Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 3

Ja, det har jo vært kjent en god stund. Russerne holdt tilbake “ekstra” gass som det ikke er noen løpende kontrakt på slik at lagrene i Europa er mye lavere enn vanlig. I utgangspunktet tilsynelatende for å få Nord Stream 2 godkjent, men det kan veldig godt være det har vært med Ukraina-invasjon i tankene.

3 Likes

I disse dager skulle jeg ønske jeg kunne Russisk flytende. Er så sykt mye informasjon som må siles.

5 Likes

I tilfelle det fortsatt er noen som tror at alle russere er på vår side:

“Det kommer hele tiden nyheter om mennesker i Ukraina som ikke klarer å få slektninger i Russland til å forstå at det faktisk pågår en krig. Men det som antagelig vil skje denne gangen, siden så mange russere har venner og slektninger i Ukraina, er at flere og flere vil slutte å tro på propagandaen til Putin. Det er tross alt lettere å tro på en slektning eller venn – enn TV-nyhetene. Og kistene som kommer tilbake fra krigen i Ukraina taler jo sitt tydelige språk.”:

Det er med andre ord fortsatt en jobb å gjøre med å få frem informasjon/propaganda fra vestlig side.
På samme måte som enkelte debattanter i denne tråden har en jobb å gjøre med å få flere til å ha forståelse for Russlands krigføring.

7 Likes

Det er mange som kaller russere “hjernevasket” og det som verre er ettersom de ikke tar avstand fra krigen og ikke går til opprør mot regjeringen og slikt.

Men det er faktisk slik at man ønsker å støtte sine egne.

I USA ble man kalt forræder om man ikke støttet krigene i Vietnam og i Irak. Demonstranter ble arrestert og til og med skutt og drept, på samme måte som vi ser i Russland nå.

7 Likes
9 Likes

Tror du glemmer noe viktig
I USA ble de bare arrestert når de angrep politi og bygninger
I Russland blir de arrestert bare de protesterer fredelig

14 Likes

Selvfølgelig ønsker man i utgangspunktet å støtte og tro på sine egne
Forskjellen fra Vietnam-krigen er jo at mange russere ikke kan få seg til å tro at det nå pågår en krig i Ukraina. Det er FOR usannsynlig overfor et broderfolk.

Et slik krig kan man greie å skjule en stund, men ikke over tid.
Putin har blant annet skapt den største flyktningstrømmen siden 2. verdenskrig. Selv i det som var den russiskvennlige delen av befolkningen, er tapene og lidelsene store.

Et meget viktig poeng. Dette er syretesten.

2 Likes

Ja ytringsfrihet og pressefrihet er flotte saker

1 Like

Dette har jeg null tro på. Er det en ting Ukrainerne har vist i denne krigen er det en helt fantastisk kampmoral. Kampmoralen vil jeg vel si er hovedgrunnen til at russerne sliter såpass som de gjør i UA. Jeg tror ikke kampmoralen forsvinner med det første.

10 Likes

Russland er i ferd med å bli omtrent akkurat som Kina. Fredelige protester er strengt forbudt. Kun statlige medier er tillatt. Hvis noen snakker høyt mot regime er det rett i buret. Så det vennskapet blir nok bare bedre og bedre ja.

2 Likes

Sånn propaganda kan man poste på andre fora.

Ingenting tyder på at det stemmer.

12 Likes

Usikker om noen har postet dette enda.

Men russerene har nå kommet med krav som kanskje er spiselige.

the recognition of Crimea as part of sovereign Russian territory, as well as Donetsk and Lugansk as independent states .

informasjonen kommer fra Zerohedge som er rimelig russervennlig, så man kan anta at det stemmer. Dette er da det offisielle utspillet før dagens forhandler som starter om noen timer.

Det betyr at ukraina må gi opp hele donbas, før krigen nå holdt de ca 60% av den.

Jeg tror ikke Ukraina vil godta dette kravet men tydelig at Russland er på vikende front. Uansett godt å se at målstreken flytter seg mot noe som kan godtas.

18 Likes

Interessant at hverken Sverige eller Finland er på listen

https://tass.com/politics/1418197

4 Likes

Fra mitt bekvemmelige sted kan det være en løsning. Donbass er jo pro-russisk og en kilde til splittelse innad i Ukraina. Krim gir russland ALDRI fra seg.

5 Likes

Donbas er nok ikke så pro russisk som moskva vil ha mange til å tro, er jo en grunn til at “opprørstyrkene” der i stor grad har vært leiesoldater.

Men en sånn løsning vil avslutte krigen og åpne opp for både Nato og EU medlemskap.

Men jeg tror bare ukraina godtar om de blir presset til det av EU og USA.

8 Likes

13:52Sindre Camilo Lode

Von der Leyen: EU jobber med ytterligere sanksjoner mot Russland

EU, USA og vestlige allierte har innført en rekke sanksjoner mot Russland som følge av krigen mot Ukraina. Nå sier EU-kommisjonenes leder, Ursula von der Leyen at EU ser på å sanksjonere Russland ytterligere som følge av «Kremls hensynsløshet mot borgere, inkludert kvinner, barn og menn».

2 Likes

Melder også at Yanukovich’s fly har landet i Minsk.

Jeg kan ikke se hvordan sanksjonene kan fjernes før Ru er dePutinifisert. Han vil aldri bli godtatt i vesten

5 Likes

Expressen skriver at Sverige er på lista (samtlige EU-land).