Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 3

Denne ligger bla på Netflix, verdt å se.

3 Likes

Er dette representative syn fra den jevne kineser?

1 Like

Poster denne, kan ikke se den er delt her.

Interessant forståelse av. NATO alliansen hos VEEP

2 Likes

Så da mener du at Hitler skulle ha fått ta og beholde Norge, Danmark, Nederland, Belgia, Frankrike osv? Det hadde vært helt greit for deg at vi alle hadde snakket tysk nå? Og hvis Putin får det for seg å ta Norge, etter at han har tatt Ukraina, Finland, Baltikum og Moldova, så skal Norge bare gi opp med én gang og alle må bare lære russisk for å ikke provosere det nye herrefolket?

7 Likes

Sier hun “in defence” eller “and defence”?

You tell me. Hva hører du?

Det er nok bare kløning og dårlig lesing fra manus. Sett inn et «and» så gir det politisk mening som er helt i linje med det amerikanske standpunktet.

2 Likes

Det er vanskelig å høre. Men om det er “in” så gir det lite mening i forhold til hva Biden har sagt.
Hun sier også at hun gjentar det alle sier.
Men om hun sier “in” så kan det kanskje forstås slik bulldog skriver.

Uansett så er det drøyt å tro at Harris ikke er klar over at Ukraina ikke er NATO-medlem, eller at Harris skulle komme med en krigserklæring på denne måten.
Hvis det kunne forstås som en krigserklæring: Hva svarte Russland? Har Russland i det hele tatt kommentert dette?

Hun sier “in defense” og WH måtte komme med en revidert transcript i etterkant hvor de la inn [and] in defense for å rette opp.

Var ment som humor. Skjønner at det ikke er alltid lett å si de riktige tingen.

Slapp av.

28 sekunder ute av kontekst. Opplever det uansett ikke spesielt oppsiktsvekkende. Jeg hører henne si “in defence of the NATO alliance”, og jeg tolker det som en henvisning til at man sammen med Ukraina står opp mot Russlands forsøk på å diktere om andre land skal kunne bli medlem av NATO eller ikke.

2 Likes

OK, beleilig tolkning.

Enn bør begynne spøre seg selv om Russland er enn så voldsom millitær makt som Vesten vil ha det til? hvor mye av utstyret er kamp klart / vedlikeholdt?
Hvis vi ser bort fra atomvåpen, gud vett hvilken tilstand det er på dette arsenalet, men at mye av det er operativt bør man anta?

Et annet aspekt er at Russland ikke er en økonomisk stormakt, en slikt enorm krigsmaskin koster uante penger og vedlikeholde og drive.

9 Likes
4 Likes
3 Likes

Det er jo tydelig at militæret til Russland er søppel.

Men så var det dette med at de har atomvåpen som gjør de til en militær stormakt allikevel.

2 Likes

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

1 Like

Russiske MIG og Sukhoi fly har nok med all sannsynlig mistet mye kred hos flyvåpenet hos mange land. De har jo vært ettertraktet i mange land, spesielt de som av ulike årsaker ikke kan være på kundelista til amerikanske og Europeiske produsenter. Det samme gjelder nok Russiske tanks og annet våpen.

Ellers ser man jo en kraftig opprustning i Europa. Ser Tyskland kommer til å doble forsvarsbudsjettet fra €50B i 2021 til €100B i år og at de vurderer F-35 fly.

Lockheed Martin har steget 30% siden desember. Er nok mange store Hedgefond som har tjent seg godt nå. Vil tro flerf våpenprodusenter som går lysere tider i møte.

Noen som har noen anbefalingen på noen small-mid cap selskaper som kan være gode bets nå?

2 Likes

Selvfølgelig synes jeg denne krigen er helt horribel og har utviklet seg katastrofalt. Jeg synes det er ufattelig trist å se at Russland har siste to uker økt massivt med bomber og missiler og at de har fått fremgang. Jeg synes det er hjerteskjærende å se at det går med sivile tap og mennesker er på flukt.

Blir det bedre om jeg begynner å poste at det ser ut som at Russland mister momentum? At Ukrainas forsvar tar innpå? Fordi jeg tror egentlig at dette ikke helt stemmer dessverre, om enn så mye jeg skulle ønske. Krigen virker å være determinert av størrelse på de militære styrkene.

Eller vil du at tilstanden nå medfører at man ikke kan diskutere politikk?

Jeg skjønner ikke helt hvor du vil hen?

13 Likes

Ikke bare er den russiske hæren en over-dimensjonert skrothaug.

De som leder den er like brutale som de er korrupte og udugelige.

De russiske vernepliktige bør be til alle tenkelige guder om at de aldri kommer i konflikt med Nato, for da blir det særdeles hett rundt ørene deres.

Det ligger allerede ute bilder av ødelagte umodifiserte T-72, hvilket kan bety at de har mistet mye av de vognene som har blitt modifiserte de siste årene.

5 Likes