Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 3

Kryptomarkedsplassen Coinbase melder i en pressemelding at de sperrer 25.000 kryptolommebøker med tilknytning til russiske enkeltpersoner eller foretak.

“Coinbase vil bygge et trygt og ansvarlig finansielt system som fremmer økonomisk frihet over hele verden.”

Utenom i Russland og for russere da.

Man skulle tro at slike tjenester som dette ville være svært gode å ha dersom man skulle jobbe mot det russiske regimet innenfra.

Tjener og tjener. Tror vi er forbi det stadiet. Tror ikke de har noe backup plan for den situasjonen som råder nå.

De står til kne i “dritt”. Man ser personell med utstyr fra 2. verdenskrig. Rifler fra slutten av 1800- tallet. Personell er blitt fraktet på planet av sivile lastebiler med hvit Z på siden.

Trekker han seg nå, har RU mistet masse folk og mye utstyr, uten å egentlig å åpne noe annet en økt samhold i Europa, opprustning av NATO, økonomi på ræv i Russland og exodus av vestlige selskaper.

Hva har han å tape? Putin har allerede sementert sitt avtrykk i historien. Spørsmålet er hvor langt han er villig til å strekke ting for å komme ut i andre enden som en “siersherre” i sine egne og Russlands øyne.

4 Likes

Forstår vi virkelig de langsiktige konsekvensene av denne krigen? Her sto Polen opp imot tydeligvis krav fra US om å sende flyene, genialt av Polen å si tydelig fra at dem får de sende selv.

Araberne nekter å skru opp kranene å US går til Venezuela for økt produksjon som har tidligere vært sanksjonert til døde.

Så en oversikt hvordan EU kunne greie seg uten russisk gass, lurer da på hvilken strømpriser de ser for seg de kommende år. Dette kommer nok til å svi skikkelig for EU borgere de kommende år.

Beijing is in talks with its state-owned firms, including China National Petroleum, China Petrochemical, Aluminum Corporation of China and China Minmetals Corporation, on any opportunities for potential investments in Russian companies or assets, the people said.

Any deal would be to bolster China’s imports as it intensifies its focus on energy and food security

3 Likes

Jeg tror de langsiktige konsekvensene (dersom det ikke blir nuclear holocaust slik mange ønsker seg) blir at Russland og Kina blir en egen blokk separert fra resten av verden. Dette har de allerede sagt er deres endelige mål. Og det er jo Vesten sitt mål også så da er jo resultatet gitt.

Vi kommer til å merke på en fattigdom i Europa og USA som man ikke har opplevd på 100 år. Drevet frem av “grønn politikk” basert på luftslott samt pengetrykking av en annen verden på grunn av tiltaks-pandemien.

4 Likes

For både Russland og Europa, så er denne krigen med tilhørende sanksjoner svært ødeleggende. Det er tiår med tillit mellom de to som nå er brutt. For Kina, så er dette en mulighet. De får økt inflytelse i Russland og får kjøpt råvarer billigere der enn vesten får tak i dem. For USA, så styrker dette Kina, som neppe er noe de ønsker.

Som nevnt over, private boikotter gjør vel nesten enda mer enn de offisielle. Det er ingen som ønsker å bli assosiert i det hele tatt med Russland nå.

Alt dette kommer på toppen av problemer med forsyningslinjene pga Covid-19 som igjen gjør at inflasjon som i utgangspunktet var høy nå blir enda høyere. I tillegg, så vil det nå bli brukt masse penger på militæret i stedet for sivile prosjekter. Ikke noe som bedrer levestandarden for noen.

11 Likes

Jeg er imot politiske partier slik Christian Michelsen også var det selv om han etterhvert rent pragmatisk aksepterte det. Det er nok også derfor jeg har en tilsvarende tendens til å innta noe mer særegne standpunkter også her. Jeg reagerer, overreagerer vil sikkert mange si, på en viss gruppementalitet. Har selvsagt kun drevet med individuell idrett osv. Jeg ble til og med en gang fortalt av en psykolog at jeg kunne virke skremmende på andre med min individualisme. Og, ja, jeg gir mer eller mindre blanke faen i hva andre måtte mene - også om meg. Sannhet ? Nettopp fordi jeg var opptatt av hva det i det hele tatt er mulig å vite tok jeg også et grunnfag i filosofi. Og da vi fikk velge en viss del av pensum selv spurte jeg en professor hva det mest fundamentale var. Jo, det var erkjennelsesteori. “Suspension of judgment” kan ihvertfall ofte være et bra sted å begynne om man virkelig ønsker å danne seg et bilde som (forhåpentlig) overenstemmer best mulig med det som faktisk er tilfelle - aka “Sannheten”. Jeg har faktisk stemt på Rødt en gang. Men det var for å få Erling Folkvord - individet - inn på stortinget. Før det stemte jeg på Høyre, men da var det også mest personen Kåre Willoch. Jeg var også blant de få som stemte på Selvstendighetspartiet før det forsvant inn i Demokratene. Som en av mine forfedre som var blant representantene på Eidsvold i 1814 også hørte til Selvstendighetspartiet den gangen. Men, som sagt, jeg er imot partiveldet. Du ser såvidt jeg kan forstå ut til å befinne deg langt ute på jordet i din vurdering av meg politisk sett.

Etter å ha fått så tydelig demonstrert svakhetene i sin egen hærs kapasitet og evne, så tviler jeg nå på at Putin ser seg tjent med å eskalere krigen til flere land.

10 Likes

Regner du Norge med i dette bildet? Norge som land tjener mer enn noen gang nå.
Forskjellene mellom Norge og resten av Europa kommer til å bli større framover, så lenge krigen fortsetter og EU ikke finner alternative løsninger på energi-krisen.

Enig i at Europa totalt sett vil slite litt i noen år framover, men ikke kritisk, gitt at krigen løses og ikke eskaleres mot verdenskrig da. Kina vil fortsette å være sentrum for verdenshandelen og USA sentrum for tek- og kultur. Russland vil fortsette å være et fattig land med atomvåpen, som ikke klarer å samle seg om så mye. Kommer potensielt til å se en dreining på kultur-feltet mer mot Kina over tid. Har allerede sett det skje i nettbasert underholdning, hvor kinesiske serier, filmer, streamere osv. nå deltar på amerikanske plattformer i økende skala. Men også sør-amerikanske har fått mer oppmerksomhet der. Hvis man lager en video på Youtube i dag får man fort dobbelt så mange visninger ved å legge til tags og tittel på kinesisk. Det vil vi se mer og mer av.

6 Likes

«Aldri har truet Nato»
hva med den seansen der Putin beordret forsvarsministeren og sjefen for generalstaben til å sette atomvåpen-styrkene i kampberedskap. ?

4 Likes

He ain’t wrong.

1 Like

Det hadde jo vært bra hvis de omkveder slik at de kan inngå en fred :stuck_out_tongue:

2 Likes

Sier ja takk til fred ja

2 Likes

Konsekvensen av Ukraina-krigen kan bli en enda sterkere blokkdannelse enn det vi har i dag, men samtidig ville det være bedre for verdenssamfunnet at vi søkte det motsatte. Men er det mulig? Kanskje dersom krigen fører til at Russland mister mye av sin kraft, fordi de spiller seg selv ut.

@Multiple

Rett skal være rett. Da bør man ikke fuske når det gjelder historiske referanser.

Utdrag fra AKP (m-l) sitt prinsipprogram fra 1980:

"e) Sovjet i dag - den farlegaste supermakta

I 50-åra tok borgerskapet i Sovjet makta gjennom ein kontrarevolusjon. Sjølv om Sovjet-økonomien har sine særeigne kjenneteikn samanlikna med kapitalismen i Vesten i dag, er kjernen den same, fordi begge er kapitalistiske utbyttingssystem. Det nye borgerskapet har tatt makta over produksjonsmidla og i staten, og utgjer ein herskande klasse som utbytter og undertrykker arbeidarklassen og folket.

Kapitalen i Sovjet er sterkare konsentrert enn i noko anna imperialistisk land og er direkte kontrollert av den gruppa som herskar over regjeringa og militærapparatet. Statsmakta har mange felles drag med Hitlerdiktaturet. Dette gjer det lettare for Sovjet enn for alle andre imperialistiske land å ruste kraftig opp og starte krigseventyr uten å møte mykje open motstand innanlands.

Mesteparten av den tidlegare sosialistiske leiren er blitt eit system av nykoloniar under Sovjetimperialismen."

4 Likes

I stedet for å selge alle russiske aksjer med kjemperabatt (til oligarker eller kinsere) så bør oljefondet selge seg sakte ut over et par år. Dermed vil russerne få en miserabel avkastning i flere år, samtidig som tapene for oljefondet ikke blir for store.

3 Likes

Det skinner jo gjennom at oljefondet ikke tar en økonomisk beslutning om å selge seg ut av Russland, men følger opp ett politisk vedtak. Da er gevinst/tap irrelevant.

2 Likes

Zakharova påstår også at Russlands mål ikke er å «kaste» Ukrainas regjering. Hun sier også at Russland håper å oppnå mer betydelig fremgang i løpet av den neste runden med samtaler med Ukraina.

Dette synes jeg øker sannsynligheten for en avtale betraktelig.

#free @Roc

13 Likes

Det politiske vedtaket er neppe “selg alt i dag” :stuck_out_tongue:

Fondet skal innen 15. mars svare regjeringen på hvordan de vil selge seg ut av Russland. På pressekonferansen torsdag sa nestleder Grande at detaljene i denne planen sannsynligvis ikke vil bli offentliggjort.

Men de har svært begrensede muligheter til å finne kjøpere, så, meh. Tror ikke man skal regne med en god pris.

1 Like

Finansministeren understreker at nedsalget kan ta noe tid, da de må forholde seg til de sanksjonene som også innføres.

Så de selger ikke en dritt nå, og må komme med en plan 15. mars? Kan godt være planen er å selge seg ned over 5 år? :stuck_out_tongue:

Sånn for oljefondet sin del, så er dette nada. Taper 27mrd i Russland, får inn 1500mrd fra økte gass/oljeinntekter.

1 Like