Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 3

Anser at verdien med et forum som TI ligger i å saklig utfordre hverandre, lære av hverandre og dele informasjon. Hvis alle har samme syn og alltid enige blir dette et ekkokammer med begrenset verdi.

Jeg har ved flere anledninger sagt at invasjonen i Ukraina var ene og alene et valg Putin tok og er ansvarlig for. For meg så er ikke det et spørsmål eller tvil.

Hva jeg mener med kunne vært unngått er mer historien som har ledet oss opp til dagens konflikt. Hadde NATO blitt avviklet etter murens fall eller om NATO/Vesten jobbet like tett med å få Russland mer integrert med vest-Europa/USA så hadde verdensbilde trolig sett annerledes ut. Å sikre Europas bensinstasjon, gruve og kornlager på sin side burde ha vært Europas største prioritet. Derimot har Vesten ikke vært like langsiktig, verken med å sikre Russland i sitt hjørne eller sensitiv for Kinas massive vekst.

Russland ble kastet ut av G8 etter annektering av Krim. G7 oppfører seg nå fremdeles som om de har «all makt» og jeg tror deres erkjennelse om Kina og Østens dominans er «a little too late”.

Hjelper også lite at Tyskland og Frankrike ikke er like gung ho på å sanksjonere Russlands gass, for USA betyr dette noe mindre (selvom se nå også søker olje hos Venezuela, Iran, Colombia, Saudia-Arabia).

I forbindelse med G7 møte i fjor sommer skrev Biden i Washington Post: “the United States must lead the world from a position of strength,” og videre inkluderte at Vesten må konfrontere “the harmful activities of the governments of China and Russia.”

Hvorav Kina svarte: “Ganging up, pursuing bloc politics and forming small cliques are unpopular and doomed to fail. We hope relevant countries will discard ideological bias and look at China in an objective and rational light,”

Kina har lagd sin egen Shanghai Cooperation Organisation hvor Kina, Russland, India, Pakistan, Tajikistan, Usbekistan og Kyrgistan er faste medlemmer og Iran med andre tiltenkte medlemmer. Kinas Belt and Road Initiative (BRI) går gjennom alle disse landene (minus India). Det krever ikke mye fantasi å se at makten begynner å dreie seg mot Øst og at det er en ny akse/blokk (Kina, Russland, Pakistan, Iran mfl) som dannes. Til nå har disse landene vært handelspartnere, men jeg tror disse landene også vil kunne lage et militær allianse.

Uansett, jeg tror neste årtier vil preges av mer internasjonal tilstedeværelse av Dragen med dets venner. Jeg tror Ukrainakrigen har akselerert denne kursen. Selvfølgelig er jeg sympatisk for den humanitære katastrofen i Ukraina, men jeg tror ikke en NATO intervensjon er en god løsning. Jeg tror Kina vil kunne «redde» Russland ved å megle frem en fred når det «passer» Russland/Kina og slik vil Kina også opphøye sin internasjonale posisjon som megler.

PS: Takk for det. Det var hyggelig. Legemiddelutvikling er av yrke og hobby. Ting er heldigvis mer evidensbasert og transparente i pharma. Geopolitikk, en langvarig hobby, har som vi alle vet ikke en fasit, mye er relativt og konsekvenser kan være katastrofale

11 Likes

Muligens framgang i forhandlingene. Russland har kanskje regnet seg fram til at de militære tapene pluss sanksjonene har plassert Russland på en ekstremt dårlig bane.

8 Likes

“significant progress in the negotiations” and he expects there may be a signed deal in the next 2 to 3 days."
Rart at ingen av telegram byråene har meldt om dette om dette var på trappene
Står i sterk kontrast til hva Macron har uttalt etter siste møte med Putin.

" Vladimir Putin virker ikke å være villig til å avslutte krigen "

Veldig bra. Det har vært et ganske tydelig skifte i ordlyden fra Kreml siden Zakharova kunne fortelle at regimeskifte ikke lenger var et krav for noen dager siden. Antakelig følger dette av en til dels helt mislykket militæroperasjon (og sanksjonene).

At det formidles i russiske statsmedier er et ganske sikkert tegn på at det er noe i emning.

Edit:

Tilsvarende signaler fra UA sin sjefsforhandler.

Bra!

4 Likes

Signaler til Russland om at de ikke nødvendigvis har Kina som støtte har nok mye å si.

2 Likes

Fra en Bloomberg journalist:

3 Likes

Men hvorfor skulle Kina ta ulempen med å ikke støtte Russland?
Svar: Fordi det ville være en enda større ulempe om Vesten sluttet å handle med dem.

Om Russland mener alvor med forhandlingene er ikke godt å vite. En ting er rimelig sikkert: De har fremdeles behov for motivasjon i form av økende sanksjoner og våpenleveranser fra Vesten,

4 Likes

Jepp, Kina er i en “damned if you do, damned if you dont” situasjon. De vil ikke ha et styrket usa, men de vil heller ikke risikere handelssansjoner.

Kinesisk økonomi er VELDIG spennende for tiden. De trengte virkelig ikke denne krigen. Ta en titt på gigantene Country Garden Holdings og Tencent f.eks.

Edit: Legger ved indeks for kinesisk eiendom :cold_face:
Dette er jo litt OT, men samtidig ikke :wink:

4 Likes

Endelig noe annet en dialog ,og vi må passe på og ikke provosere russland. Dette er klar tale putin vil forstå.

3 Likes

Denne karen (Vladimir Milov), som burde ha litt kjennskap til putinismen, bekrefter det meste av det vi tror.
Faktisk det de mer paranoide av oss anti-putinister tror, fra 5:23.

1 Like

Har du sett denne, ganske morsom og skremmende på en gang:

2 Likes

At det ikke blir opprør i russiske hæren skjønner ikke jeg. Hvordan er det mulig å behandle egne soldater sånn…

Edit: Blurra pga innholdet

var vist mange utenlandske leigesoldatar som ble drepe og såret i angrepet vest i Ukraina i dag. Mye våpen fra NATO-land gikk også med i eksplosjonane.
Men de som reiser bort for å kjempe har vel kalkulert med risikoen for å aldri komme tillbake?

Jeg sitter med en følelse av at NATO kommer til et punkt der de forlanger at Ru er ute av Ukr innen 48 timer, ellers vil alle russiske styrker i Ukr bli tilintetgjort. Et slik ultimatum kan de ikke komme med hvis de ikke mener det.

2 Likes

Da må dem hjelpe dem med litt logistikk så tregt som russerne beveger seg

2 Likes

Var sansynligvis ingen Nato våpen som gikk med, Russland advarte jo nettop om dette. Så du kan regne med at det meste var flyttet bort.

1 Like

Ser ut som en T90 ikke likte seg i Ukraina heller. De som mener Russland har spart på det beste… vel T90 er noe av det beste.

4 Likes

Det var våpen som nettopp hadde ankommet Ukraina fra NATO-land og skulle videre til Kiev og ellers i landet.

1 Like

somsagt jeg tror alt var borte når det smalt, derfor putin advarte.