Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 3

Nei, de kan på ingen måte gjøre det. USA/NATO vil ha ha mer enn tilstrekkelig anledning til å svare og resultatet er 100 prosent garantert slutten på kloden.

2 Likes

Jeg tror Putin ikke hadde invadert uten Kinas blessing. Ikke tilfeldig at Putin og Xi møtes i Beijing og kommer med en felles statment på at deres lands vennskap ikke kjenner noen grenser. Dette var uker før invasjonen. Putin kjører på fordi han vet han har Kina i ryggen som kan gi han en softere landing økonomisk etter alle sanksjonene. Kina på sin side kommer til å tjene mer samt vil se at Europa vil slite på energi, mat, flyktninger.

La oss se, mulig Kina tenker det holder nå og stopper kompisen sin.

3 Likes

Så da må han tenke at det er bedre enn nå situasjonen. Burde sitte langt inne da. I verste fall kan han tenke at “hvis ikke det er mulig å bygge opp Russland til å bli en stormakt igjen så kan det være det samme, da sprenger jeg hele planeten i fillebiter”.

Ja, vi kan bare håpe. Det er veldig enten eller nå slik jeg ser det:

  1. Russland avslutter krigen innen kort tid for å ha sjansen til å cirka noen gang igjen ha relasjoner med Vesten, eller:
  2. De velger / har allerede valgt å gå for et nytt geopolitisk system som blir bipolart Øst mot Vest (valuta, råvarer, militært, the whole shabang). Det vil koste, men det er gjennomførbart

Jeg er ærlig talt svært usikker, gitt at Kreml åpenbart mener at Vesten er noe dritt og ikke til å stole på. I det hele tatt i forfall.

1 Like

The Barents Observer, 23 February 2022. Russia’s new hypersonic Tsirkon missile was fired from Norwegian sector of Barents Sea President Putin has praised the weapon as part of Russia’s new unrivaled missile systems but this is the first time ever such launch has taken place in waters between mainland Norway and Svalbard. Firing of the Tsirkon missile took place during Russia’s large-scale strategic nuclear deterrence forces exercise (Grom 2022) on February 19. The drill included all three legs of the nuclear triad with a land-launched nuclear missile, a nuclear-missile-armed submarine and nuclear-capable strategic aircraft. Unlike previous exercises with Russia’s strategic nuclear forces in the north, this year’s maneuvers included a frigate that sailed some 150 to 200 nautical miles west of the Russian sector of the Barents Sea. This is international waters but inside Norwegian Exclusive Economic Zone (EEZ). About halfway between mainland Norway and Svalbard, the “Admiral Gorshkov“ suddenly fired the Tsirkon hypersonic missile. The defense ministry in Moscow has posted a 50-second long video of the launch from the frigate. A short sequence of the film from the control room shows the warship’s location just east of the Bear Island. ADVERTISEMENT Tsirkon, by NATO named SS-N-33, is a scramjet-powered, vertically launched maneuvering anti-ship weapon said to reach a speed of Mach 8 (eight times the speed of sound), or 9,800 km/h. Such speed means it can’t be intercepted by any existing missile defense systems. The missile can be armed with a nuclear or conventional warhead and has been tested several times over the last few years in the Barents Sea and White Sea regions, both from surface warships and the latest class of multi-purpose submarine.

Naval Technology, 5 October 2021. Russia conducts test launch of Zircon hypersonic cruise missile It was the second test firing of the missile and was carried out from an underwater position. The crew of the Russian Navy’s Yasen-class nuclear-powered cruise missile submarine, Severodvinsk, have successfully launched the Zircon hypersonic missile. It was the second test launch of Zircon missile and was carried out from a submerged position from a depth of 40m for the first time.

2 Likes

Jeg tror Russland har valgt side for lengst og Vesten har heller ikke ønsket å ha ham med i varmen. Etter at han ble kastet ut av G7 i 2014 i protest for annektering av Krim ble han med i det Kina ledete samarbeidet. Deretter har vennskapet bare styrket seg og Russland er en nøkkelalliert i BRI og det nye verdensbildet som sakte dannes.

2 Likes

Det store spørsmålet er om Ukraina har noen incentiver til å gjøre annet enn å fortsette å krige. Enhver avtale med Russland vil innebære at grensene flyttes - dvs at Ukraina gir fra seg territorium til Russland.

Så hvorfor ikke fortsette å krige hvis de oppfatter det som at vesten vil finansiere krigen, gi dem forsyninger både av humanitær og militær art, og de ikke har noe behov for å gå med på en avtale som ikke er fordelaktig for dem?

Hvis man lurer på hvordan det kan gå så var Syria forrige sted Russland og NATO fant ut at en proxykrig var lurt. Det resulterte i en halv million døde og mer enn 10 ganger så mange flyktninger. Syria/Assad/Russland var ikke “de gode” den gangen heller, men det hjalp ikke på sluttresultatet.

Mitt håp er at enten styrtes/dør Putin snart, Russland går i oppløsning pga intern borgerkrig eller noe, eller at det forhandles fram en eller annen form for “fredsavtale” etter invasjonen.

Jeg begynner å bli skremt av hvor mange forskjellige kriser som nå kan komme samtidig det neste halve året. Men det passer bedre i en politikk-tråd å gå inn på det.

5 Likes

Betyr dette at det atomvåpen arsenalet de har er så overlegent at ingen kan stoppe det, og det er ingen som rekker å skyte noe som helst tilbake heller? Hørtes fryktelig ut den teksten du la ut der. Er vel mye hemmelighold, lite reelt innsyn, og det kan være dette har vært Putins besettelse hele veien, og utvikle noe ingen har sett maken til før?

Det er en mildt sagt volatil og skummel situasjon. Enten løser ting seg relativt raskt, eller så er dette de dagene og ukene vi vil se tilbake på som da verden endret seg radikalt og tilnærmet over natten.

Sliter med å se en form for mellomting, og jeg skulle ønske jeg klarte å være mer optimistisk uten å være intellektuelt uærlig.

3 Likes

Nei. Det er tusenvis av stridshoder allerede rettet mot ulike mål i Øst og Vest. Det er ikke mulig for én part å forhindre motsvar. En hypersonisk teknologi kan kun utrette å treffe først og/eller ikke være mulig å stoppe med eksisterende rakettskjold. Endrer ingenting av terrorbalansen.

2 Likes

For en gal verden vi lever i

3 Likes

Men hvis de sender hypersoniske ut samtidig mot alle land på svartelisten da? Er det noen som rekker å svare da altså?

Forsøker ihvertfall å danne meg et mest mulig realistisk bilde av hva som egentlig foregår. Det ble publisert noe om dette hypersoniske missilet for et par år siden, såvidt jeg husker. Da var inntrykket jeg fikk at det ikke ble tatt fullt så alvorlig som det kanskje burde. Litt påfallende også at det ikke har vært noen større oppmerksomhet om utskytingen av dette missilet mellom Norge og Svalbard den 19. februar. Jeg har ihvertfall ikke fått det med meg. Så sitter jeg med en følelse av at “våre store ledere” fortier, tåkelegger og villeder om litt av hvert.

1 Like

Ja. Ta en titt her:

Og her:

1 Like

Veldig subjektivt, men jeg hadde gått med på kravene og stoppet at flere uskyldige liv går tapt, flyktninger skapes og infrastruktur ødelegges. Russland vil høyest sannsynlig gi seg får de dette. Hvis Putin får dette og ikke gir seg har han ingen fremtid intern eller hos Kina. Putin er ikke dum.

  • Stanse militære handlinger.
  • Endre grunnloven til å etablere «nøytralitet».
  • Anerkjenne den annekterte Krim-halvøya som russisk territorium og de to utbryterregionene Donetsk og Luhansk i Øst-Ukraina som selvstendige stater.
4 Likes

«I have never seen a thin person drinking diet coke.»

6 Likes

Det var fint så lenge det varte. :santa::santa::santa::laughing:

2 Likes

Da skjønner jeg ikke hva Putin tenker på. Han mener det vi og rundt 30 andre land har gjort er en krigserlæring. Eneste han kan bombe oss med er atomvåpen vel, så egentlig truer han med å gå til atomkrig mot hele vesten. Og tydeligvis kan ikke det foregå uten at Russland også blir utslettet. Så da er eneste mulighet for at dette ikke er en tom trussel, hvis han også legger livene til alle russere i potten? Høres ut som han har spilt seg selv i sjakk matt hvis han ikke er virkelig helt gal

Russland har en atomvåpen-policy som går ut på at atomvåpen kan ha en deeskalerende effekt, det vil si å eskalere for å deeskalere. I strategien står det at atomvåpen kan anvendes dersom nasjonens eksistens står i fare.

For eksempel dersom de ser at de taper en konvensjonell krig kan de sende en atombombe enten et sted i atlanterhavet eller en mindre viktig by i Vesten. Så kan de da håpe at NATO stopper krigen, og de får til en fredsløsning. Alternativt svarer NATO tilbake. Og RU svarer tilbake igjen. Og det blir ingen de-eskalering, men gjensidig utryddelse.

Så det er et risky spill, ja.

2 Likes

Så i klassisk Kreml stil så blir dette et tolkningsspørsmål de vil at vi skal gå rundt å tenke på

2 Likes