Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 3

Jeg begynner faktisk å bli oppriktig redd for atomkrig :persevere::pleading_face:

Det er ikke akkurat noen overraskelse at jeg blir “sitert” på den måten. Men litt lærerikt er det jo likevel.

1 Like

Du redigerte den slutten etter at jeg leste første gang. Men ok, jeg sletter.

1 Like

Skjer det blir det en kort krig,du kan gjøre mye selv ved og preppe mat og vann ,og innrede et rom i kjelleren .Tviler på at Norge blir bombet med atomvåpen men vi vil få nedfall,da er det viktig og være i skjul i et luft tett rom i 48 timer.

2 Likes

Du er ikke alene om det….

Umulig å vite hva den motbydelige grisen Putin kan finne på, uavhengig av NFZ eller ikke.

Jeg redigerte selvsagt for å forsøke å understreke at slikt ikke på noen måte er bokstavelig ment fra min side. Skulle jeg forholde meg saklig så burde jeg jo selvsagt skrevet noe om at de burde vært stilt for en domstol og dømt til en lang fengselsstraff. Jeg er tross alt ganske overbevist om at nettopp mangel på et slikt oppgjør med våre egne politikeres “uhell” ikke bare har gjort Putins handlemåte mulig, men også har styrket det regimet gjennom de foregående par tiårene. Det å muliggjøre det er selvsagt ikke det samme som at Putin på noen måte er uskyldig, “måtte gjøre det han gjorde” etc. Men realiteten er at “Vesten” forlengst har satt sin egen "rules based order"til side. De eneste som er blitt stilt for domstolen i Haag er vel noen fra Balkan og Afrika… Sånn sett er det “vestlige regime” også åpenbart rasistisk på mye den måten “BLM” osv hevder. Og noe av dette kan jo også mer enn skimtes når det gjelder “vestlige” vs “østlige” ofre her.

3 Likes

Hvilken konflikt snakker du om?

Dette er ren angrepskrig og forsøk på folkemord av Putin og han russiske styrker.

10 Likes

Noen dager gammel, men står seg:

5 Likes
4 Likes

La meg hjelpe deg. Vedkommende snakker om krigen som pågår i Ukraina.

5 Likes
  1. The collapse of their position could be sudden and catastrophic, rather than happening slowly through a war of attrition. The army in the field will reach a point where it can neither be supplied nor withdrawn, and morale will vaporize. This is at least true in the north; the Russians are doing better in the south, but those positions would be hard to maintain if the north collapses.

Synes dette er et interessant punkt. Det handler mye om hva som skjer hvis Russland ikke er angriperen, men forsvareren. Hva skjer hvis frontlinjene deres kollapser samtidig som Ukraina har forstyrret forsyningslinjene?

Nå skal det sier at Mariupol binder opp mye russiske styrker. Hvis de gir seg, så har Ukraina et problem med at disse styrkene da kan brukes andre steder.

Listen over de som støtter Putin og mener dette er noen andre enn putin sin feil krymper.

10 Likes

Når alle tenker likt, er det ingen som tenker.

Jammen bra vi har de som tror jorden er flat også, de tilfører jo mye? :exploding_head:

17 Likes

Det var bra at det i sin tid var noen som trodde at jorden var rund :wink:

5 Likes

Majoriteten her mener at Russland gjør det helt elendig (de imponerer ikke meg heller, og godt er det), men dette er nok første krig hvor vi får såpass inngående oppdateringer fra sivile, soldater og besserwissere via sosiale media, spesielt Twitter. Det er lett å bli biased. Propaganda maskineriene er i full sving, på begge sider.

Personlig tror jeg denne krigen har, dessverre, potensialet for å bli langvarig. Geopolitisk så har Putin svært mye å tape hvis han ikke klarer vise at han kan tvinge Ukraina til en avtale til fordel for Russland. Til tross for at flere her som mener at Russlands militær er snart nære full kollaps pga tap av fly, tanks, soldater og proviant så kriges det skarpt og tapre Ukrainere er i undertall. Jo lengre det går, jo styggere vil det bli.

Jeg har ikke sett noe er som ikke er enig i at krigen er Putins skyld. Alle de såkalte «kontrære» har, etter hva jeg har sett, vært tydelige på dette.

Derimot det disse «kontrære» forsøker å diskutere er de andre aspektene med denne krigen (Kina, EU, NATO, USA), forløpet til denne krigen og konflikten, potensielle geopolitiske konsekvenser og nyanser.

Det må da være lov å diskutere dette? Eller ønsker man at denne tråden skal bli en samleplass for Twittermeldinger?

Personlig finner jeg nytte av å lese og høre på folk med meninger motstridene med mine egne eller majoritetens. Er mange av disse «sære» og «kontrære» som har hatt svært viktige bidrag i mange ulike disipliner. Jeg synes det burde være takhøyde for ulike meninger, selv de majoriteten er uenig i. Skal ikke gå helt snowflake og conspiracy theory her, men av og til har man også sett at gårsdagens konspirasjon blir morgendagens legitime teori.

Holder vi en saklig tone blir det mindre støy, selv når noen skulle ha en noe motstridende mening.

13 Likes

Jeg tenker denne tråden først og fremst handler om Russland og Ukraina. Ikke dumt å diskutere hva andre har gjort for å påvirke disse. Hva feks usa har drevet på med i Midtøsten blir litt for perifert for meg, det handler da om usa og et tredjepartsland. Det hører da hjemme i politikktråden.

5 Likes

Bølla får ikke viljen sin så¨nå skal han true mer.

1 Like

Jeg vet ærlig talt ikke hvor det bærer hen. Jeg synes det er mer interessent å spekulere i hvordan diverse scenarioer kan utsatte seg, og er mer relavant en mye av det som blir dratt fram her.

Det blir litt som med teknisk analyse, hvis A, så B. Jeg tenker jo at Russland feks ikke har lagt opp til en forsvarskrig og vil gjøre det dårlig. I et sånt scenario, så er ikke artilleri det mest nyttige heller. Det blir også vanskelig å holde på posisjoner hvor de kan bombe sivile. Som gjør trykket på Ukraina mindre.

Jeg er jo også der at high tech utstyr er ganske demotiverende å sloss mot. Du sitter i en flott tanks, men vet at når som helst, så kan en ukrainer 2-3km unna med en javelin ta deg ut som om du satt i en sardinboks.

5 Likes

Når vi står midt oppe i det som foregår nå, så kan det oppfattes som et forsøk på å lede oppmerksomheten bort fra djevelskapen og svekke kampen med å slå tilbake mot fienden.

En annen sak er at innspill om hva vi bør foreta oss nå (hvilken type støtte som bør sendes til Ukraina, hva vi skal gjøre i Norge og i NATO (opprusting/nedrusting/utvidelse/tilbaketrekking) nok også kan oppfattes som mer relevant (i betydningen “aktuelt”) enn mulige (bort)forklaringer på årsakene til krigen.

4 Likes