Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 3

The Kremlin’s spokesperson Dmitry Peskov on Wednesday said that Ukraine becoming a neutral state with a status comparable to Austria and Sweden is being discussed at talks with Kyiv and would be a “compromise”.

“This is an option that is being discussed now and that can be considered as a compromise,” Kremlin spokesman Peskov told journalists, raising hopes of an end to the biggest war in Europe since World War Two.

Russia’s chief negotiator in the talks with Ukraine Vladimir Medinsky said that the Austrian and Swedish models would mean Ukraine will be able to keep its army but won’t be allowed to host foreign bases or troops.

Sverige er en del av EU så det er ikke nødvendigvis en så ille modell for Ukraina. EU har også en forsvarsallianse, men hvor sterkt står egentlig denne forsvarsalliansen realpolitisk? Sverige og Finland er jo medlemmer her, men de omtales fortsatt generelt som “utenfor” siden de ikke er medlem av NATO. I tillegg høres det ut som Ukraina vil ha flere sikkerhetsgarantier for de er jo heller ikke medlem av EU enda. I praksis hadde Ukraina allerede en sikkerhetsgaranti fra når de ga opp sine atomvåpen, men USA ville ikke bruke denne avtalen som argument for å gå inn fysisk og støtte Ukraina før invasjonen startet. Altså må en ny avtale være bedre forankret i dagens realpolitikk.

Krig legger i hvert fall til rette for reformer og det kan gjøre det enklere for Ukraina å innføre alle reformene som skal til for å bli EU medlem. Zelensky får sannsynlig støtte for å kjøre alle nødvendige reformer gjennom parlamentet på kort tid nå som politikerne i Ukraina står relativt samlet.

7 Likes

Ser hele tiden videoer og bilder av at dem reiser rundt og er på “ferie”. Snakker med sivile og deler ut mat etc. Ikke akkurat så avskrekkende det. Tror det er mer PR stunt enn noe annet. Er mer spent på hva som skjer med rekrutteringen av syriske leiesoldater. Greit nok at de sikkert har erfaring med å slåss i urbane strøk, men er litt forskjell på å slåss i ørkenområder og i Ukraina.

2 Likes

Det er vanskelig å tolke dette som noe annet enn et forsøk på å uskyldiggjøre Putin. For hvis noe av ansvaret ligger på f.eks USA (du nevner bl.a Carter) for 20-30-40 år siden så kan du like gjerne gå tilbake i historien og skylde på andre igjen for det USA gjorde. Da bli ingen ansvarlige for noe.
Det er kun 1 skyldig og det er Russland (Putin).

5 Likes

Se på taptsallene til Syriske regjeringstyrker.

Svært få med mye erfaring igjen der. Dette er soldater som kanskje her mindre trent enn russiske vernepliktige. Dette blir kanonføde.

1 Like

og enda mer:

3 Likes

Ganske spot on han karen her - intervjuet er fra Mars 2019.

1 Like

:rotating_light::rotating_light::rotating_light:

Få det på man

4 Likes

For deg er det visst vanskelig å tolke det som noe annet enn et forsøk på å uskyldiggjøre Putin. Men hverken skyld eller ansvar er et slags “nullsumspill” hvor det blir mer eller mindre igjen til andre hvis det allerede er klart nok at noen har skyld og ansvar. For meg er det derfor også opplagt at personer rundt Putin må ha både skyld og ansvar for denne invasjonen. At man “bare fulgte ordre” er ikke holdbart. Sånn sett ser jeg feks selvsagt også på norske piloter som slapp bomber over Libya som skyldige og ansvarlige. Man kan til og med si at de kanskje hadde mer skyld enn politikerne. Selv er jeg feks ikke i tvil om at den piloten og skvadronlederen som ble intervjuet i NRK Brennpunkts program om “de gode bombene” hadde en realistisk forståelse som kanskje alle politikerne som deltok i beslutningsprosessen manglet. De sistnevnte var nettopp - billedlig talt - kun opptatt av å “plassere ei kule i panna” på Ghadaffi. Den piloten forstod at det han ble beordret til simpelthen var galt. Det er jeg rimelig sikker på. Ergo skulle han ha nektet å utføre ordre. I Norge ville han ikke blitt henrettet, i verste fall fått et kortere fengselsopphold. Men i prinsippet tilsvarende også for de i Putins nærmeste krets som har fulgt hans ordre eller som ikke har forsøkt å hindre han. Man har et personlig ansvar. Så bare det er nok for min del til å fastslå at du befinner deg langt ute på jordet uten noen egentlig interesse for om det kan være mer enn en enkelt person her som er skyldig. Tar man det du før har skrevet om at “Putin er 100% koko” bokstavelig, ja så blir det jo bare desto mer opplagt at desto mer skyld og ansvar må falle på andre. Putin er jo da “utilregnelig”. Noe jeg forsåvidt ikke har vært helt fremmed for å tenke. Men slik ser jeg jo også på den tilsvarende gjengen i Washington og i Kiev. Det er ikke bare Putin som har blitt påvirket av to år med nedstenging og “sosial distanse”. Økt sosial distansering er vel kjent for å kunne føre til paranoide tilstander.

Mer generelt så bryr jeg meg ganske enkelt ikke om hvorvidt man kan misbruke årsaksforklaringer til å “bortforklare” enkeltpersoners ansvar. Har man hatt en “vanskelig barndom” så bør man uansett måtte svare for sine handlinger. Det må ganske enkelt insisteres på et objektivt ansvar på samme måte som for en hvilken som helst kriminell fordi et samfunn ikke kan fungere uten. Så når det gjelder utviklingen i Afghanistan er alt jeg sier at det foreligger et objektiv ansvar fra USAs side spesielt de siste førti årene.

8 Likes

Nærmer seg noe?

1 Like

Det her er jo bare ett hint om hva fremtiden bringer. Ukraina får nå killer drones fra USA.

Kanskje ikke så rart dersom denne pensjonerte generalen er i nærheten av å ha rett i sine antakelser

3 Likes

+mistet hele karrieren som pilot og mistet sikkerhetsklareringen. Som igjen ville gjort mesteparten av jobb i forsvaret umulig. Man ekskluderer seg totalt fra livet man har om man nekter ordre på den måten du beskriver. Modig og naivt av de som gjør det, men det har liten politisk eller reel effekt, da en av kompisene tar flyet og slipper bombene. Det eneste man gjør er å spare seg selv for skyld på bekostning av jobb og livet man har bygget opp over et tiår. Ikke undervurder konsekvensene dette har for enkeltpersonen. Det er uansett ikke situasjonen de satt i i Libya. Pilotene har tillitt til at ordrene de får er korrekte, og slipper bombene på koordinatene de får. Det er i så fall i etterkant man ser at det var feil.

4 Likes

Dette minner meg selvsagt også om det som skjedde i Norge etter den andre verdenskrigen da både regjeringen Nygaardsvold, lokale politiske ledere, krigsprofitører og tusenvis av arbeidere som hadde jobbet for tyskerne slapp unna uten noen form for straff. Riksrettsak var mulig. Men “alt” var jo Hitler og tyskerne sin skyld, så da så… Folk flest gikk også rundt i årevis etter krigen og trodde at det var tyskerne som hadde drept de aller fleste av de norske krigsofrene når realiteten var at det var helt motsatt. Alt fokus ble samlet rundt Quisling, hans nærmeste krets og NS og slett ikke bare fordi det var rett og rimelig, men nettopp for å lede oppmerksomheten bort fra at det også var andre som ihvertfall hadde mer skyld og ansvar enn de fleste mer eller mindre passive NS-medlemmer…

3 Likes

Det gjorde det også mulig å komme seg videre som folk og nasjon.

4 Likes

Ja, du sier det: “Alt man gjør er å spare seg selv for skyld”. Og lar man det være så sitter man igjen med skyld. Det er selvsagt også slikt man bør tenke nøye igjennom når man velger et yrke hvor man må regne med å kunne bli beordret av mer eller mindre hodeløse og løgnaktige politikere.

1 Like

Ja, det er noe man må ta stilling til når man blir valgt ut. Man er et redskap, og det er det. De som har all tilgjengelig informasjon tar valgene, og du må utføre, og ha tillit til at det de kommer fram til er det beste valget. Uten det kan man ikke være soldat.

Lettere å sitte hjemme i godstolen og dømme dem i etterkant uten noen info om hva de selv visste. Ikke sant? :stuck_out_tongue:

1 Like

NRK, 13. september 2018. F16-pilotene måtte plukke ut bombemål på egen hånd, og slapp bomber i tettbygde bystrøk.

2 Likes

Skal vi snu praten over til Ukraina / Russland

Så kan evt de som vil diskutere Natos bombing i Libya opprette en egen tråd.

7 Likes

Jeg tok stilling til det valget allerede da jeg gikk Luftforsvarets Befalskole. Jeg hadde såpass mye imot “våre” politikere allerede da. Jeg tenkte litt på å gå Krigsskolen. En kaptein jeg snakket med sa også jeg kanskje burde vurdere Flyskolen. Jeg var ikke så interessert. Og jeg var svært politisk engasjert, men sterkt negativ til hele partisystemet. Noe av det jeg husker best fra den tiden er at jeg satt sammen med fire andre sersjanter og snakket om et eller annet som hadde med politikk å gjøre. En av dem sa: “Du burde vært statsminister!” Jeg hadde ingen interesse for å bli med i noe parti. Og det er en forutsetning. Jeg har, mer eller mindre, sett på det politiske miljøet som “ondskapen selv”, på mye samme måte som Jesus snakker om “denne verdens makter” i Bibelen. Det er et “Satans velde”. Og selvsagt er det lettere å se den ondskapen som råder der om man holder seg utenfor, ikke lar seg lede inn i fristelse. Noen kristen er jeg vel knapt. Men Det Nye Testamente kan tross alt ha noe rett, tenker jeg.

Like Jesus, Satan seeks to have others imitate him but not in the same fashion and not for the same reasons. He wants first of all to seduce. Satan as seducer is the only one of his roles that the modern world condescends to remember a bit, primarily to joke about it. Satan likewise presents himself as a model for our desires, and he is certainly easier to imitate than Christ, for he counsels us to abandon ourselves to all our inclinations in defiance of morality and its prohibitions. If we listen to Satan, who may sound like a very progressive and likeable educator, we may feel initially that we are “liberated,” but this impression does not last because Satan deprives us of everything that protects us from rivalistic imitation. Rather than warning us of the trap that awaits us, Satan makes us fall into it. He applauds the idea that prohibitions are of no use and that transgressing them contains no danger. The road on which Satan starts us is broad and easy; it is the superhighway of mimetic crisis. But then suddenly there appears an unexpected obstacle between us and the object of our desire, and to our consternation, just when we thought we had left Satan far behind us, it is he, or one of his surrogates, who shows up to block the route. This is the first of many transformations of Satan: the seducer of the beginnings is transformed quickly into a forbidding adversary, an opponent more serious than all the prohibitions not yet transgressed.
Girard on Satan

1 Like

Ser ut som nattens angrep mot russiske styrker i Hostomel ( antonov flyplassen nordvest for kyiv) bar frukter.

1 Like