Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 3

Er de færreste av oss som vet hvor dette bærer og enig at det er interessant å diskutere ulike scenarioer. Å diskutere slike scenarioer uten å også ta hensyn til feks Kina, NATO, EU, råvarer etc blir jo veldig reduksjonistisk. Konflikten er sammensatt og det er mye som spiller inn. Ikke bare Ukraina vs Putin.

Jeg kan skjønne poenget ditt med at diskusjonen kan avspore til Midtøsten og andre kriger. Noen relevante eksempler må være lov å nevne, men er enig at der ikke trenger å bli parallell diskusjoner og masse poster om andre kriger.

Synes også folk må kunne lov til å av og til komme med eksempler uten at whataboutism-kortet trekkes frem.

4 Likes

100% enig. Både du, @anon88079159 og @olafalo gjør dette på en saklig og opplysende måte. Tipper at det finnes et par til også. Men sannelig er det flere som stort sett kun tyr til repeatknappen, på en måte som lett oppfattes provokativt og i beste fall irriterende når Putins Russland begår folkemord real time. Whataboutism handler ikke om å forstå. Og å forstå kan veldig lett bikke over i en form for unnskyldning. Mistolkning eller ei. Takhøyde er en vanskelig øvelse når blodet flyter i Europa.

5 Likes

Fair enough, dette er jo subjektivt. Jeg opplever det ikke slikt.

Personlig føler jeg mange av Twitter linkene kan bli støyete da kildene ofte er vage.

Vi er alle forskjellige og det gjenspeiles også på et forum som dette.

2 Likes

Man kan diskutere én krise uten å sette den i kontekst: historisk, militært, politisk, moralsk, økonomisk - what have you. Det kan og skal være frustrerende og ubehagelig å danne seg et intellektuelt sett ærlig bilde av verden (her: krig i Ukraina).

Det er en øvelse som kan bli oppfattet som avsporing, whataboutism eller forsvar for krigsforbrytelser. All forståelse for det. Kanskje det er idé å dele tråden i to: (i) dette skjer på slagmarken og dette er siste nytt fra eteren og (ii) hvorfor skjedde det, og hva blir konsekvensene.

Tråden er vel 50 prosent “støy” fordi disse to diskusjonene ikke går godt overens i et fora/enkelttråd som dette. Bare et forslag.

10 Likes

Enig, men diskusjonen må ha en direkte kobling mot Russland og Ukraina.

Hvis man ser bort i fra det som skjer akkurat i Ukraina, så er det endel nyere utvikling jeg synes er interessant. Bl.a. Det som nesten er russiske satelittstater som nå ser at Russland nå er bundet opp i Ukraina i lang tid. Mao, hvis de vil gjøre noe med situasjonen opp mot Russland, så er det nå.

1 Like

Krigen

4 Likes

Dette er en kinesisk twitterkonto som poster ting som de har lov til å si, på samme måte som f.eks Russia Today er en engelskspråklig propagandakanal. Twitter er ikke tilgjengelig i Kina så innenlands kinesere leser ikke dette, men kanskje slektningene deres og folk på forretningsreise, ferie osv.

Det har vært flere ting de siste dagene som tyder på at Kina vil bort fra å bli assosiert med rotet Russland har laget for dem. Vi får se etter samtalen mellom Xi og Biden om det er noe fremgang.

5 Likes

Teiner, for å være fair så skrev jeg «krigen og konflikten» (i mitt innledende innlegg i kveld).
Det var gjort bevisst siden krigen er det vi nå ser og har sett i utbryterregionene, men så har vi også konflikten som har pågått før og annekteringen av Krim var vel ikke en krig i ordets forstand. Forventer å bli høvlet ned nå av siste påstand :stuck_out_tongue_winking_eye:, men var kun ett par soldater (1?) som døde i annekteringen av Krim.

5 Likes

I desember, så var det ganske uklart hvordan Omikron kom til å treffe verden. Det fantes data fra sør Afrika som ble gjengitt på twitter med ganske gode analyser. Disse tilsa ca den utviklingen vi har fått. Disse dataene ble totalt ignorert her hjemme og det ble behandlet som delta. Saaaakte, så fikk vi egne data som ble tolket i absolutt verste mening i lang tid. 3-4 uker etterpå, så ble tolkningen endret når jaggu, det var ikke så ille.

Så, mye støy fra twitter, men man kan lage seg et lappeteppe bilde av det. Man bør supplere med data fra feks https://cornucopia.se/, criticalthreats.com og andre kilder som ser litt større på det. Man må også forstå hva som ikke blir sagt. Det kommer også litt fra mainstresm media som ikke er så dumt.

Det er også interessant å se hvordan hele verden har gått fra å tro Ukraina kom til å bli overkjørt på 1-2-3 til å snakke om ganske mange forskjellige scenarioer.

For min del, så joda, man kan se bakover for å forstå hvorfor. For min del er det kanskje mer interessant å se framover og kunne forstå hvordan dette kan ende.

6 Likes

Håper du lager det lappeteppe etter en god filtrering. Ellers blir det garbage in og garbage out…

Jeg er med på eksemplet ditt og er enig at det er mange gode Twitter meldinger og analyser. Til forskjell fra Corona virker Twitter jungelen nå å være mer koordinert og propagandapreget.

3 Likes

Det er på twitter man finner det:

4 Likes

Det er jo feks noen som rapporterer visuelt bekreftede tapstall for russerne. Jeg bruker det til å kalibrere hva jeg tror på. Det var vel en rapport om helikoptere som ble truffet på en flyplass. Det blir såvidt jeg vet aldri bekreftet. Er par dager etterpå skjedde det samme på en annen flyplass, men med satellittbilder som bekreftelse.

Ukraina har måttet gi mye territorie, men det virker som om de delvis gjør det for å kunne sloss når de selv vil. Og så ødelegger de forsyninger for å stoppe russerne fra å rykke videre. I sør, så fungerer det ikke så bra pga kortere vei for Russland. Mariupol er et helvete. De vet jo samtidig at det faktisk betyr mye hvis de klarer å holde ut. Må jo si at kampviljen og kapasiteten til Ukraina er ekstremt høy vs ventet.

Hvorfor mener jeg at det er interessant at Ukraina kan slå ut helikoptere på en flyplass? Jo, det sier noe om hvor god kontroll Russland har på områdene de har tatt. Dvs dårlig. Dette gjentar seg jo igjen og igjen.

1 Like

Slående at dette kommer fra Frankrike som har et godt forhold til Russland og er det landet som har vært frampå med å forhandle.

1 Like

Kinesiske CCTV ( kan sammenstilles med Russiske RT). Viser plutselig russiske krigsforbrytelser.

Putin har virkelig få venner igjen.

24 Likes

For de som har noe militær erfaring så vil man fort begynne å skjønne hvorfor russerene har mye tap ved å se dette klippet.

3 Likes

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

4 Likes

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

6 Likes

Kuk i ræv taktikk all over.

Prøvde å sjekke forskjellige satellittbildeverktøyer på nett for å bli litt klokere på Russland. Hangarskipet deres er her: Russia (satellites.pro)

3 Likes

Det er til vedlikehold, så tok det fyr. Ingen tror det kommer til å seile igjen.

Jeg kan legge til at jeg anbefaler å gi penger til nødhjelp og melde seg som fadder til en flyktning.

6 Likes