Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 3

Dette skjer ikke ut fra ingenting.

In a 2018 documentary, President Putin commented that “…if someone decides to annihilate Russia, we have the legal right to respond. Yes, it will be a catastrophe for humanity and for the world. But I’m a citizen of Russia and its head of state. Why do we need a world without Russia in it?

Dette er synspunktet Putin og Russlands propaganda mener at vesten skal tro på.

Du trenger ikke tro på dette, men det er hva de sier.

Og det vil ikke eskalere til fullstendig atomkrig på ett øyeblikk, men hvis man ikke tror at Putin er villig til å fyre av ett atomvåpen rettet mot åpent farvann eller ubebodd området, eller til nød en liten ubetydelig NATO-nasjon som Litauen eller Norge, så tror man bedre om mannen enn meg.

Min holdning er at Russland ikke kan vinne en lang krig mot vesten utkjempet med konvensjonelle våpen. Så for å forhindre at det eskalerer dit så er han villig til å fyre av (minst ett) atomvåpen.

Er han villig til å utslette planeten? Ikke vet jeg. Forhåpentligvis blir han styrtet/fjernet og noen kan forhandle fram noe etter første atomvåpenet blir fyrt av … hvis det går så langt.

3 Likes

Ikke utenkelig det, nei.

Men tror ikke det nødvendigvis er noe særegent for RU, uten at jeg har sjekket grundig alle andre atomvåpenmakters policy.

Meget interessant intervju med historiker Yuval Noah Harari om hvordan Putin uansett vil tape selv om han skulle vinne krigen, og om hvordan verden vil måtte bære store kostnader av krigen, ikke bare Ukraina. Selv om det er Ukraina som brenner, vil brannen på andre måter spre seg til resten av verden. Men samtidig vil krigen kunne føre Europa og USA sterkere sammen, sannsynligvis det motsatte av Putin hadde sett for seg. The War in Ukraine Could Change Everything | Yuval Noah Harari | TED - YouTube

2 Likes

Ekstremt subjektivt. Ingen av oss har levd i det tidligere Sovjetunionen. Som er mørke minner for et vestlig orientert Ukraina. For ukrainerene står det mellom å akseptere å legge sin egen skjebne i Putins rabiate hender, med en reell mulighet for å miste mye av sin råderett og identitet, kontra å stå opp for fedrelandet slik Europa (og Sovjetunionen) kjempet mot nazi-Tyskland for 80 år siden. Putins ord har forståelig nok null tyngde i et land som blir beskyldt for å bli styrt av en jødisk nynazist.

8 Likes

:pensive::pensive::pensive:

5 Likes

Økonomiske sanksjoner fra vesten kan vel ikke bli sett på som å utslette Russland. Han har jo akkurat skrevet store avtaler med Kina bla

Jeg tror det er under 0.001% sjanse for atomkrig (minst 1 våpen fyrt av) pga økonomiske sanksjoner.

Hvis NATO velger å innføre flyforbudssone i Ukraina tror jeg det stiger til over 10%.

Kanskje jeg bommer helt, alle får vurdere dette som de vil.

4 Likes

Ja, men han sa vel at det lignet på en krigserklæring, men understreket samtidig at det ikke var det, formelt. Går sikker an å finne den nøyaktige formuleringen, men mener det var sånn.

5 Likes

Kanskje verdt å merke seg denne lommentaren!

7 Likes

Slik jeg har forstått forhandlingene så har Russland sagt at de ikke skal komme med noen ytterligere territorielle krav og skal stoppe krigen, altså ikke bli en okkupasjonsmakt.

Det er korrekt.

Men så er det ikke lett å stole på Russland, og at de ikke kommer tilbake neste vinter - nå mot ett Ukraina uten NATO-støtte.

3 Likes

At Ukraina ikke kan slutte seg til EU eller NATO har i praksis samme effekt.

Jeg skal jammen betale for et abbonnement hos Neue Zürcher Zeitung. Etter å ha registrert meg der så fikk jeg en epost med noe som ihvertfall for meg virker som en rimelig realistisk beskrivelse av situasjonen i Ukraina militært sett. Og så bare det å motta en epost som begynner med Lieber Herr da… Siste gangen med noe tilsvarende var vel fra min farfar for mer enn tredve år siden…

3 Likes

Hvor skiller de seg fra gratiskilder som dette:

2 Likes

Selvfølgelig. Lett for oss å si.
Hadde dog hatt mer tyngde om det kom fra en som bodde i Ukraina og ikke en som bor i Genève og er en Australsk diplomat. Just saying…

3 Likes

Så klart. Å grunnlovfeste at de skal bli nøytrale betyr de facto at de ikke skal bli medlemmer i NATO

2 Likes

Som de facto betyr å leve under Russland. Hvordan skal Ukraina stole på en slik avtale når krigen er skapt ved at Russland brøt den forrige?

7 Likes

Russland har sagt MYE. Sannhetsgehalten har det vært verre med. Hvilken garanti har Zelensky for at Putin ikke finner på en unnskyldning for å gå inn i et demillitarisert Ukraina om x antall år?

4 Likes

Kanskje fordi Neue Zürcher Zeitung er en sveitsisk avis og Sveits har en såpass lang historie som nøytralt land.

2 Likes

Key Takeaways

  • Russian forces are consolidating and preparing for further operations along the western and eastern outskirts of Kyiv, especially in the Irpin area on the west and the Brovary area on the east;
  • Ukrainian forces are challenging the extended Russian lines reaching from Sumy, which Russian forces have not yet taken, to the eastern outskirts of Kyiv;
  • Russian troops are likely attempting to bypass Mykolayiv and cross the Southern Bug upriver of that city to permit an advance on Odesa that will combine with an impending amphibious operation against that city; and
  • Russian forces are driving north from Crimea toward the city of Zaporizhya.

Jeg liker disse kartene fra critical threats, men jeg kan ikke bedømme om de har noen spesiell bias i hva de velger å tolke situasjonen til å være.

Teamet bak ser ut til å ha litt peiling i hvert fall, men det betyr jo ikke at de er objektive i analysene sine.

Jeg kan så lite om militære saker at jeg rett og slett ikke har kunnskap til å si om de bare sier åpenbare ting, eller om de også er flinke til å analysere situasjonen som den er.

5 Likes