Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 3

Sånn - jeg rettet det for deg så det passer litt mer generelt. Gjelder mange andre også, inkludert originalen. Legg merke til at jeg endret det som liksom er et sitat, så det er ikke lenger et sitat. Helt normalt det nå til dags, i dagens media! Det eneste vi vet med sikkerhet er at krig er dritt for alle. Unntatt for dem som håver inn milliarder på den, eller krigsprofitører generelt.

2 Likes
4 Likes

Da ble det (heldigvis) slik som jeg håpet og trodde:

7 Likes

En klok og helt nødvendig beslutning med mindre man skulle søke total krig i Europa.

Egentlig vanskelig å forstå hvordan den polske ledelsen har tenkt. På den ene sida forståelig ut fra Polens historie og frykt, men på den andre sida en vurdering som gjenspeiler mistro til forsvarsalliansen landet er medlem av.

6 Likes

Vesten bør nok holde igjen litt med å delta aktivt. Putin kommer til å falle.
Men, kostnaden er tap av liv i Ukraina, og en lengre periode med økonimisk usikkerhet i vesten.
Argumentet for å si at nok er nok, og gå inn, er at det ikke er sikkert at det resulterer i gjensidig utslettelse.
Man kan tenke seg følgende strategi: NATO kaster russerne ut av Ukraina, ved å i utgangspunktet holde seg til å påføre russiske styrker tap inne i Ukraina. Men, det svares på eventuelle rakettangrep fra Russland og Hviterussland.
Dersom Russland velger å ta i bruk atomvåpen, svares med atomvåpen. Dette medfører høy risiko for eskalering, og gjensidig utslettelse.
I dette tilfellet vil Kina gå med i dragsuget, og må påregne å bli del av utslettelsen.

Spørsmålet da blir: Vil Kina, dersom denne strategien velges fra vesten, fortsatt støtte Russland?
Vil Kina mene at det er verdt å la seg utslette for at Russland skal få Ukraina?

5 Likes

Veldig klokt, men veldig feigt.

Mener du at man bevisst skal unnlate å ta de antatt beste valgene slik at man ikke fremstår som feig?

“Ikke rart at det er krig i verden” har sjelden passet bedre.

7 Likes

Kan anbefale å lese denne

The Ukrainian General Staff reported on March 7 that elements of Russia’s Rosgvardia security forces, Ramazan Kadyrov’s Chechen fighters, and Wagner Group mercenaries (which the General Staff indicated have rebranded into a private military company called “Liga”), are preparing to join the renewed assault on the capital.[1] The use of such forces in addition to conventional military units to lead an assault is unusual. It likely indicates that the Russian military is struggling to amass sufficient combat power on this axis from the available conventional military units. Observed and reported casualties among Russian mechanized and airborne forces in the vicinity of northwestern Kyiv Oblast have been very high, and various reports suggest that the morale and combat effectiveness of the remaining conventional forces there are low.

Putin må mao bruke ikke-konvensjonelle tropper for å angripe Kyiv fordi moralen og kampevnen er lave. Spørsmålet er jo da tildels hvor mye Russland har av slike ikke-konvensjonelle tropper.

Samtidig:

Russian forces continue preparations for an assault on Kyiv in the coming days. They have made limited but notable gains in Kyiv’s northwestern outskirts and continued to concentrate forces for an attack into the city.

Mao, Ukraina er hardt presset nå.

The general situation in this area remained unchanged in the last 24 hours. The Ukrainian General Staff claimed that Ukrainian naval infantry conducted a raid that destroyed 30 Russian helicopters at Kherson Airbase.[21] Roughly 49 Russian helicopters had been spotted at Kherson Airbase on March 6.[22] ISW has no independent confirmation of the reported raid or its effects.

Ikke bekreftet at helikopter-raidet faktisk har skjedd.

Utfra hva jeg leser, så er det først og fremst rundt Kyiv at Ukraina har klart å slå hardt tilbake og hvor de russiske troppene sin moral og kampevne er dårlig.

1 Like

Når det kommer til tilstanden i Russland, så må jeg jo si at jeg som russer hadde stusset “litt” på at alt av vestlige butikker og varer er i ferd med å forsvinne. Det er jo ikke akkurat livsnødvendigheter, men det er jo veldig merkbart.

8 Likes

Vel, om de vil ha Sovjetunionen tilbake får de dessverre også tilbake mat, klær og det generelle vareutvalget de hadde da. Back to en type av alt, men bare det nødvendige.

1 Like

Dette vil de ikke. Derfor er det bare et spørsmål om tid.

Det som også er sikkert, er at det er flere i vesten som er villig til å ofre sine liv for at Russland ikke skal ekspandere. Noen vil også være villig til å ta risikoen på gjensidig utslettelse for at vi ikke skal få et nytt Sovjet.

Det er ganske spesielt med dette rushet av selskaper ut av Russland.

Dette er fullstendig amoralske enheter som aldri ellers bryr seg om barnearbeid, menneskerettighetsbrudd, massiv forurensning, eller krig og elendighet noen andre steder.

Men når det gjelder akkurat Russland så skal de trekke seg ut for enhver pris. Det er nesten så jeg tror det ligger noe annet bak.

Hva er det man tror man oppnår når man fullstendig isolerer en betydelig del av verden på denne måten ? Tror man at folkene der vil se på vesten som en positiv kraft i verden, eller at de vil få bekreftet det fiendebildet som de blir presentert av media og myndigheter?

2 Likes

(1) Valkyrie Stealth Drone - The Best Wingman an F-22 or F-35 Can Have - YouTube

2 Likes

De fleste russere er ikke dumme.

2 Likes

Jeg tror ikke det. Forskjellen fra den gangen Sovjetunionen eksisterte til nå er at Kina er et utviklet og rikt høyteknologisk land. Sanksjoner og handelsboikott har en sterk umiddelbar effekt, men om vi skulle ende i en langvarig kald krig vil kinesiske varer etter hvert erstatte det som forsvinner. Men som mange har påpekt, Russland blir da avhengige av Kina på samme måte som de nå ønsker at tidligere Sovjetstater skal være avhengige av dem.

5 Likes

Folk i vesten tror på alt de leser i media.

Jeg ser ikke hvorfor russere skal være annerledes.

3 Likes

Du forutsetter at det som står i media i vesten er like galt som det som står i offisiell russisk media.

Men det er riktig som du skriver, at mange i Russland tror på den offisielle historien. Foreløpig.

4 Likes

Jeg vet ikke hva som står i offisiell russisk media.

Men jeg vet at vestlig media er helt latterlig upålitelig. Og garantert russisk media også.

Men folk flest tror på det de blir fortalt. Uansett. Veldig få bruker tid på å sjekke førstehåndskilder.

Stikkord: Trump, covid.

6 Likes

Hørte på NRK nyhetene nå at Ukraina hadde gjort om sine vei skilt til,alle veier fører til helvete .For og forvirre de russiske styrker.

1 Like

Det er et eksempel på en historie som høres ut som åpenbar propaganda.