Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 3

Jeg tok for meg sitatene fra høringen mellom Rubio og Nuland. Har ikke linket eller henvist til biologiskevåpnen som skulle komme fra russiske kilder.

Jeg problematiserte noe du subjektivt mener er «ganske vanlige forskningslabber». Det må være lov å lure på hvorfor Nuland er så bekymret for disse.

Det jeg har konkludert med pt er at ser er labber hvor det kan forskes på virus (slikt som vi også har i Norge) og frislipp av virus kan være uheldig. Tror neppe Nuland hadde vært redd for om antibiotika eller antivirale legemidler skulle falle i hendene til Russerne. Ukontrollert frislipp av diverse virus derimot kan potensielt være katastrofalt.

For referanse:

Rubio: Does Ukraine have chemical or biological weapons?

Nuland: Ukraine has a biological research facilities, which, In fact, we are now quite concerned Russian troops, Russian forces, may be seeking to gain control of. So, we are working with the Ukrainians on how they can prevent any of those research materials from falling into the hands of Russian forces should they approach.

Hva angår «hvem jeg jobber for» og jeg er nøytral (ihht din definisjon). Hvis du leser innleggene mine så ser du at:

  • Jeg har fordømt invasjonen og den humanitære katastrofen på spesielt sivile menneskeliv og infrastruktur

  • Jeg har forsøkt å trekke linjene på hvorfor jeg mener dette kunne ha vært unngått, at dette var forutsigbart og at NATO og Vesten har spilt en avgjørende rolle som har resultert dagens status quo.

  • Jeg har redegjort for at nå som Europas «bensinstasjon» og «bakeri» knyttes enda tettere til Kina så blir det en bi/multipolar verden vi går inn i.

  • Sikkerhetspolitisk så har Vesten og Russland hatt en relativt gjengs forståelse. Russland støttet ikke irakerne, afghanerne eller serberne med våpen når de ble angrepet av Vesten, og Vesten hjalp ikke Tsjetsjenia eller Georgia når Russland angrep disse. Nå er situasjonen endret seg. Russland har valgt en side og har passert «point of no return».

  • Geopolitisk ser vi at flere land, som tradisjonelt har vært enstemmige med Vesten, nå ikke aktivt tar parti. Dette er et uheldig signal på hva som vi i fremtiden kan se mer av.

Dette er hva jeg i grove trekk har ment og skrevet. Jeg har hatt fokus på de store linjene, både bakover og fremover i tid.

Hva du måtte mene om min nøytralitet eller at andre lefler med å true med PST synes jeg forteller mer om dere og dette forumet enn meg.

8 Likes

Hvor lenge vil NATO være verdens suverent sterkeste militærmakt, om vi ikke sørger for å beskytte vennligsinnede land mot aggresjon fra bandittnasjoner.
Og sørger for å ruste opp kraftig.

USA og NATO ble jo kraftig overrasket over Kinas hypersoniske missil som fløy et par ganger rundt jorda.

Alle kan ikke bli NATO-medlemmer, men partnerstatene våre bør vi beskytte. Hvis ikke kommer de til å måtte innynde seg hos bandittnasjonene for å slippe å bli invadert.

1 Like

Krigen har blitt verre en det noen kunne se for seg for tre uker siden. Tror om en hadde vist det en nå vet ville gitt fra seg Krim og utbryterreoublilkene i øst samt avstå fra NATO medlemskap?
Ukraina blir lagt i grus nå og folk vil lide mer og mer for hver dag til Putin har fått det han ønsker.
Å forsyne Ukraina med våpen blir som å hive bensin på bålet.

3 Likes

Så da skal vi gi bort ukraina? Sånn at bensinprisen din faller?

2 Likes

Hvis man nå velger å ofre Ukraina (noe man i så fall burde gjort for flere uker siden),
da bør man vel ikke gi våpen for å støtte Moldova og Georgia, eller evt Finland? Dette vil jo også kunne føre til unødvendig langvarig krig, og sivile lidelser.
Bør man fortsette å sende NATO-ressurser til NATO-landene i Øst-Europa? Dette er jo noe som “provoserer” Russland.

Det man kunne vurdert for et par uker siden var å avgi noe land i Øst-Ukraina, samtidig som NATO ga en garanti for Vest-Ukraina (dvs i praksis NATO-medlemskap for vest). Russland ville oppnådd noe (som de ikke hadde rett på), og hadde kanskje latt være å invadere hele Ukraina.

Krigen er en tragedie. Det positive, om man skal tillate seg å lete etter noe, er at Europa har fått en påminnelse om verdien av vår frihet, og at man er villig til å betale prisen for å beholde den.

6 Likes

Hvis man først skal være etterpåklok, så burde man i 2008, når de søkte om medlemskap enten sagt ja, eller nei. Ikke ja, en gang i framtiden. Noe som basically da til Russland: skynd dere og lag problemer med grensene, så Ukraina ikke kan bli medlem!

UK og USA må ha visst om Russland sine planer om å ta Krim i 2014. De kunne da som garantister for Ukraina sine grenser gått inn med tropper, så Russland måtte ha fyrt første skuddet mot NATO soldater. Som de ikke ville gjort.

Når øst-Ukraina ble angrepet av russiske leiesoldater, så kunne usa og uk sendt inn tropper for å støtte Ukraina, slik de hadde forpliktet seg. Det var jo ikke russere de ville kriget mot?

Nato kunne sendt nok våpen til Ukraina før krigen nå i 2022 til at Russland ikke ville angrepet. Spesielt luftforsvar hadde vært svært effektivt.

Mange tidspunkt dette kunne vært unngått, men nå står vi her hvor Ukraina vil sloss og hvor jeg mener vi må hjelpe dem med det. I det minste. Luftforsvarssystemer virker som det de trenger mest nå. Så kunne de fått stoppet terrorbombing av byer fra fly. Droner for å slå ut artilleri er også noe…

14 Likes

Svært interessant kinesisk analyse av krigen i Ukraina.

14 Likes

At present, it is estimated that there is still a window period of one or two weeks before China loses its wiggle room. China must act decisively.

Det sier noe om hvorfor Ukraina ikke gir opp.

4 Likes

Og det faktum at dette er det de har trent på i 8år. Sentral ledelse og store deler av hæren deres er enda inntakt. Utenom sivile tap som er til deres fordel har de ingen grunn til å gi opp.

2 Likes

“To demonstrate China’s role as a responsible major power, China not only cannot stand with Putin, but also should take concrete actions to prevent Putin’s possible adventures. China is the only country in the world with this capability, and it must give full play to this unique advantage. Putin’s departure from China’s support will most likely end the war, or at least not dare to escalate the war. As a result, China will surely win widespread international praise for maintaining world peace, which may help China prevent isolation but also find an opportunity to improve its relations with the United States and the West.”

Håper virkelig at dette stemmer, og samtidig at Xi velger denne veien.

12 Likes

Nei, dette er ikke til Ukrainas fordel. Heldigvis, så er Russland sin vilje og/eller evne til å påføre Ukraina sivile tap begrenset. Hadde Russland har fullt luftherredømme, så kunne de ha bombet feks kyiv til ruiner.

Drepte sivile er til ukrainas fordel fordi det øker presset på Kina og Nato til å gjøre noe.

3 Likes

Gode nyheter om noen i Kina ser hvilken vei det går, og hva som best tjener deres interesser.
De har nok behov for en rask bekreftelse fra Europa på at de vil bli ytterligere isolert, og tape økonomisk og sikkerhet, på ikke å bidra til Putins fall.

Når man har lest artikkelen tusekakk linket til, så kan det være interessant å sammenlikne med hva noen norske forskere mener. La oss håpe disse tar feil:

2 Likes

Denne er vel mest av “akademisk interesse”.
Kanskje noe samarbeid om samfunnsvitenskapelige fag ikke vil skade.
Men forskningssamarbeid som tilfører Russland teknologi må nok utgå.

Er det mange av dere som har gått dette kurset og kan anbefale det? :sweat_smile:

5 Likes

" Når man blir slettet eller blokkert. Da har man skjønt noe de fleste andre ikke har." :laughing:

2 Likes

Rene ord for pengene, og bør være et tankekors for putin, i den grad mannen er i stand til å tenke rasjonelt.

“This final confrontation, given that Russia’s military power is no match for NATO’s, would be even worse for Putin.”

Fikk melding inn på Navtexen i går kveld om at en oljetanker brant i Odessa.

( Navtex er en del av det internasjonale systemet GMDSS, og distribuerer maritime sikkerhetsmeldinger til skip. )

4 Likes

Kjempe utdanning det der :slight_smile: Anbefales :slight_smile:

2 Likes