to valg - gi seg eller eskalere, antar jeg.

For min del er det ikke irrelevant om invasjonen fører til 10 000, 100 000, eller 1 million+ døde.

9 Likes

Jeg ville ikke vært så bastant. Russland kan tilpasse seg, ref Tsjetsjenia.

Tsjetsjenia har 1,3m innbyggere, Ukraina 40m.

1 Like

Russland burde nå innse at de aldri kan ta et NATO land.
Håper de blir enige med Ukr nå og avslutter denne dritten.
La dem heller få Donetsk, så får de forbli fattige mens resten av Ukr blomstrer.

2 Likes

Innholdet i den videoen er i direkte kontrast til den kampvilje og motivasjon som vi nå er vitne til i Ukraina, at den kan kun ha til hensikt å prøve å bryte ned kampmoralen.
Det er jo slik Russland opererer i sosiale medier!

Man kan gjerne legge inn en slik video, men da bør man samtidig legge ved noen advarende kommentarer om hvordan man bør vurdere troverdigheten.

2 Likes

Hva er poenget ditt?

Russland sier eksplisitt at de ikke går etter sivile. Å gjøre det i et land med 40m innbyggere, hvorav 30% snakker russisk? Nei, det høres ikke sannsynlig ut.

1 Like

Jeg registrerer den først og fremst som et faktum. Når jeg for noen uker siden skrev noe om at det var logisk at Putin kunne komme til å gjøre noe sånt som dette så er det hverken fordi jeg syns det var noen god ide eller rett og riktig. Da hadde jeg ikke sett det foredraget til Mearsheimer fra 2015. Men det er mye tilsvarende det jeg har tenkt selv.

Ja jeg tror dette kan være løsningen. Ukraina må gi noe og gi bort stater som i utgangspunktet er ett problem burde være en god ide å tilby. Spørs bare om Putin går med på det

2 Likes

Russland har aldri prøvd seg på et NATO-land. Hvorfor tror du de baltiske statene er uavhengige? Jo, for de ble medlem av NATO i 2004.

Ja

Putin gir nok egentlig faen i Donetsk, hvis de blir enige om at Krim er russisk territorie, så er nok ting “ok”.

GDP pr innbygger i Russland er 3x den i Ukraina.

2 Likes

Altså tre alternativer. Problemet, slik jeg ser der, er hva Putin regimet skal gjøre etterpå. Uansett har de blitt krigsforbrytere og jeg ser ikke hvordan Russland skal kunne fungere diplomatisk - uansett om de skulle nå sitt hovedmål.
Kan Putin noen gang igjen reise på statsbesøk? Hvordan i allverden kan vesten sette opp en exit-strategi for Putin og regimet?

1 Like

Det oppfatter jeg som en måte å si at du er relativ nøytral?

1 Like

Hvis den sittende presidenten i Ukraina tegner en fredsavtale med Russland, så mener jeg sanksjoner relatert til Ukraina må løftes.

3 Likes

Etter at de har avsluttet krigshandlinger skal de true med å stoppe olje og gassleveranser til vesten, og så gå i forhandlinger om sanksjoner.

Og så får man se hva det ender med der.

Det er min gjetning - jeg vet ingenting selvsagt. Men det gir mening for Russland å se at de ikke får lettet på sanksjoner mens krigshandlinger pågår, men at de kan påføre vesten store økonomiske tap i ettertid hvis de stopper gassleveranser.

Så den diskusjonen tror jeg Russland vil ta etter at de har avsluttet krigshandlingene.

Nettopp derfor har jeg skrevet at hvis Ukraina holder ut 1 uke + til, så får de en mye sterkere forhandlingsposisjon.

5 Likes

Ja, og i dette ligger både frykten og håpet.

Hvis det finnes en mulighet for at Putin kan trekke seg ut av Ukraina nå med æren i behold, så håpet jeg han tar den.
Antar han kjenner på frykten for at folket tar til gatene i Russland, og da kan hans dager være talte. Så vi får håpe at Ukraina kan gi han en relativt ærefull retrettmulighet.

Hvis ikke kan dette eskalere å bli svært stygt. I ytterste konsekvens sitter vi igjen med en Hitler 1945 med atomvåpen

3 Likes

Jeg snakker om å jevne byer med jorden slik som ble gjort i Tsjetsjenia. Det betyr ikke at man eksplisitt går etter sivile.

Jeg lurer på i hvilket scenario du ser for deg noe slikt skjer. Du kan kanskje utdype?

Fundert litt over helgen. Og det er et par momenter ved situasjonen som er særlig usikre:

  • Russland valgte maksalternativet. Med maksalternativet følger maksimal risiko. Du risikerer ekstremt harde sanksjoner, du risikerer eskalering som spinner ut av kontroll og du risikerer et varig tap av legitimitet i det internasjonale samfunnet. Man kan til dels krysse av for samtlige. Sanksjonene er koordinerte og massive og retorikken har blitt eskalerende (selv om dette må kunne sies å være symbolsk / ventet)
  • Narrativene er betydelig mer usikre enn de fremstilles som. Dette er en naturlig del av informasjonskrigen. Ukraina og Vesten virker å ha lyktes svært bra med å fremstille den ukrainske motstandskampen som vellykket og at russerne har “mislyktes”. Man bør være forsiktig med å feste for mye lit til påståtte tapstall og hvor effektiv motstanden har vært. Samtidig er det åpenbart at Kreml selger en oversminket versjon av sannheten. De har gått på mer kvist enn forventet
  • Selv om Russland valgte en versjon av maksalternativet, så er det samtidig med et ikke ubetydelig måtehold. De vet veldig godt hva som ville skjedd dersom de skulle gått enda hardere til verks. Noe de kunne gjort med hardere bombardement, avskrekkingstaktikk og tilkjempet fullt herredømme over luftrommet. Inntil videre er veiene åpen for sivile og forsyningslinjene skånes. Jeg er av den oppfatning at Russland kan og vil skru opp maktbruken kraftig dersom det blir “nødvendig” for å få ukrainerne til forhandlingsbordet og/eller til å akseptere gitte vilkår for våpenhvile. Mange vil nok bli overrasket over hvor raskt Kiev “faller” dersom ordren gis
  • Vi må virkelig håpe partene er innforstått at alt annet enn en politisk løsninger der ansikt mistes minst mulig er eneste vei ut, og det helst så raskt som mulig. Alle andre alternativer vil gå ut over uskyldige sivile. Her er jeg mest bekymret, fordi det er de samme politikerne og diplomatene som mislyktes i å forhindre krigen, som skal finne veien til relativ fred. I tillegg kommer det en tid også etter denne krigen - hvordan skal den verden ut?
17 Likes