Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 3

Putin er skurken det er alle vel enig om, men Putin er ikke hele Russland.

Å godta alt som blir servert fra den ene siden er ikke bra.

Putin valgte å innvadere et land.
Putin valgte å bombe byer
Putin valgte å drepe sivile.

Det finnes ingen gråsone, det finnes ingen unskyldning.

Putin og Russland ER de onde.

8 Likes

Hver gang jeg hører ordet “kristenfascist” trekker jeg min pistol!

1 Like

Er USA også ond da, mtp. hva de har drevet med?

PS! Jeg kjenner til masse flotte Russere som ikke liker Putin, de er også en del av Russland.

3 Likes

Hvor i tråden handler dette om USA?

Dette er en tråd om Russland og Ukraina. Øvrig politikk og slemme land får du ta i politikk tråden.

4 Likes

Nå er du urimelig, jeg lurer på hva du baserer din påstand på. Skjerpings!

Hvis du ikke har fått med deg at Putin og de russiske styrkene dreper sivile så virker det ikke som du følger særlig godt med.

4 Likes

Vi er nok flere som har russiske venner her, og som ikke mener at alle russere er onde/slemme.
Men det må mer enn en mann til for å gjennomføre det vi er vitne til. Det er flere enn en mann som bør en tur til den internasjonale domstolen, om de overlever krigen.

7 Likes

Det har jeg vel aldri påstått heller…

Der er vi enige!

Du spurte hva jeg baserte min påstand på. du fikk svar.

Alle forsøk på å dra andre land inn for å legitimere russiske krigsforbrytelser er nogo. Det finnes det andre tråder til.

Sliter med å se hvordan flere russere skal unngå domstolen.

1 Like

Diskusjonen gikk på svart/ hvitt synet. Hvis man tror internasjonal politikk er svart/ hvitt, så vil jeg påstå at man er naiv.

Og som det alltid blir i denne tråden, så ender de som mener noe annet en fleste å bli tillagt meninger de ikke har.

Ingen ting rettferdigjør krigen!

10 Likes

Om ingen ting rettferdiggjør krig og Russland er den parten som har startet krig så er det vel vanskelig at det ikke skal bli svart hvitt? Om Ukraina gikk inn i Russland for å stjele, plyndre og voldta så hadde vi vel holdt med den andre parten er ikke det klart?

Edit: Det jeg har endt opp med å frykte mest nå er et ukontrollert sammenbrudd i Russland hvor man ikke lenger har kontroll på atomvåpen og plutselig ser man Boko Haram med atomvåpen osv… det kan bli helt sinnsyke tilstander.

4 Likes

Kanskje vi bare skal legge ned tråden da, siden man ikke har interesse av å se flere sider av konflikten?

1 Like

Det er en grunn til at Russland driver med vill propaganda, sensurerer mediene sine og snakker om behov for “selvrensing av forrædere” om de som skulle våge å utfordre det.

Jeg besøkte nettopp en russisk avis.
De siste nyhets artiklene er følgende:

“Allerede i 1945 lærte USA å lage falske nyheter om det røde arme” - Løgnene til amerikanerne var rettet mot å diskreditere de sovjetiske troppene som frigjorde Ungarn. (Ungarn kjempet mot Sovjet i WW2 og fikk hard medfart i retur)

" Pushilin (lederen av Donbass) besøkte sårede barn"

" I Ukraina kan det lages komponenter til biologiske våpen"

“Russlands humanitære hjelp til Ukraina fortsetter”

3 Likes

Det er ikke en konflikt. Det er ikke en spesialoperasjon. Det er ikke avnazifisering. Det er en krig.

2 Likes

Fantastisk godt skrevet kronikk, med mange gode poenger:

6 Likes

Kan kanskje være verdt å legge til at Macgregor selvsagt også bærer preg av den voldsomme polariseringen som har funnet sted i USA spesielt de siste få årene og at Zelensky nesten uungåelig havner “in the crosshairs” der - entydig på samme side som Hillary Clinton og tilsvarende “chicken hawks” og mer eksplisitte “neocons” i det Republikanske partiet. Folk Macgregor ganske sikkert - og høyst forståelig slik jeg ser det - hater. Også det må en selvsagt se mot bakgrunn av et langt yrkesliv som offiser som begynte før den der gjengen var i nærheten av å begynne sine “humanitære intervensjoner”. Og han vet selvsagt svært godt hva dette har kostet. Bare tanken på det er nok for min del til at jeg tenker at om jeg selv skulle gi meg hen til følelser på den måten enkelte andre her gjør angående hva de vil gjøre med Putin, ja så kunne jeg også skrevet at en hel haug av disse “humanistene” burde fått en kule i pannen for lenge siden.

Går ikke, da får vi atomkrig ifølge kritikerne.

1 Like

Du tar det ut av kontekst, ufint!