Anser at verdien med et forum som TI ligger i å saklig utfordre hverandre, lære av hverandre og dele informasjon. Hvis alle har samme syn og alltid enige blir dette et ekkokammer med begrenset verdi.
Jeg har ved flere anledninger sagt at invasjonen i Ukraina var ene og alene et valg Putin tok og er ansvarlig for. For meg så er ikke det et spørsmål eller tvil.
Hva jeg mener med kunne vært unngått er mer historien som har ledet oss opp til dagens konflikt. Hadde NATO blitt avviklet etter murens fall eller om NATO/Vesten jobbet like tett med å få Russland mer integrert med vest-Europa/USA så hadde verdensbilde trolig sett annerledes ut. Å sikre Europas bensinstasjon, gruve og kornlager på sin side burde ha vært Europas største prioritet. Derimot har Vesten ikke vært like langsiktig, verken med å sikre Russland i sitt hjørne eller sensitiv for Kinas massive vekst.
Russland ble kastet ut av G8 etter annektering av Krim. G7 oppfører seg nå fremdeles som om de har «all makt» og jeg tror deres erkjennelse om Kina og Østens dominans er «a little too late”.
Hjelper også lite at Tyskland og Frankrike ikke er like gung ho på å sanksjonere Russlands gass, for USA betyr dette noe mindre (selvom se nå også søker olje hos Venezuela, Iran, Colombia, Saudia-Arabia).
I forbindelse med G7 møte i fjor sommer skrev Biden i Washington Post: “the United States must lead the world from a position of strength,” og videre inkluderte at Vesten må konfrontere “the harmful activities of the governments of China and Russia.”
Hvorav Kina svarte: “Ganging up, pursuing bloc politics and forming small cliques are unpopular and doomed to fail. We hope relevant countries will discard ideological bias and look at China in an objective and rational light,”
Kina har lagd sin egen Shanghai Cooperation Organisation hvor Kina, Russland, India, Pakistan, Tajikistan, Usbekistan og Kyrgistan er faste medlemmer og Iran med andre tiltenkte medlemmer. Kinas Belt and Road Initiative (BRI) går gjennom alle disse landene (minus India). Det krever ikke mye fantasi å se at makten begynner å dreie seg mot Øst og at det er en ny akse/blokk (Kina, Russland, Pakistan, Iran mfl) som dannes. Til nå har disse landene vært handelspartnere, men jeg tror disse landene også vil kunne lage et militær allianse.
Uansett, jeg tror neste årtier vil preges av mer internasjonal tilstedeværelse av Dragen med dets venner. Jeg tror Ukrainakrigen har akselerert denne kursen. Selvfølgelig er jeg sympatisk for den humanitære katastrofen i Ukraina, men jeg tror ikke en NATO intervensjon er en god løsning. Jeg tror Kina vil kunne «redde» Russland ved å megle frem en fred når det «passer» Russland/Kina og slik vil Kina også opphøye sin internasjonale posisjon som megler.
PS: Takk for det. Det var hyggelig. Legemiddelutvikling er av yrke og hobby. Ting er heldigvis mer evidensbasert og transparente i pharma. Geopolitikk, en langvarig hobby, har som vi alle vet ikke en fasit, mye er relativt og konsekvenser kan være katastrofale