Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 3

Alle dine påstander er jo sagt ut i fra at du mener selv du besitter fasit. Synes mye av det du skriver er ganske idiotisk, og det gjør flere andre også, men det nytter jo ikke å diskutere når du uansett er helt urokkelig i din tro om hva som er sant. Du legger jo premisser for både hva som er sant, men også hva andre mener.

9 Likes

Du glemte globalisme og 5G…

6 Likes

Er det ikke irriterende med folk som har egne meninger?

Jeg er ekstremt rokkelig dersom jeg blir presentert for fakta. Meninger er ikke fakta.

Nei, det er irriterende med folk som har egne sannheter.

8 Likes

Kan fravær av strøm “kvele” hele Ukrainas motstand langsomt?

1 Like

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

2 Likes

Nyhetsstudio - Russisk oberstløytnant er død (dagbladet.no)

Begynner å bli ganske tydelig at ukraina sin strategi er å ta ut toppsjefer og forsyningskolonner. Dette vil gjøre det helt umulig for russerene å fortsette krigen i det lange løp.

1 Like

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

13 Likes

Det som er uheldig med og først bygge opp mot at det skal komme fly er at når den motsatte meldingen kommer så kan Russland fort tenke at “se her ja, truslene våre fungerer, de tar ikke sjansen”

2 Likes

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

2 Likes

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

Men det “morsomme” med det er hvis det er USA som holder igjen, og EU-landene, spesielt i øst. ønsker å sende flyene.
Russland får det ikke slik de ønsker, med USA som sin største fiende, men sine gamle venner og naboer.

Nå puster vi litt med magen gutter og jenter! . Veldig mye rapporteringer frem og tilbake.

2 Likes

De som vinner krigen vil skrive historien (den offisielle, som bl.a. barna vil lære på skolen), så da får vi se hva som blir stående igjen som sannheten.
Men det vil fortsatt være muligheter for å melde seg inn i Rødt eller gjenopprette AKP (m-l), nå som “AKP (m-p)” (marxist-putinistene, for de som ikke tok den). Eller “lenge leve mangfoldet” som man sier her i vesten.

2 Likes

Mulig jeg tar feil, men mitt inntrykk er at Kitron “hater” norsk media og myndigheter hovedsakelig pga pandemihåndteringen og skjev fremstilling av Trump.
Men med krigen i Ukr ser vi for alvor fordelene ved å bo i Norge og hvordan vesten samler seg når det er nødvendig. Pandemihåndteringen er et uttrykk for at Norge bryr seg om alle - også gamle og syke. Jeg synes du bør innse hvor heldig du er som bor i Norge og innse at man ikke kan være på linje i alt.
Problemene i Norge er bare musepiss sammenlignet med andre land. Vi er DRITHELDIGE.

20 Likes

Føler hele “våpenhvilen” egentlig bare er en mulighet Russland bruker på å regruppere og forsterke sine stilinger før dem mater på med artilleri igjen.

Putin har kjørt dette så langt, og utfallene og den skarpe retorikken tilsier ikke at han plutselig skal bli fornøyd med Krim og utbryterrepublikkene.

Tror det bare er stille før stormen begynner igjen, men med mye mer massiv bombing av infrastruktur.

5 Likes

Mulig. Men om dette egentlig tjener Russland er en annen sak. De må finne en balanse som gjør at de kan vinne mest mulig uten å trigge deltakelse fra flere land.

1 Like

Kan ikke huske sist det var et så voldsomt engasjement blant vanlige folk i Vesten for noe som helst, som det er rundt den russiske invasjonen og lidelsene i Ukraina.
Vestlige selskaper er nå livredde for å bli boikottet på hjemmebane om de ikke har den rette holdningen.
Shell fikk nylig merke reaksjonene på sosiale medier for den billige russiske oljelasten de kjøpte.
Nå favner sanksjonene overfor Russland mye bredere enn de offisielle fra EU og USA . For nå sanksjonerer også mannen og kvinnen i gata. Den som kjøper en flaske russisk vodka, om den er å få tak i, blir nærmest ansett som en landsforræder.
Personlige, selvpålagte sanksjoner kan være et særdeles giftig våpen.
Sosiale medier har rett og slett endret moderne krigsteori.
Da er det ikke rart om Coca Cola, om enn noe motstrebende, trekker seg ut av Russland. Spesielt hvis de gjør det før Pepsi.

6 Likes

Ukraina bør prioritere salg av hvete til land som støtter de militært i krigen.

1 Like

Sa jeg det? Det handler eventuelt, hvis man skal diskutere, om å stå opp for noen verdier når man ser de menneskelige lidelsene. For alt vi vet kan Putin være psykotisk og du kan få en atombombe i hodet uansett. Det høres ut som du sitter på fasiten og du er heldig som har den. Jeg sier bare at jeg tror det er en fornuftig avgjørelse å ikke sende fly, men her er det mange avveininger og ingen lette svar. Historien kan straffe oss, vi satt på gjerdet i 1938 også, det viste seg å være feil.