Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 3

Det er jo ikke noen hemmelighet. Det er allmen kjent at Ukraina har forsket på patogener virus og annet og at de har spurt USA om hjelp for å sikre disse for mange år siden.

Problemet er at noen prøver å spinne dette til at Ukraina utvikler biovåpen sponset av USA som skal angripe russland.

Sovjet brukte tonnevis med penger på å trene opp og forske på dette og da er det veldig naturlig at flere av de fremste labbene ligger i tidligere sovjet land. men det er langt fra “et land har en labb som forsker på vaksine mot X XX virus til Ukraina lager biovåpen for å drepe russere”.

11 Likes

Det trodde faktisk jeg også, men da har vi i det minste et godt grunnlag til å øke selvforsyningsgraden ytterligere. Dersom de siste 25 prosentene skulle krympe, selvfølgelig spørsmålet, brygge mindre øl eller bake færre brød?

1 Like

Jeg har nok en god del kompiser som heller går for øl og fisk enn vann og brød. :see_no_evil:

4 Likes

Jeg er helt enig, jeg tror heller ikke at det er biovåpen, men at det tydeligvis er biologiske labber som skaper bekymring for USA føler jeg er ganske tydelig.

Forsking på virus og patogener og biovåpen er en smal grense. Vi alle har hørt om Wuhan labben som forsker på Coronavirus og ikke biologiske våpen. Dog, hvis slike patogener og virus slipper ut fritt kan de bli et ødeleggende «våpen» som ikke diskriminerer.

Ergo det er grunn til å være bekymret og en får inderlig håpe man får kontroll på disse labbene. Om det nå blir Russland eller andre som får kontroll.

Bingo, nå vet vi at Russland lett bomber svært tett på atomreaktorer, og da kan man bare tenke seg hva de gjør med et forskingssenter for patogen og virus. Spesielt for å dekke opp sitt eget narrativ.
Som i stor grad er tilbakebevist og avslørt.

3 Likes

Krise om dette skjer.

1 Like

Dette tror jeg virkelig er et eksempel på fake news!

3 Likes

Aldri si aldri, men dette høres usannsynlig ut. En ulykke ved Tsjernobyl vil jo også spre radioaktivt avfall over Belarus og Russland.

1 Like

Hva skulle de gjort der? Du kan bombe så mye du vil i Chernobyl, og du vil ikke få noe stort problem av det.

Det er sannsynligvis en vesentlig forskjell på den eventuelle trussel mot vesten som Kina representerer, og den trussel vi opplever fra Russland. Putin synes å drømme om gjenopprettelse av Sovjetunionen. Dermed er Russland først og fremst en militær trussel.
Kina derimot synes å være mest opptatt av økonomisk dominans.

2 Likes

Kan ikke se at det kan være i russiske interesser å ødelegge et atomkraftverk. Kan ikke se annet enn at det vil føre til økt press på NATO om å melde seg mer på i konflikten.

4 Likes

Riktig, og i Europa er den dominerende vindretningen fra vest, så dette ville utgjort mye større skade på Russland selv.

4 Likes

Spiller jo ingen rolle hva vi tror. Men det kan være ett f you moment fra Putin før han trekker seg ut. Vindretning er bort fra Russland Hviterussland. Jeg aner ikke hvordan man kan sabotere noe sånt.

Hvordan type ulykke? Kan ikke se for meg noe de kan gjøre hvor de ikke like gjerne kunne fyrt av en atombombe. Skal de sende radioaktivt avfall med katapult inn i Kiev? xD Samle avfallet i en haug og sette av en bombe under?

Du får ikke til å spre noe som helst fra Tsjernobyl… Skal de fyre av noe i nærheten av nedsmeltingen må de kjøre på med en atombombe under bakken der…

1 Like

Det er mye brukt drivstoff lagret ved Tsjernobyl, men jeg aner ikke hvor langt det ville spredt seg hvis man hadde sprengt dette.

2 Likes

Snakk om djevelen selv. Fytti så kvalm jeg blir av Å se han. Den gjengse russer stoler på Putin står det i VG.

3 Likes

Har ikke nok kjennskap om selve Tsjernobyl-anlegget, men om vi skulle tenke oss en situasjon tilsvarende den opprinnelige Tsjernobyl-katastrofen så vil dette to av tre ganger havne nord-øst for utslippsstedet, grunnet de herskende vindene, og det ville dermed skadet dem mer enn oss.

2 Likes

Den største faren for Putin, er om den gjengse russer får tilgang til sannheten.

4 Likes