Nei, vi så jo det med Hitler også.
Mange ønsket han fjernet, men det var lettere sagt enn gjort
Nei, vi så jo det med Hitler også.
Mange ønsket han fjernet, men det var lettere sagt enn gjort
Generalene kan ta over makten uten at de trenger å drepe Putin.
Jeg tror ikke det er fult så enkelt. Putin har flere grupperinger han kommanderer som opererer uavhengig av militæret. Jeg vil derfor tro at man lever farlig med mindre han er satt ut av spill, men dette er kun spekulasjon.
«Alt som kan være av hjelp til Ukraina vil være av det gode». Mikael Tetzchners gjennomgang av krisen er virkelig imponerende. Et kløktig dypdykk som analyserer og beskriver de bakenforliggende årsakene. Visdom i hvert ord, selv fra en rutinert høyremann! Hør Hør!
NRK 1 kl. 15.05
Tetzschner: “Det har aldri vært noe reelt diplomati. Kun en kulisse”
Og det var interessant å høre utenriksministerens (Ap) hissige ord her om dagen om RUs uttalelser/lovnader: “løgn”
Ja. Og grundig forklart hvorfor. Dette kan gå rett inn i historien, er jeg redd. Meget imponerende redegjørelse.
Hvilken makt har en diktator uten militæret?
Kanskje det begynner å tilspisse seg på bakrommet…
Interessant å ta en kikk på verdens land, og hvilke reaksjoner forskjellige land har.
India er et land som ikke har kommet med noen fordømmelse. Og India er et land som tradisjonelt har vært US-vennlig.
Det som er verdt å merke seg er andelen indere som ser på US som en alliert har sunket fra 33% til 21% i perioden 2014 til 2019.
Dessuten ser 15% av inderne på Russland som en aliert i 2019. Og inderne ser på hverken US eller Russland som noen trussel, per 2019.
Kanskje ting forandre seg nå, men det er ikke bare fraværet av fordømmelse som er spesielt med India, de kjøper nå olje av Russland, rett og slett fordi de får den litt billigere.
Nå har jo krigen eksalert litt etter 24. februar, men det har ikke forhindret indiske kjøp, selv om hvem som tar risiko blir forskøvet.
Oljen blir kjøpt, men ikke lenger på FOB basis.
Turkia stenger bosboros-stredet, men kun for krigsskip.
Mao India er mest opptatt av økonomi, og sannsynligvis innenrikspolitikk. Knalldyr olje gjør også maten og hverdagen i India tøff for vanlig folk.
Enn så lenge så flyter gassen til Europa, og trolig også oljen til land som trenger bitte litt rabatt.
Jeg overførte nå nettopp litt penger til National Bank of Ukraine til støtte for landet.
Konto er verifisert. Jeg brukte SBanken og ble overrasket over at SBanken tok 12% av beløpet i kostnader.
De oppfører seg som en krigsprofitør og bør skamme seg.
Description
WION -The World is One News, examines global issues with in-depth analysis. We provide much more than the news of the day. Our aim to empower people to explore their world. With our Global headquarters in New Delhi, we bring you news on the hour, by the hour. We deliver information that is not biased. We are journalists who are neutral to the core and non-partisan when it comes to the politics of the world. People are tired of biased reportage and we stand for a globalised united world. So for us the World is truly One.
Hvorfor ble det krig i Ukraina? Hva er det russiske bakteppet?
Torsdag 24. februar 2022 var krigen og den russiske invasjonen av Ukraina et faktum. Hele verden følger med og ingen vet hva de nærmeste dagene og ukene vil bringe.
I denne episoden, som ble spilt inn 23. februar snakker forskerne Tor Bukkvoll og Bjørn Olav Knutsen om historien og hendelsene som har ledet opp mot krigen, og hva vi kan vente oss framover.
https://soundcloud.com/ffiaudio/ukraina-krigen-hvordan-tenker-kreml
Podcast fra Forsvarets Forskningsinstitutt med en tidligere kollega, fra dagen før invasjonen. Ikke lyttet til den enda, så hvor matnyttig den er vet jeg ikke.
Det er om ikke annet svært dyktige forskere.
For å bevege meg vel langt ut i konspiland; det har slått meg at mimikken virker annerledes. Et likhetstrekk med Hitler i så tilfelle. En irreversibel sykdom som flere forskere mener at bidrog sterkt til Hitlers fall. Delvis gjennom manglende evne til å prosessere og sortere ut forskjellig informasjon.
Har lest mye av tråden, ser ikke noe særlig som man kan kalle støtte til Putin.
Noen argumenterer for fred raskest mulig for å spare menneskeliv. Det kan bety å gå med på Putins krav, uten å støtte han. Andre forklarer hvorfor Russland har vært under press fra USA over lang tid, fortsatt ikke noe støtte til Putin.
Ingen liker Putin her, noen er bare mer pragmatiske enn idealistiske, og prøver å snakke om potensielle løsninger/bakgrunn for konflikten.
Pek gjerne ut ting jeg har oversett eller om du er Putin fan, si gjerne ifra.
Propaganda eller snev av sannhet? Ser man tilløp til desertering?
Kommet over halvveis - positivt overrasket.
Anbefales absolutt for dem som ønsker å forstå den historiske og nåværende virkelighetsoppfatningen i Kreml. Det er også interessant å høre hvordan de vurderer følgene av et maksscenario (invasjon) som altså fant sted dagen etter podcasten ble spilt inn.
Lavrovs tale var nok i hovedsak rettet til folket i Russland. Og det er nesten en selvfølge at han etter kort tid kommer inn på noe de fleste russere vil gjenkjenne som ihvertfall noenlunde sannferdig. Også FNs høykommissær for menneskerettigheter har påpekt manglende vilje hos ukrainske myndigheter til å gjennomføre en reell etterforskning av brannen i fagforeningshuset i Odessa. Resten av talen har jeg ikke hørt. Men russere som i det hele tatt hører på dette, de kutter vel også ut etter noen minutter, får med seg det Lavrov sier i begynnelsen og ser disse vestlige “diplomatene” marsjere demonstrativt ut.
Legg merke til den rosa pilen nederst på bildet, som peker inni i Transnistria og Moldova…