Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 3

Nei, det kan tilskrives konkret og lett målbar reduksjon i levestandard over hele fjøla gjennom mange år (foruten selvsagt hos de nye EU-medlemmer som har mottatt massiv støtte fra de gamle medlemmene).

1 Like

Jeg må si meg litt enig med @interferensen, det blir ikke bedre av at trollefabrikker gjør at mer og mer ekstreme synspunkt blir mainstream.

Det er ikke tilfeldig at Putin har såpass med støtte som han har i Russland. Han har kunnet kjøre fullt på.

2 Likes

“Blir ikke bedre” er noe HELT annet “kan langt på vei tilskrives”.

Siden andre verdenskrig har man i vesten hatt uavbrutte og robuste trender med synkende valgdeltakelse, økt politikerforakt og økte sosioøkonomiske forskjeller. Konkurransedemokratiet slik vi kjenner det er i dyp krise. Det er bare det at ingen snakker høyt om det.

Dette er et utstudert faktum i statsvitenskap og (politisk) sosiologi.

Og det har ingenting med russiske trollfabrikker å gjøre.

6 Likes

Det gjør det ikke bedre at enhver legitim kritikk og bekymring mot EU og Biden/Demokratene blir kalt “russisk trolling”.

Slikt fungerer ikke i lengden. Faktisk tror jeg at mye av kritikken mot “russisk trolling” er nettopp russisk trolling.

2 Likes

Én ting er sikkert; Zelensky vil ha helt andre arbeidsforhold etter krigen, som en som går inn i historien som en nasjonalhelt, enn før hvor han manglet pondus og dermed gjennomslagskraft. Så spørs det bare om han evner å utnytte sin nye status som en levende gud (dersom russerne må trekke seg tilbake) til å sette inn knallharde tiltak for å oppfylle valglovnaden; knuse landets korrupsjon. Neppe gjort over natten, men forhåpentligvis vil ballene av stål ikke forvitre så fort krigen er over.

2 Likes

Forholdet mellom EU og Ukraina etter at bombestøvet har lagt seg blir ren gjetning. Vi aner i dag ikke en gang hvem som vil ha kontroll over territoriet når krigen er over.

Skulle Ukraina beholde sin selvstendighet uten bindinger til Russland, er det trolig at EU vil få på plass en spesialavtale i en eller annen form.
Gjenoppbyggingen av landet blir en kostbar affære, det vet vi allerede. Men en gjenoppbygging har minst to sider. Her ligger det også enorme muligheter for private entreprenører av ymse slag.

3 Likes

Krigsprofitøren Norge skal altså vise fingeren til resten av Europa og krafse inn enda mer penger i en tid hvor det er viktigere enn noen gang at Europa står samlet? Du er virkelig noe for deg selv.

2 Likes

Ja Norge nør utnytte dette og EU er ikke rammet av krig så Norge er ingen krigsprofitør. Om så var er alle som produserer noe krigsprofitører.

2 Likes

Norge vil tjene ufattelig summer på krigen som herjer as we speak. Du foreslår at Norge pisser våre naboer i trynet og utnytter gassavhengigheten til å skvise mest mulig penger ut av våre viktigste handelspartnere. Forsøk på å være morsom?

6 Likes

Ja om russisk gass forsvinner fra EU har Norge en unik muligheit for å legge grunnlag for gode avtaler for det norske folk.
Tyskland og store deler av EU har råd til å betale

2 Likes

Jeg tror hverken baller av stål eller status som levende gud vil hjelpe til å gjøre et land mer demokratisk eller mindre korrupt, om noe kan det faktisk hjelpe til å gjøre situasjonen verre.

Man bør også tenke seg om hvordan man økonomisk kan hjelpe Ukraina.

Jeg tror at forslag som dette faktisk kan øke korrupsjonen i Ukraina. Jeg tenker at da blir forretningsplanen til de fleste i Ukraina “hvordan skal jeg få tak i de pengene”. Jeg tror det vil kreve en enorm, og nesten uoverstigelig oppgave i å utforme systemer for det skal målrettes og styres.
Personlig vil jeg karakterisere forslaget som bortimot “fantasifullt” og ganske sikkert konter produktivt.

4 Likes

Norge skal klart bidra til gjennopbygging i Ukraina menger må alle delta ikke minst USA.
Men vil ta mange mange år før alt er bygd opp igjen og en må ta det etappevis.

2 Likes

For første gang siden Russlands invasjon av Ukraina 24. februar, kalte USAs president Joe Biden Vladimir Putin for en krigsforbryter onsdag ettermiddag.

Det har ikke falt i god jord hos Kreml. De går nå hardt ut mot presidentens utsagn, og omtaler Vladimir Putin som en «veldig klok og kulturell internasjonal figur».

En ekte “kulturskatt” denne Putler :slight_smile:

2 Likes

Det er ikke den norske regjering eller Stortinget som fastsetter olje- og gassprisene.

Det er lov å håpe på det, men det er langt fra sikkert. Som eksempel hjemmefra så tapte AP valget etter 22. juli, etter folkelige rosetog og etter at folk virkelig hadde fått opp øynene for trusselen fra norsk ekstremhøyre. Nå synes jeg at akkurat det at AP tapte det valget var et sunnhetstegn for norsk demokrati, fordi det viste at politikk er mer enn følelser, men jeg ser altså at det godt kan være at Zelenskyj blir en Churchill, og Churchill tapte som kjent valget i 1945.

2 Likes

Nei de styres av markedet men Norge kan påvirke markedet

2 Likes

Regner med at du støtter en solid ekstra skatteregning til Røkke og de andre olje-milliardærene?

2 Likes

Hver eneste nordmann kunne fått utbetalt 300000 kr for ekstraintektene fra olje og gass i år og beløpet kan ble enda høyrer om prisene går opp.

1 Like

Jeg tror vel Zelenskyj går av kort etter krigen.

1 Like

Du mener at det henger sammen med at det ikke er nok å tjene 1500 ekstra milliarder (om olje/gassprisen holder seg ut året), vi skal ytterligere skvise et Europa som allerede lider på grunn av skyhøye energipriser…?

1 Like