Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 3

Ja, Putin må stilles for domstolen i Haag, men hvem skal klare det?

1 Like

Jeg er usikker på om Putin tenker slik. Jeg frykter at dess større tap, jo mer innbitt blir Putin på å valse over Ukraina.

Altså, en fredsavtale er den beste garantien UA kan få. NATO-medlemskap må oppgis om ikke de ønsker å ha evigkrig. Når det er sagt kan det hende dette alternativet velges i koordinasjon med vesten. Og hvem vet, kanskje den kan vinnes på sikt. Men det blir forferdelig for alle parter.

2 Likes

Two persons close to the Russia-Ukraine negotiations (including back channel talks) tell me Russia proposed (1) Zelensky remains pro forma president but Russia appoints Boiko as PM, (2) Ukraine recognizes L/DNR and Crimea, (3) No NATO. Ze told them emphatically no.

Matcher ganske godt med ting som er meldt før.

Tydelig at Russerene må jobbe litt mer med tilbudet sitt.

At EU medlemskap ikke lenger er en dealbreaker tror jeg er bra for Ukraina. men en moskva vennlig puppet regjering er nok dealbreaker. Det samme er å gi opp området de holder idag og som de hadde før krigen startet.

5 Likes

Jeg tror ikke Russland går seirende ut av Ukraina. De er fucked.

3 Likes

“verden nå må stå sammen som under den andre verdenskrig.”

Verden stod vel ikke akkurat spesielt bra sammen under andre verdenskrig da. :thinking:

4 Likes

Russland visste at dette ikke kom til å bli godtatt, så “tilbudet” var bare piss :stuck_out_tongue:

Russland har vel aldri nevnt EU-medlemskap?

2 Likes

Hvis Ukr holder ut noen uker til tror jeg sjansene øker for at Putler blir avsatt.
Soldatene begynner å bli utslitte etter snart 2 uker med frykt, kulde, mangel på søvn, lite mat etc. Tror russernes kampmoral blir dårligere for hver dag.

4 Likes

Famous last words.

UKR har vært flinke til å kutte forsyningslinjer. Hvis angrepet mot flyplassen i kherson stemmer og 30 helikoptre er tatt ut. Så kan jeg ikke forstå annet enn at forsyningssituasjonen blir enda verre.

Nå ser det jo også ut som den offansive operasion i området rundt Kharkiv fører til at byer blir frigjort.

6 Likes

Rapporteres at Ukrainerne har gjenvunnet Mykolaiv flyplass nede i sør. Good hunting!

13 Likes

Håper Ukr kan gå løs på den lange kolonnen. De har trolig blitt temmelig utslitte og demoraliserte nå.

1 Like

De trenger ikke gå løs på den og de har god kontroll. Var vel der VDV generalen ble drept.

Kolonnen står stille, flere kilder inkludert vestlig ettertning sier minst 17km av kolonnen er uten fuel og flesteparten av kjøretøyene har tomme batterier.

8 Likes

Har ikke fulgt med på det som skjedde i Canada, men har skjønt det slik at mange av demonstrantene ble utestengt fra muligheter for å betale for seg, fikk inndratt lisenser og lignende. Uten at de har blitt dømt i retten.

Kan selvsagt ikke samme lignes med å bli skutt på men likevel; man kan bli straffet av myndighetene uten rettergang.

1 Like

Bilder fra Russisk tv viste i går den mest moderne jagerbomberen til russerne ta av - kun lastet med WW2 style jernbomber.
Det er litt som å kjøre din 90 år gamle tante i en Ferrari til tirsdagsmøtet i husmorlaget.

Edit: Hvilket betyr at russerne holder gå tom for presisjonsvåpen. Vårjakta med Stinger kan starte!

15 Likes

Kunne vært verre. Får håpe for de siviles skyld at det blir en våpenhvile snart!

2 Likes

Og når de 17km får fuel og bat, så er det helt sikkert 17 nye km som står med samme problemer😝

2 Likes

Russerne kan ikke fly høyt, for da blir de tatt ned av mellomdistanseforsvaret til Ukraina og ikke lavt for da blir de skutt ned av Stinger.

De skal jo bare treffe byer for å spre litt terror, så trenger ikke så mye presisjon. Spiller egentlig ikke noen rolle hva bomben treffer. Russland har nok lite problem med å lage sånne bomber da.

1 Like

Bortsett fra at de vanskelig kan ha noen særlig effektiv rolle som nærstøtte for fremrykkende styrker. De kan jo bomme på målet med 2 km, eller treffe egne styrker.