Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 3

her bommer du grovt.

Russland har virkelig klart å sammle ukriana. Kharkiv. 80% russere, fighter som F for å holde putins mordere ute.

Sumy Nesten bare russere. Fighter som F for å holde russerene ute.

Ukraina fremstår EKSTREMT sammlet og det er kun fordi putin innvanderte donbas i 2014.

7 Likes

:norway:

2 Likes

Det er klart vi kan være med å betale så lenge vi får kloa i gassen deres.

1 Like

At man samles om en ytre fiende er jo ikke akkurat overraskende. Men det har heller ingenting med hvorvidt Ukraina er et entydig vestligorientert land å gjøre. Å være “ikke-vestlig” er jo for det første ikke det samme som å være russisk… Befolkningen i Ukraina har sin historie og sin kultur preget av motsetninger mellom øst og vest også¨helt uavhengig av Russland. Selv tenker jeg jo ikke på meg selv som først og fremst “vestlig”, men som europeisk, nordisk og norsk. Og jeg håper selvsagt at også ukrainerne holder fast ved det gode i sin kultur som ikke nødvendigvis passer sømløst inn i det såkalte “Vesten”. Min erfaring er forøvrig at det også er relativt store motsetninger selv innad i et land som Norge, selve kulturen i Nord-Norge, på Vestlandet, Østlandet og Sørlandet ganske forskjellig, for ikke å snakke om i fjellbygder og indre fjordarmer.

1 Like

Interessant poeng, som også andre har vært innom. Hva er “Vesten”?
“Vesten” og “vestlig” har ikke først og fremst med geografi å gjøre, men kultur/politikk.
(Selv om det nok er statistiske sammenhenger mellom geografi og kultur, og forsåvidt genetikk)

3 Likes

Slik jeg forstår det så er hoved-hinderet for at Ukraina skal få til et EU-medlemskap graden av korrupsjon.

Rankingen er fra 2020, og selvsagt vanskelig å si hva krigen i Ukraina har bidratt til, men jeg velger å anta at det er status quo, og at de ikke fyker oppover listene.

Korrupsjonsindeksen går fra 0 til 100, og de beste i klassen, på delt førsteplass er Danmark og New Zealand med score 88. Norge er på 7 plass med 84 poeng og Sverige på delt 3 plass med 85 poeng.

Hviterussland ligger på 63. plass med 47 poeng, Russland er dårligst i Europa på 129. plass med 30 poeng, og Ukraina er nest mest korrupt i Europa, per år 2020, med 33 poeng på 117. plass, en plass de deler med land som Sierra Leone og Egypt.

Tyrkia er noe mindre korrupt på en 86. plass med 40 poeng.

Når det gjelder demokrati så kan man sjekke The Economist sin Democracy index.

Her kan vi se at det er 4 land i Europa som faller utenfor demokrati-definisjonen; Hviterussland, Russland, Bosnia og Ukraina.
Det som er litt trist i Ukraina mtp på å være et demokrati er at de i 2006 var definert som et demokrati med score på høyde med land som Polen, Litauen og Slovakia er i dag. Siden den gang er det gått jevnt og trutt nedover.

Jeg klarer ikke å se at Ukraina kan sikte på noe annet enn forbindelser og avtaler med EU tilsvarende det Tyrkia har i dag.

4 Likes

Jeg er jo litt der at jeg tenker at denne krigen vil gjøre veldig mye med holdningen til Ukrainere. Når du akkurat har forsvart landet ditt fra en despot, så er nok villigheten til å se til den andre siden når det kommer til f.eks. valgfusk særdeles liten.

Det kan være jeg er for naiv.

3 Likes

Kan også hende at man etter bokstavelig talt har kjempet for livet for å beholde kontrollen i eget land ikke har lyst til å bli diktert fra Brüssel.

Eller «reddet av Brüssel» som noen vil tenke :blush:
Er det så mye bedre å bli «diktert» av Lysbakken, Vedum og Støre enn av EU ?
Tja

2 Likes

Alternativet er jo å oppgi samtlige nedfelte kriterier for medlemskap, herunder oppgi hele grunntanken bak at land skal tilstrebe seg retten til å kunne bli med i det gode selskap.

EU-medlemskap for Ukraina er mange år inn i fremtiden (hvis mulig i det hele tatt - utover kandidatstatus).

2 Likes

De kan man velge. EU kan man ikke velge.

1 Like

Mulig jeg også er naiv når jeg tror at graden av korrupsjon er verre enn hvordan de demokratiske prosessene er.
Jeg tenker at demokrati er rammeverket og institusjonen, mens korrupsjon er hvordan aktørene, enkeltmenneskene, orienterer seg i i dette rammeverket.

Mao man kan innfører demokratisk rammeverk over natta, men kan man forandre kulturen over natta?

3 Likes

Nettopp. Og “Vesten” er for meg, først og fremst, bare et annet ord for en form for antikultur, krefter som utvisker og i verste fall utsletter europeisk, nasjonalt, regionalt og lokalt særpreg, Og tilsvarende selvsagt for andre deler av verden som havner under “vestlig” dominans.

This wizened earth at the end of history, the land of ‘Hollywood imitation’, constitutes the fixation abscess of a veritable ‘asymptotic madness of the market society, of the society of the spectacle, and of cosmopolitanism’. Unwinding its infernal umbilical cord from one end of the planet to the other between the European agony and the American death, the West has come to mark the fatal threshold beyond which commences, for European Europe, the anti-Greek space of identitarian emasculation or, as Jean Parvulesco puts it, ‘the self-dissolution in its own intimate darkness of a Western existence of the world which has become the symbol of impotence and abdication’. America’s mongrel, thisEurope which has sacrificed all its ideals to Mammon, the idol that ‘has governed America since its origins’, the country where morality, apostrophised Knut Hamsun, ‘is money’, this Europe that has converted itself into a new ‘monotheism of the market’, to use the pertinent expression of Roger Garaudy, at the centre of which the very notion of political power, by being confused with that of market power, drags into the degeneration of politics the agony of man. as such. Amazon.com. Fighting for the Essence - Western Ethnocide or European Renaissance ? (1997), by Pierre Krebs

Det er der jeg mener at når du har klart å samle et helt folk til å forsvare landet, så har det skjedd noe med folk.

1 Like

Det beste for Europa ville vert om EU raknet. Kan handle og samarbeide på tvers selv om en ikke er en union.

Nå skal man kanskje huske at en av grunnen til at EU har blitt svekket de siste årene har vært en massiv desinformasjonskampanje fra Russland hvor de har fyrt under alle nasjonale følelser i håp om å splitte EU. Folk flest synes det er ganske digg å kunne reise rundt og jobbe hvor som helst, handle tollfritt av naboene og at de europeiske landene er så like hverandre som mulig økonomisk sett.

Så for eksempel Brexit og det fullstendige sammenbruddet av det republikanske partiet i USA kan langt på vei tilskrives russisk trolling og skjult propaganda, med nyttige idioter og folk på ytterste høyrekant som drømmer om autokratisk styrte nasjonalstater med minimal innblanding fra og samarbeid med naboland.

15 Likes

Altså, nei. Det kan det ikke.

Grunnen til sviktene EU-legitimitet, Brexit og økt populisme i vesten er økende sosioøkonomiske forskjeller drevet frem av globalisering, sosial dumping og flat pedal med økonomisk “liberalisme”.

Dette gir lavere valgdeltakelse, mindre tillit til institusjoner og samfunnskontrakten.

9 Likes

Interessant link h3nk1, for kriteriene for å bli EU-medlem ligner påfallende på hvordan landene ligger an korrupsjonsmessig og demokratisk.

Ser av “Copenhagen criteria” at Tyrkia er kategorisert bedre enn Ukraina, i grønt som “Candidate country”, kontra Ukraina som er “Recognised by the EU as potential candidates, i gult”

Ser for øvrig at det er et land til i Europa, Kosovo, som ligger like dårlig an som Ukraina, i tillegg til Bosnia som jeg nevnte i demokratiindeksen. Kosovo har ikke noe status i demokrati-indeksen ennå, men ligger sannsynligvis dårlig an på både den og korrupsjonsindeksen.

Og Serbia og Albania er på høyde med Tyrkia hvordan de ligger an i å få et EU-medlemskap.

3 Likes

Nuvel, som statsborger i EU så har du stemmerett til EU-parlamentet. Så helt mørkt er det ikke, selv om EU har en maktstruktur og en maktelit som man må jobbe med å bryte opp for å øke demokratiet der.

1 Like

Tror motstanden mot EU medlemskap i Norge er stor.
Nå bør Norge med all gassen ha gode forhandlingskort mot EU å slippe å danse etter EU’s pipe.
EU trenger Norge mye mer en Norge trenger EU.
La EU betale dyrt for gassen og gi det norske folk en hverdag uten moms å avgifter.

2 Likes