" Min mor og hennes foreldres generasjoner levde i Sovjetunionen, omgitt av tilsvarende løgnhistorier, og derfor kjenner jeg dem godt. De var problematiske for min familie fordi den var og er estisk. Da den sovjetiske okkupasjonen førte med seg folk fra Russland, fikk estlenderne erfare at nykommerne kunne skjelle ut hvem som helst blant lokalbefolkningen for å være fascist – det var et synonym for estlender."
“I den sovjetiske verden ble de klassifisert som banditter og nasjonalister, akkurat som ukrainerne nå blir i russiske medier. Hvis myndighetene, utdanningssystemet, mediene og rettsvesenet gjentar de samme løgnene fra generasjon til generasjon, blir de til en opplest og vedtatt sannhet.”
"Selv støtte jeg på denne strategien da Estland ble gjort til gjenstand for Russlands hybridoperasjoner i 2007. Vi som skrev om Estlands okkupasjonshistorie, måtte venne oss til bilder som sirkulerte på nettet der vi ble kalt nazister og fascister, og putinistene gikk i demonstrasjonstog med plakater der det var tegnet hakekors og SS-symboler over portrettene våre."
Tydeligvis en effektiv og virkningsfull strategi. Bare definere estlenderne som nazister og facister så har de null legitimitet, og fortjener ikke å bli hørt.