Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 3

Su 57 hype i 2022 ?

De bruker ikke sine nyeste bombefly med dumme bomber for moro skyld. Dumme bomber er bådemer risikabelt og mindre effektivt.

De var faset ut allerede (Scud/Tochka U) eller hva det nå var de har kommet med.

@moto takk, var Tochka U jeg tenkte på

De gikk ikke inn for å lage Falluja av byene. Å åpne invasjonen ved å bombe Ukraina tilbake til steinalderen ville drepe for mange sivile og ikke hjelpe målet for operasjonen. De gikk inn i tro om at regjeringen skulle falle når de forstod at NATO ikke kunne hjelpe.

2 Likes

Og da burde de holdt seg hjemme.

For Fallujah ble det heller ikke. Det ble mer i retning bombingen av Warzawa, der de driter i om de bomber sivile.

Er det en ting verden har lært av denne krigen, så er det at Russland ikke kan stoles på, og at de bryter krigens regler når det passer dem.

2 Likes
  1. Tror du det skulle bli Fallujah når de gikk inn for at det IKKE skulle bli Fallujah?

  2. Tror du det ikke ble noen sivile tap in Fallujah? Amerikanerne drepte jo 3 ganger så mange sivile enn «hajis» i Fallujah

1 Like

Jeg har ikke tenkt å gjøre noe som helst. Men vit at jeg kan om jeg må.

Gikk USA inn i Fallujah med mål om å drepe flest mulig sivile tror du?

Hvordan tror du forholdet hadde vært om Russland skulle gjort noe lignende…

Utrolig hvor mange whataboutister som begynner å dukke opp nå når Russland ligger an til å gå på en skikkelig smell…

1 Like

At dem har begrenset mengde smartvåpen har blitt belyst fra flere hold. En av grunnene de kan ha begrenset tilgang, er behovet for elektronikk fra vesten.

Å fly med “dumb” bombs på nyere fly er helt bak mål uansett hvordan man ser taktisk på det.

Mindre standoff range, mer eksponert fly, dårligere presisjon og behov for flere bomber for å ta ut mål.
Man øker risiko for både dårligere gjennomføring av oppdrag og tap av fly/pilot.

Det ser også ut til at dem mangler targetingpods for å i hele tatt få et nøyaktig punkt på bakken dem kan treffe.
De har også begrenset nattkapasitet med tanke å treffe mål på bakken. Da flere sabotører er tatt på fersken i å tegne/male med reflekterende maling for hjelpe fly/helikopter med natt navigering/bombemål.

Du kan sammenligne med vesten, og hvordan luft assets blir brukt for å støtte bakkestyrker. Man har egne dedikerte FAC personer som har spesialisert trening for å kunne guide fly på mål. Det være seg med GPS koordinater, laser, eller direkte “talk on target”. Hvor det blir tatt høyde for hvor lenge er støtten tilgjengelig, hva slags våpen har dem, ingress og exit for å unngå friendlyfire osv osv.

Russerne springer rundt med sivil walkietalkie som enhver radioamatør kan avlytte. Samtidig har dem mistet 30-40 fly og nærmere 80 helikopter. Man mister ikke såpass med hardware for morro skyld.

Å sette inn en “prototype” av et fly ville gitt null verdi hvis man bare skal lempe “dumb” bombs.

Su-57 er hovedsaklig også designet som en air-superiority fighter, en konkurrent til F-22. Primæroppgaven vil være luft til luft, ikke luft til bakke. Selv om den muligens kan fungere til det også, men ikke optimalt.

10 Likes

Nei, men USA gikk inn i Irak med en «shock and awe» taktikk og bombet omlagt 1500 bomber den første dagen, bla med de Tomahawk du er så fan av. Russerne gikk ikke inn med samme taktikk, eller?

Spar med for den «whataboutismen» kommentaren din. Må gå an å diskutere ulike kriger, strategier brukt og fremgangsmåter uten at du stempler folk.

9 Likes

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

8 Likes

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

1 Like

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

Sak, ikke person.

Det er lov å ikke være enige. Men dere trenger ikke støye ned tråden med personlig krangel.

4 Likes

@tusekakk det er helt sikkert at @roc ikke er noen Putin sympatør. Hvis du ser det hos han, så burde du gå tilbake og lese innleggene hans en gang til.

Jeg har faktisk satt han på follow fordi kan kommer med kvalitetsinnlegg her. Ikke masse twitter propaganda.

Litt mer om topic, så ser det ut for meg som om russland bruker fly for terrorbombing. Det funker like bra med dumme bomber. Da kan man spare det man har igjen av smarte. Om det er så eller mange vet jeg ikke.

Angående det med flyvehøyde. Flyr du for høyt blir du tatt av eget luftvern, eller motstanderen sitt. Det er jo klart at himmelen ikke er åpen for noen av partene.

3 Likes

Det var visst ikke så aktuelt for USA når det var DE som skulle gi bort fly…
:thinking:

5 Likes

Begge to fikk seg en liten timeout på noen timer. Kom veldig mange reports. Antar man leser hverandres innlegg og tenker seg litt om mens man venter.

2 Likes

Key Takeaways

  • Russian forces are consolidating and preparing for further operations along the western and eastern outskirts of Kyiv, especially in the Irpin area in the west and the Brovary area in the east;
  • Ukrainian forces are challenging the extended Russian lines reaching from Sumy, which Russian forces have not yet taken, to the eastern outskirts of Kyiv;
  • Russian troops are likely attempting to bypass Mykolayiv and cross the Southern Bug upriver of that city to permit an advance on Odesa combined with an impending amphibious operation against that city; and
  • Russian forces are also driving north from Crimea toward the city of Zaporizhya.

Ikke så store endringer ?

Ser noen også har snakket om at Russland kanskje trenger flere uker for å prøve å få nok til å angripe Kiev, i stedet for at det skjer denne uka. Jeg forstår ikke nok av det militære til å vite hva situasjonen er selv.

3 Likes