Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 3

De vil måtte rapportere om status og svare på spørsmål om det. Dette er en fillesum for oljefondet, hvorfor skulle de ikke selge så raskt som mulig?

Fordi det ikke finnes kjøpere? :stuck_out_tongue:

EDIT: må kjøre blokksalg til Kina osv :stuck_out_tongue:

1 Like

Jeg regner med at det finnes noen indere eller kinesere som kan kjøpe det:)

Så lenge prisen er tilnærmet lik null.

3 Likes

Ja, på akp.no finner man følgende:
AKP (m-l) blei stifta 18. februar 1973. Partiet sprang ut av SUF (m-l) og MLG . Partiet var basert på marxismen-leninismen-Mao Tse Tungs tenkning og var på 1970-tallet et av Vest-Europas sterkeste ml-partier. AKP så på det kinesiske, og ei tid også det albanske kommunistpartiet, som bærerne av den ekte kommunismen, og en vurderte Sovjetunionens kommunistiske parti som ikke-kommunistisk (revisjonistisk). Sovjet blei sett på som ei imperialistisk supermakt på linje med USA. AKP(m-l) blei i økende grad kritisk til utviklinga i Kina utover 1980-tallet, og partiet brøyt forbindelsene med Kinas kommunistparti etter massakren på Den himmelske freds plass i 1989.”

Fra skanse til skanse… Hvor er den “ekte” kommunismen i dag? Cuba?
Så om man ønsker å markere at vi bør vise dagens Russland og Putin (som jo ikke er det samme som Sovjetunionen) større forståelse og respekt, kan man bruke betegnelsen (m-p) (marxist-putinistene).

Rødt er forsåvidt klare på hva de mener om dagens aktuelle tema (Norge ut av NATO, og ikke sende våpen til Ukraina, som jo i praksis betyr at man er på Russlands side).
“Rødt er for et defensivt nasjonalt forsvar, uavhengig av Nato og EU-hær. Det må bygges på en forsterket kystvakt og en vernepliktshær som må være rustet til å forsvare oss om det blir nødvendig. Den sterkt økte militære aktiviteten fra USA og Nato i nordområdene utgjør en trussel mot Norges viktige og gode naboskap med Russland. Det er i Norges interesse å bygge ned dette spenningsforholdet og gjenopprette normale forbindelser. I dag er det norske militærapparatet innrettet for å oppfylle USAs og Natos behov, og mesteparten av militærbudsjettet på mange titalls milliarder tjener derfor ikke Norges interesser.”

Hvis målet med å selge aksjene er å ramme russerne så kan man ikke gi de bort som gave. Det gavner bare russere og kinesere. De aksjene kan gi en kjempebra direkteavkastning dersom man plukker de opp billig.

2 Likes

Ikke umulig at vi går over i en ny «kald krig»

1 Like

Målet med å selge aksjene er å vise vår moralske overlegenhet ved å ikke være investert. Hvordan man kommer seg fra å være investert til å ikke være investert er ikke så viktig.

3 Likes

Det var en som postet en informativ YouTube video som forklarte konflikten (årsak,opptrapping, 2014 etc) fra begge sider.

Har noen navnet eller link?

2 Likes

Antar det er snakk om denne:

6 Likes

Jeg leser at det blir hevdet at Russland ønsker å avslutte krigen så fort som mulig, og det antar jeg at er fordi de ser at krigen koster langt mer enn de hadde sett for seg.

1 Like

Norge burde gitt alle de russiske aksjene til Ukraina, så når krigen er over og aksjekursene eventuelt går opp så kan Ukrainerne få litt penger til å bygge opp landet - hadde jo også vært et pek til Putin at Ukraina kunne komme på generalforsamlinger, få utbetalt utbytte osv.

Spread the word!

22 Likes

Det var faktisk en knallgod ide!

3 Likes

Jeg må jo si at jeg har mer sans for det enn å selge de aksjene billig til Kina/India :stuck_out_tongue:

4 Likes

Ved første øyekast er det et paradoks at Rødt fant tilbake til Russland under Putin. Landet har vel neppe noen gang tidligere blitt styrt etter så vulgærkapitalistiske prinsipper.

Trolig er Rødts Putin-sympatier styrt av hatet mot USA og alle de feiltrinnene stormakten har begått bare i vårt århundre.

Men troen på at min fiendes fiende ganske sikkert må være en all right kar, ble punktert med denne invasjonen. Putin var alt annet enn all right.
Invasjon på en selvstendig nasjon , trusler om bruk av atomvåpen, angrep på kjernekraftverk og sivile mål uten militær betydning lar seg ikke rasjonalisere bort.
Dermed ble det en 1.80 på Rødt.

1 Like

God ide å gi de til Ukrainerne, men jeg tror man er veldig rigide ift. hva man gjør i oljefondet.

Et annen lignende sak er hva man gjør med yatchene til oligarkene man har beslaglagt. Min første ide var å gi pengene til vanlige russere (kanskje som krypto?). Men så tenkte jeg at det er enda bedre å gi de til ukrainere for å bøte på skaden som Russland har gjort.

2 Likes

Klarer de dette skal de få en stående applaus fra meg!

1 Like

Hvis det fortsatt er krig 15. april, så er det en humanitær katastrofe.

6 Likes

Hvordan kan man hindre det?
Gi Russland det de vil ha?
Eller trappe opp våpenleveransene til Ukraina?
Eller rett og slett si at nok er nok. Om ikke partene er blitt enige om noe som har stoppet krigen, så griper NATO inn og tar over Ukraina?

1 Like

– Vesten tvinger oss til å tenke nøye gjennom situasjonen. Vi må analysere den grundig, sier Peskov.

Nok en kryptisk melding fra Kreml

Hva tror dere ligger i den uttalelsen ?

1 Like

Spetznatz avdeling med store tap

Eastern MD’s 14th Spetsnaz Bde lost 400 personnel. Western MD’s 25th IMRB withdrawn to Russia due to loss of combat capability.

:rotating_light:Grafisk innhold :rotating_light:

4 Likes