Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 3

Veldig rart at de sender så mange tankbilen uten noe support….

7 Likes

Russisk propaganda jobbet på høygir. Riktignok er Zelensky nevnt i pandora papers, men det er ganske uskyldig iforhold til narrativet som Kremlin prøver å spinne.

13 Likes
2 Likes

Mulig at de har kjørt seg fast og blitt forlatt. Eventuelle tanks på belter har i så fall reist videre.

2 Likes

, og mange Ukrainere blandt frigjørerne fra Sovjet.

En bit som avgis i øst vil bli innlemmet i Russland. Dermed blir det ingen buffer. Dette bufferpratet er bare “newspeak” og forsøk på tåkelegging av egentlig motiv.

10 Likes

Under “den kalde krigen” foregikk det forskning på både kjemiske og biologiske våpen i flere av sovjetrepublikkene - Russland, Hvite-Russland, Kazakstan, Uzbekistan, Georgia og Ukraina: Politics and the Life Sciences Vol. 19, No. 1, Mar., 2000. Pathogen Proliferation: Threats from the Former Soviet Bioweapons Complex

Etter Sovjetunionens sammenbrudd ble flere av disse stedene sikret og/eller avviklet i samarbeid med USA. Såpass sent som i 2005:

Negotiations on the Aug. 29 [2005] agreement spanned more than a year. One administration official who requested anonymity told Arms Control Today that inter-Ukrainian political and bureaucratic hurdles were surmounted by a combination of strong U.S.-Ukrainian relations and the presence of the high-level U.S. delegation. A press release from Lugar’s office specifically credited then-Prime Minister Yuliya Tymoshenko with breaking a “log jam within Ukrainian government bureaucracy. […] ”U.S. cooperation with Ukraine under the Nunn-Lugar Cooperative Threat Reduction (CTR) program was expanded Aug. 29 with an agreement to use U.S. CTR funds to improve security for pathogens stored at biological research and health facilities in the former Soviet republic. Arms Control Association - Threat Reduction Program Extends Reach to Ukrainian Biological Facilities

Da må man vel trekke alle landslag ut av Fifa, om de tror det er de som bestemmer.

10 Likes

Skulle man sammenlikne med Norge, så måtte man tenke seg at Norge ikke var NATO-medlem, og var blitt angrepet langs store deler av kysten. NATO ville ikke komme oss til unnsetning, fordi vi ikke var medlem. Men vi ble tilbudt våpen for å slåss mot russerne.
Spørsmålet er om vi da ville vurdert å gi slipp på Finnmark, mot at det gjenværende Norge fikk bli NATO-medlem (og de av beboerene i Finnmark som ønsket fikk flytte sørover).

Jeg sier ikke at russerne har noen rett. Det må være ukrainernes valg. Ukrainerne må fortsette å slåss om de mener det er det rette. Det står respekt av det motet de har vist.
Finland bør komme seg inn i NATO så raskt de kan, så de kommer russerne i forkjøpet, noe Ukraina dessverre ikke rakk.

3 Likes
1 Like

1 uke siden Diesen sa Putin ikke skulle til Kiev.

1 Like

Ja, en bit i øst vil i praksis bli en del av Russland. Så kan jo russerne i neste runde si at de må ha en buffer mot gjenværende Ukraina. Men i min kommentar forutsetter jeg at gjenværende Ukraina blir en del av NATO, og får samme beskyttelse som de baltiske landene har i dag.
Det er selvsagt urimelig at Russland skal kunne ta en del av et naboland på denne måten. Velger ukrainerne å kjempe bør de få mer våpen. I så fall må ukrainerne satse på at de enten klarer å stå i mot militært, eller at NATO til slutt likevel griper inn, om det blir for stygt.

1 Like

Når vi først er inne på å gi bort landområder til Russland… kan vi gi dem Bergen i steden?

5 Likes

Finnmark eller Svalbard er vel mer relevant, siden det “grenser” mot Russland, og dersom dette er områder der det bor relativt mange russere.
At man allerede har skilt på russisk i Finnmark er en uting.
Men nå er det vel et ønske fra mange i Finnmark å rive seg løs fra storfylket…

2 Likes

Nå er det jo mange dager siden sist Putin truet med atomvåpen, så da puster nok folk lettet ut. Siste atomtrussel fra den kanten har neppe kommet tenker nå jeg. Da kan det være greit å ha lest dette stykket, som er skrevet av en tidligere russisk utenriksminister:

5 Likes

Kort og konsist. Typisk russisk. Tror ikke det er så mye mer komplisert en det som skisseres her. Stygge feilvurderinger av en aktør som i utgangspunktet tror den agerer rasjonelt ut fra egen virkelighetsforståelse.

Når det er sagt må ikke NATO og Russland begynne å skyte på hverandre.

3 Likes
3 Likes

Jeg er helt enig med deg. Denne galmanns-teorien er sånn typisk skremselstenkning tatt rett ut ifra en film. Har ikke Putin vært i covid-isolasjon og lider dermed av de samme psykiske lidelsene som alle oss andre? Ikke rart han ser litt preget ut. Nå koser’n seg i en bunker med tolv unge flyvertinner og, ja, har han ikke sett litt kvikkere ut i det siste?

Med Tormod Heier. Anbefales.

2 Likes

Norge er så jævlig naive. Har en historie som jeg ikke har lyst til å ta her. Men for å si det sånn så tror jeg russerne er bedre på å bakgrunnsjekke hvem dem tar inn i militæret.

1 Like