Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 3

Sikkert nyanser her, men de har angivelig god dragning hos nazister som reiser nå til Ukraina for å krige.

Tror disse folka er hakket mer høyrevridde enn Sverigedemokraterna og slike som vi synes er kjipe.

1 Like

Hvorfor dette behovet å beskrive ting svart-hvitt? Det er åpenbart en betydelig andel som kan og skal kalles høyreekstreme og neonazister. Dette kan man lese om selv på Wikipedia. De har ikke vært attribuert krigsforbrytelser eller blitt designert som FTO av USA for moro skyld. Dette er en gruppering man leste om når jeg avsluttet studier for pluss-minus 10 år siden.

4 Likes

Det er flere gode tegn. Putin kan ikke vinne. Så kanskje verdt å utsette gjensidig utslettelse noen måneder, i tilfelle det løser seg.
Men kanskje kan bare det å provosere gjennom å ha polske fly stående parat bidra til å øke blodtrykket til Putin såpass at det reduserer hans forventede levetid. Han er vel en kynisk kald fisk, men litt stresset må han vel være for tiden.

Det stemmer nok ikke, og Ukraina har garantert SEAD kapasitet. Mistenker at Russland ikke tørr rulle fram S systemene sine for langt., Og baserer seg på mer kort rekkevidde luftvern ( tor, pantsir osv).

1 Like

Og poenget til telegramposteren og deg var her at det er jo ikke rart at russerne dreper masse sivile når et ukrainsk pansret kjøretøy kjører forbi en boligblokk?

8 Likes

Det er diskusjonen her som er svart-hvitt som beskriver det som en neonazistisk organisasjon.
På wikipedia står det: In 2014, a spokesman for the regiment said around 10–20% of the unit were neo-Nazis.[[14]]
I 2014 var det altså 10-20% og etter dette ble organisasjonen ryddet opp i og integrert i den Ukrainske hæren. At enkelte medlemmer fortsatt har de holdningene skal man ikke utelukke, men min beskrivelse høres ut til å være nærmere sannheten enn resten av det som skrives her. At de går over streken med tanke på vold er en annen sak.

1 Like

Dette blir bare for dumt. Jeg er helt sikker på at du forstår at det ikke er så enkelt. Det er masse litteratur der ute om man ønsker å forstå hvor utbredt denne strømningen er.

4 Likes

Det er jeg helt enig, “the big picture” og det som det handler om, er kanskje et eller annet sted mellom Putins Sovjetunionen-drømmer og en rød linje hvor Russland har satt den på Ukraina og Georgia.

Men hvis Ukrainas problem med høyre-ekstreme blir feid under teppet så er jo det lisse-passing til Putin, for da kan han jo lett vise hvor upålitelig vestlig media er overfor sin befolkning.
Den jevne russer blir nok godt informert om dette, for det er som du er inne på Roc; hvordan krigen skal selges internt i Russland.
Så en TV2-reportasje her for et par dager siden, hvor reporten avfeide Russland sine nazi-påstander, med at “jeg har ikke sett noen nazister”. Ja da så…

5 Likes

Tror dere to egentlig er enige, så slutt å krangle.

1 Like

Så et kart som viste hvor omtrent ulike S-400 var plassert og luftradius disse dekket. Dette kartet stemte godt med @Dormancy sin kommentar. Finner det ikke nå, har måtte lukke mange faner, men artikkelen over viser samme poeng.

1 Like

“Remember, bread riots are what started the Arab Spring, bread riots are what started the French Revolution,” said Sal Gilbertie, CEO of Teucrium, the largest U.S. exchange-traded fund issuer focused solely on agriculture funds. “It is a biblical event when you run low on wheat stocks. You won’t see a global food shortage. Unfortunately, what you’re going to see globally is that billions of people might not be able to afford to buy the food."

4 Likes

Er det tatt bilder eller bekreftet av noen troverdige kilder at russerene har parkert S systemer i Ukraina?

1 Like

Har ikke peiling, vanskelig å skille ut hva som er fakta fra noen av sidene.

1 Like

Det var en ex-MI6 fyr som presenterte. For meg så virker det ganske logisk at når Putin samler 80% av styrken sin så stasjonerer han også S-400 strategisk til. Er bare en sofaløytnant så :man_shrugging:

2 Likes

Dette er ingen hemmelighet, men vanskelig å finne en kjempegod kilde.

Her er en kilde på at de ble sendt til Belarus for “trening”:

2 Likes

På samme måte som de holdt tilbake Su34 for å ikke miste noen ( lykke til med det). Ville det vært naturlig at de ikke sendte S400 eller S500 systemer inn i Ukraina. Litt kjipt om USa fikk fatt i et system. ( USA er nok MEGET happy med å få minst 1 komplett pantsir system og Tor system.

1 Like

“… Eller så snakkes vi på PM!”

Tydelig at logistikken funker når selv Kharkiv får forsyninger av russer dødare.

4 Likes

Jeg forventer at vi kommer til å se SU-57 in action snart. Det er krig. S-400 er garantert på plass. Battle proven er beste måte å få solgt alt militært utstyr.

Tror ikke Putin kommer til å spare på noe blir han presset nok.

2 Likes

Virker ganske plausibelt.

Russerene har 14 SU-57 hvor 10 er testfly. Mistenker at de ikke sender noen av de 4 faktisk bygde flyene til ukraina.

2 Likes