Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 3

Store deler av Ukraina uten vann, strøm og gass.
Til helgen er det meldt ned mot 20 minus om natta f. Eks i Kharkiv

1 Like

Har egentlig stusset over hvorfor Saudi Arabia og Emiratene ikke har ville snakket med US om produksjonsøkning og US heller har vært i samtaler med Venezuela men nå gir det litt mer mening etter siste fra Kadyrov.

Saudi Arabia and the United Arab Emirates have reportedly refused to hold talks with US President Joe Biden. Through such a dialogue, the US authorities hoped to increase international support for the Banderites in Ukraine and curb the rise in oil prices.

On behalf of myself and 30 million Muslims in Russia, I express my sincere gratitude to my dear brothers, Crown Prince Mohammed bin Salman of Saudi Arabia and Sheikh Mohammed bin Zayed Al Nahyan of the UAE, for their unequivocal position on the events in Ukraine and support for our country!

We will not forget the friendly stance of the KSA and the UAE, which the authorities of these states have demonstrated at a time when almost the whole world has turned against Russia.

Today, any support is very important for our state and its multinational peoples. It is times like these that make us see who Russia’s true friend and ally is. We will stand firm, we will complete the task and we will draw our conclusions regarding those countries that have shown their real face towards Russia.

I wish the grace of Allah Almighty and peace, stability and prosperity to the people of United Arab Emirates and Saudi Arabia!

Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)

2 Likes

Alle disse landene har vel meldt seg på sanksjoner mot Russland også.

1 Like

(ironi)Hva blir det neste, eksport av russere?(/ironi)

Det begynner å gå over alle støvelskaft, kan ikke noen lokale mate Putler et par kuler til kveldsmat?

4 Likes

Joda, tror bare ikke at det er en god ide for Russland. Sanksjoner kan oppheves. Dette høres sikkert mektig ut for Putin og hans tilhengere, men det sikrer ytterligere Russlands skjebne som en kinesisk vasallstat.

Ganske interessant at Putin alltids har bagatellisert trusselen fra den kanten, 70 åringen henger igjen i kalde krigen .

2 Likes

Putin skjønner at hans regime aldri vil bli godtatt av vesten uansett, så det er lite å tape.

2 Likes

Jeg har lengre opp i tråden skrevet endel om hvordan Russland har blitt dyttet mer mot Kina av Vesten siden 1990 tallet.

Denne snutten av Biden kunne ikke være mer beskrivende.

7 Likes

Viser jo også hvor utrolige naive ledende amerikanske og vestlige politikere har vært overfor Kina inntil helt nylig.

Kun én som advarte - Donald Trump.

5 Likes

Det Biden sa her var logisk, men krevde at Putin ville agert i forhold til Russlands interesser.
Ingen regnet met at han var villig til å gjøre Russland til en puppet av Kina for å ta over Ukraina. (inkl. Putin selv)

2 Likes

Kina spiller spillet perfekt, billig tillgang til råvarer fra Russland, samt handle videre med vesten…
Først covid og nå dette, snakk om mesterlig utført.

10 Likes

Helt fersk intervju i Bild

Google translate fra tysk:

"Hva sier du til kravet om å akseptere Donbassens uavhengighet og å akseptere at Krim skal til Russland? Hva er du villig til å gi opp for fred?

Selenskyj: "Ja, dette er ikke spørsmålet jeg kan stille. I enhver forhandling er målet mitt å avslutte krigen med Russland. Og jeg er også klar for visse trinn.

Kompromisser kan inngås, men disse må ikke være svik mot landet mitt. Og den andre siden må også være klar til å gå på akkord – det er derfor de kalles kompromisser. Dette er den eneste måten vi kan komme ut av denne situasjonen. Vi kan ikke snakke om detaljene ennå. Vi har ennå ikke hatt noen direkte kontakt mellom presidenten. Først etter direkte samtaler mellom de to presidentene kan vi avslutte denne krigen."

5 Likes

olexander scherba​:ukraine:@olex_scherba26 years in :ukraine: diplomatic service. Ukraine’s Ambassador to Austria (2014-2021). Author of “Undiplomatic Thoughts” (2021). Currently NAK Naftogaz.

Her slår Russisk kylling-tyvene

Får håpe dette ikke oppleves for kontroversielt, og ta det med en klype salt. Jeg setter ting litt på spissen.

Jeg tror krigen i Ukraina trolig bare en en foranledning. Den store krigen blir den økonomiske krigen mellom Vesten og Østen. Dette har pågått endel år og ble nå akselerert med invasjonen og sanksjonene.

Vesten sluttet å selv produsere varer for mange år siden, og har gjort seg veldig avhengig av import/produksjon i billige land. Kina og andre billige produksjonslandene holder Vesten flytende.

Amerikas dyre kriger, høye levestandard og 30 trillioner dollar i gjeld (som Kina eier en god bit av) er mulig siden USA kan trykke opp masse penger. Dollaren er fremdeles standarden for all handel og USA eier trykkeriet. Ethvert annet land med slik gjeldsgrad hadde gått konk av inflasjon.

Det skal nå ikke veldig mye fantasi til for å tenkes at Kina, Russland med venner kan redusere å handle i dollar, og da vil USA/Vesten slite. Olje, gass, hvete, mineraler og Europeiske flyktninger er blant annet pressmidler som kan bli brukt effektivt.

Jeg er av oppfattelse at USA og Vesten må ta en god del av skylden selv for at de a) dyttet Russland vekk når de hadde mulighet til å få dem med i klubben og b) har gjort seg totalt avhengige av Kina ved å sette ut produksjon ut av landene. Dette er fra 1990 og ut og man har vært klar over det lenge, men når mye styres av sterke kapitalistiske krefter så har man gjort lite for å rette opp kursen.

The Chinese use two brush strokes to write the word crisis . One brush stroke stands for danger; the other for opportunity. In a crisis, be aware of the danger - but recognize the opportunity.

14 Likes

Mange som har advart og visst om dette i lang tid, men de med makta har tjent penger på å ha systemet gående.

2 Likes

Det har de vel drevet med en stund allerede. Det kalles russiansbrides.com

1 Like

Jeg tenkte fra alle andre land enn russland, altså sende russerne hjem.

Bare en som har trykket på det Bild-intervjuet, men det er veldig viktig altså. DN skriver nettopp nå at det er med å sende oljeprisen ned.

“Ukrainas president Volodymyr Zelenskiy har også gitt uttrykk for at han er villig til å inngå kompromisser med Russland for å få slutt på krigen, skriver Bloomberg, med henvisning til et intervju med Zelenskiy i den tyske avisen Bild.”

6 Likes

Enig, det intervjuet gir håp om at dette kan løses fredelig.

Zelensky er en veldig smart og modig fyr. Han har kanskje blitt fortalt drømmer og muligheter som har vært umodne og ikke like aktuelle for hans land (NATO medlemskap), og han betaler nå en veldig dyr pris for å ha tillatt seg å drømt med.

4 Likes

Håper krigen slutter, men ikke med en løsning som gjør at Putin vinner…

8 Likes

Det har konsekvent funket bedre å se på hva de gjør, ikke på hva de sier. Den som hadde fulgt denne regel hadde forutsagt mye (og hatt større portefølge i dag).
Lavrov sa før invasjonen at øvelsen var avsluttet og tilbaketrekningen hadde startet - mens de økte styrkene. Zakharova spøkte med at hun skulle planlegge ferien - men amerikansk etterretning hadde sannsynligvis rett i planlagt dato.
Både Lavrov og Zakharova sa på krigens første dag at det ikke var planer om å annektere Ukraina - men fredag ble det forhåndsskrevne essayet publisert, hvor det sto at de hadde gjort nettopp det. osv, osv.
De sa jo også det samme går, at de ikke ønsket regimeskifte - men den ukrainske delegasjon sa at Russland krevde at Zelensky måtte bli proforma-president.
Så nei, jeg synes ikke uttalelsene er grunn for positivitet, for jeg stoler ikke noe på det som kommer derfra. Men det er andre ting som gir grunn til positivitet, krigens utvikling, sanksjonenes effekt og Putins behov for å holde på makten +++. Alt sammen ting som taler for en avtale i overskuelig fremtid.

9 Likes