Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 3

Skulle tro mannen aldri har spilt risk!
image

3 Likes

Det er jo også land som har vært netto mottakere av ekstremt mye støtte.

Kan jo tenkes at innbyggere i Tyskland og Frankrike ikke vil synes det er så kult å måtte finansiere gjenoppbyggingen av enda et østeuropeisk land (ikke at vanlige innbyggere har noe å si i EU da).

Norge kommer så klart også til å få en gigantregning.

1 Like

Nei, i situasjonen man er i nå, så kan man ikke ta noe for gitt. Det eneste jeg er rimelig sikker på er at NATO ikke blir med i krigen hvis ikke Russland fyrer av første skuddet.

Dette er land som er de facto mottakere av enorme summer fra medlemmene lenger vest. EU står i fare for å gå (raskere) i oppløsning om denne pengestrømmen bare går én vei og flerdobles.

3 Likes

Ser du noen tegn til oppløsning?
EU har aldri vært mer samlet.

4 Likes

Jeg er klar over det. Tenkte på det når jeg postet innlegget over. Samtidig, at statsministre fra tre av disse landene dro på statsbesøk til Ukraina nå sier noe om hvor dette kommer fra.

UK?

Spørs om alle motsetninger og problemer er glemt når krigen i Ukraina er over.

Anbefales!

1 Like

Ja, UK er ute. EU har slitt med byråkrati etc.
Men nå tror jeg Putler har limt EU fast sammen resten av vår tid.
Nå vet vi at frihet og samhold er viktigere enn alt annet fjas EU drev med.
Jeg har vært sterk motstander av EU bestandig. Nå er jeg mer i tvil.

7 Likes

Ja, EU mister oppslutning jevnt over i hele Europa. Det er (mye) mer sannsynlig enn omvendt at denne trenden fortsetter når støvet etter krigen har lagt seg.

Hverdagen kommer raskere tilbake enn man skulle tro. Særlig i land som ikke har vært direkte berørt av kriser.

1 Like

Her tror jeg virkelig at du tar feil. Denne krigen har vist Europa hvor viktig det er med samhold og styrke. Det styrker på sikt både Nato og EU.

6 Likes

Europeisk samhold som konsept? Ja. EU som institusjon? Neppe. Nå snakker jeg ut fra en langvarig robust trend om at EU-prosjektet mister oppslutning i sin føderale form.

Opprustning og «fellesskap» er nok noe vi ser mer av fremover. Men at dette kommer oppslutning om EU til gode er mindre trolig og gjerne kortvarig.

NATO, derimot, der er vi helt enige.

3 Likes

Hm…

3 Likes

Ingen røyk uten ild, så enig at det er en interessant teori.

1 Like

" Turkey is negotiating its accession to the European Union (EU) as a member state, following its application to become a full member of the European Economic Community (EEC), the predecessor of the EU, on 14 April 1987.[2]

After the ten founding members in 1949, Turkey became one of the first new members (the 13th member) of the Council of Europe in 1950.[3][4] The country became an associate member of the European Economic Community (EEC) in 1963, and was an associate member of the Western European Union from 1992 to its end in 2011. Turkey signed a Customs Union agreement with the EU in 1995 and was officially recognised as a candidate for full membership on 12 December 1999, at the Helsinki summit of the European Council.

Negotiations for full membership were started on 3 October 2005"

Hvem vet, kanskje det vil ta kortere tid for Ukraina å bli medlem i EU enn det vil ta for Tyrkia.

1 Like

Tyrkia er i praksis ikke lenger et demokrati. Jeg ser ikke helt sammenligningen med Ukraina? :stuck_out_tongue:

4 Likes

Å bygge opp igjen Ukraina vil føre til EU’s undergang da det blir kranglet internt om Hvem som skal ra regningen. Tyskerne er ikke veldig interessert i å være de som hele tiden må ta størstedelen av regningen for å løfte lsteuropa. England har melt seg ut så målet til Putin er å splitte EU og jo mer øydelagt Ukraina blir jo mer sannsynlig EU rakner.

Fremstiller man Ukraina som et entydig “vestlig orientert land” så er det simpel historieforfalsknng. Samuel P. Huntington kom med en mye tilsvarende “spådom” som Mearsheimer allerede i 1996 i boken “Clash of Civilizations”. Der fokuserte han på den “indre grenselinjen”. Men det handler også om et område som ikke har noen tilnærmelsesvis tilsvarende klar avgrensning som feks Sveits med sine fjell eller Norge og Sverige med Nordsjøen mellom oss og de britiske øyene og det europeiske fastlandet. I det intervjuet med den rådgiveren til Zelensky, Arestovich, så kommer han også inn på det med hvordan Ukraina skiller seg fra det nøytrale Sveits nettopp ved at man ikke har en slik naturlig avgrenset situasjon. Og det er også ett av de to hovedargumentene hans for at NATO-medlemskap er “eneste alternativ” og nøytralitet utelukket. Det andre argumentet er simpelthen at det blir “for dyrt” å gjøre som Sveits. Og han mer enn antyder jo også at noen tilsvarende kultur for selvforsvar heller ikke er mulig. Det blir jo hans vurdering. Men meg minner det også mye om den innstillingen som lå til grunn her i Norge: Når Ap-ledelsen var så ivrig etter å få Norge inn så var det av mye samme årsaker: Man ønsket å bruke minst mulig penger på forsvaret og noen kultur for selvforsvar ala Sveits var også noe de helst ville ha vekk for godt. En slik kultur var det jo høyresiden, representert fremforalt av Fedrelandslaget med slike som Christian Michelsen, Fridtjof Nansen og Anders Lange som stod for før krigen og som dessuten spilte en viktig rolle for å få Ap til å gå i “reformistisk” retning og legge revolusjonssvermeriet bak seg. Men om Ap kan en i det minste ikke si at de gikk aktivt inn for å provosere frem en krig for å få det som de ville…

Uriasposten.net, 5. marts 2022. Huntington om Ukraines ‘indre skillelinje’ (1996): Sandsynligt, “… at den østlige del indgår i Rusland.”

Thumbnail

På ulike indekser for demokrati og/eller korrupsjon så er landene så og si like. Ingen kvalifiserer på langt nær til å oppfylle kriteriene for medlemskap.

Begge regnes for eksempel av FN som «hybridregimer» og ikke en gang «ufullstendige demokratier».

Hele tanken bak EU sine strenge formalkrav er jo at land skal aspirere, jobbe for å utvikle institusjonene sine for å få lov til å bli med i det gode selskap.

Uavhengige domstoler, fungerende demokratiske institusjoner, pressefrihet, transparente valg og så videre. Å ta inn UA til tross for at ingenting av dette er oppfylt tror jeg ikke gagner noen parter.

Her blir det snakk om å gi UA støtte og en «vei» til medlemskap en gang i fremtiden dersom de mener alvor og faktisk gjør en enorm jobb med å få ting på stell. Det vil ta år.

4 Likes

Å bygge opp igjen Ukraina vil virkelig være i EU`s interesse!
Tror det er mange som har fått seg en aha opplevelse av hvor viktig dette landet er innenfor flere områder og varer.

2 Likes