Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 3

Russere som ikke er i Russland må bare glemme språket sitt og brenne passene sine og stå frem mot Putin, ellers så lever de farlig.
Helvetes jævler.
De som ikke har våknet til nå har faen ikke noen som helst unnskyldning!

5 Likes

Svært bekymringsverdig om det er ekte:

Gammel nyhet.

Virker som endel av et wargame eller noe skrevet før krigen startet.

2 Likes

Mår krigen er over hvor lang tid går det da før ting har normalisert seg?

Sjekk Dagsrevyen nå i kveld fra kl 19:16, ukrainer som har bodd i Norge men som nå deltar i krigen, makan til moral!

For de som ikke har sett denne så viser den også hvilken moral det er under ukrainske folket.

6 Likes

For dere rundt Stavanger så skal Skambankt arrangere støttekonsert i Folken 18.april.
Bare å kjøpe billetter enten en skal på den eller ei. Alle inntektene er ren støtte.

9 Likes

Ja, er nok basert på et wargame, men det betyr jo også at russiske ledere tror at dette kunne være sannsynlige scenarioer. Noe som er ganske så skremmende.

Jeg har ikke sett det før, i alle fall. Og kan ikke huske å ha sett det delt her på siden.

Det 6. brevet ble visstnok skrevet 13. mars.

http://www.igorsushko.com/

Man burde ha muligheten for passivt NATO-medlemskap for Russlands naboland og nesten-naboland. Det ville da bety at landet har begrenset forsvarskapasitet og minimal angrepskapasitet men likevel faller inn under artikkel 5. De har heller ikke lov å ha NATO-baser innenfor sine grenser.

Hvis Ukraina (etter at russerne har dradd hjem) får et slikt medlemskap, sammen med Finland, Sverige, Moldova og Georgia, så betyr det at disse landene riktignok ikke kan støtte andre NATO-land i en krig, men derimot at hele NATO kommer på banen neste gang Russland går «én tomme» inn i noen av disse landene.

En slik løsning ville fjerne «trusselen mot Russland» samtidig som det gir sikkerhet til disse landene. Men siden ingen har foreslått det så er det sannsynligvis en rævva idé og jeg vil ikke få fredsprisen i år heller. :laughing:

6 Likes

Bare ønsketenkning fra FSB… vannhoder… hvis Polen eller Baltikum som riktignok er krigshissere for tiden blir angrepet som det står om så må Nato svare med gjengjeldelsesangrep og noe direkte involvering i krigen. Jeg tenker man tar mål i Ukraina samt store deler av flåten i Svartehavet fra luften og med krysserraketter som svar. Det kan gå helt galt om de tror man ikke svarer med brutal maktoppvisning.

Dette burde strengt tatt være definisjonen på “NATO-partner”, som både Sverige, Finland og Ukraina er.

Altså, å være under NATO-beskyttelse uten å være medlem.

“begrenset forsvarskapasitet”
Tviler på at det er praktisk mulig. De vil bli tatt ut av russerne uten mulighet til å forsvare seg. Da kan man like godt la være å ha noe militært forsvar. Kun sivilforsvar og politi.
Det relativt solide forsvaret som Ukraina har bygget opp de siste årene er mer effektivt fordi det hindrer russerne i å få fotfeste.
Kanskje det kunne hatt en avskrekkende effekt om NATO hadde tilstrekkelig med kapasiteter i nabolandene for rask respons, inkl flyvåpen. Men dette ville nok russerne sett på som en trussel, tenker jeg.
Tviler også på at man får noe mandat til å inkludere andre land som Sverige og Finland i en slik totalløsning i denne omgang. Men nå får vi se hva de evt blir enige om. Jeg blir overrasket om de har en avtale denne uken, for å si det slik.
Leser jo at det er snakk om avtaler som inkluderer å gi opp NATO-medlemskap. Men det mest “realistiske” slik jeg ser det, er en løsning som er prøvet ut tidligere: Man slåss til man oppnår en stillstand, og lager en mur. Da vet man hvor man har hverandre.

1 Like

The attack was intentionally carried out so that the trajectory of the missile flight went through European (NATO) air. And the West’s reaction is playing right into Russian plans: West is convinced that it can completely strangle Russia without ever unsheathing its sword.

Fra FSB-brev nr 7…

Om dette er tilfelle, så er det en ufattelig skandale.

Hvor er brev 7?

Her:

http://www.igorsushko.com/2022/03/no-way-out-for-putin-7th-letter-from.html

8 Likes

Det er brev nr 6. og fra 13 mars.

Jeg tror alle brevene ligger der.

Kan prøve å linke direkte, siden det er mulig man må scrolle til toppen for å se nr 7 fra 15. mars:

http://www.igorsushko.com/2022/03/no-way-out-for-putin-7th-letter-from.html

1 Like

Totalinntrykket mitt i dag er at det begynner å røyne på noe jævlig for russerne? Ua har hentet ut en kidnappet borgermester, bombet masse helikopter ved Kherson, og potensielt tatt terreng rundt Kyiv.

Russerne har gjennomført krigens hittil ynkeligste angrep mot et teater fylt med sivile.

Tydelig at USA har troen nå med det siste militære bidraget. Strekker strikken litt, men er nok lenge til den ryker likevel.

Blir flau av at ikke Norge fyller lommeboka til UA med gavekort hos NAMMO og KOG.

11 Likes

Det han sier indirekte er jo at de vil akseptere “Patrioter” tar loven i egne hender og tar aksjon mot folk som er imot krigen eller styresmaktene.

Han legger rett og slett opp til økt splittelse mellom dem som er imot og dem som er for. Med tilhørende total mangel på konsekvenser for den ene gruppen.

6 Likes

Jeg blir flau og bekymret over at ikke Norge viser noe som helst mobilisering, opptrening eller ekstraordinær styrking av Forsvaret utover planlagte øvelser.

Dette er ufattelig likt begynnelsen av april 1940…

2 Likes