Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 3

Russland eller putin kan ha 1880 milliarder i Sveits. Da er det vel bare fryse de pengene til og bygge opp Ukraina igjen.

5 Likes

Antivax-gjengen mener nok det samme, at de nærmest er som martyrer å regne (bortsett fra de som tjener millioner på kvakksalveri). Aldri påstått at det er for moroskyld. Tviler overhodet ikke på at han anser sin stemme som viktig. Og at det trigger.

5 Likes

Tenk å være kontrær, utelukkende for å være kontrær. . .

5 Likes

:laughing:

@Aaleby Putin gjorde det også klart fra dag 1 at målet var regimeskifte.

4 Likes

Den videoen sier vel alt. Tragisk…

“Puppet”, “I dont see anything heroic with Zelensky”, “Another 10 days and this should be completely over”…

Videoen postet rett over viser vel ganske så greit at jeg har mine påstander i god behold. Bakgrunn er uvesentlig om den kun fungerer som en døråpner og blir fulgt opp med kontrære heller enn faktuelle meninger.

8 Likes
1 Like

Forkastelig type

3 Likes

Det finnes jo hypoteser og forsøk på forklaringer på hvorfor. Da er vi langt inn i psykologien og dels filosofiens verden. Skal ikke gjengi noen her. Man kan søke dem opp.
Det er ikke bare negativt. At noen velger å gå mot strømmen og utfordre alment aksepterte sannheter kan også være nyttig, kanskje særlig innenfor vitenskap.
(Hvilket minner meg om følgende: På samme måte som øst møter vest der sirkelen sluttes, og ytre venstre møter ytre høyre, kan det være kort vei mellom genialitet og galskap/“sykdom”)

1 Like

Enig i det, men det er noen der er kontrære i absolutt alle saker.

2 Likes
2 Likes

Fortsatt based:

11 Likes

Flere land krever nå flyforbud sone i Ukraina. Det er klart at det er massiv krigsforbrytelse i Ukraina,har dere sett de siste bildene der de har bombet sivile mål ? Dette er totalt galskap.

Rundt 80% av boligene i Mariupol er bombet.

3 Likes

Du kan ikke avfeie hva han sier fordi du er uenig!

Du mener kanskje at det han sier i denne videoen heller ikke kan avfeies?

Det er like lett å spotte at McGregor er far out som å catche konspi-søppel. Hvert fall om man har erfaring i å ha et kritisk blikk.

4 Likes

Meninger og fakta er snarere noe man bør holde adskilt. Uttrykket “faktuelle meninger” tror jeg faktisk ikke jeg har sett før. Og det er ikke fordi jeg ikke har lest mye. Bør kanskje ikke tolke det for langt, men i denne sammenhengen blir det for meg bare et tegn på at du kan ha problemer med å skille nettopp meninger og fakta fra hverandre. At en med hans bakgrunn kan finne på å si slikt overrasker meg heller ikke. Han husker sikkert godt nok kolleger og venner som har blitt både skadet og drept. At Zelensky ihvertfall i utgangspunktet er en frontfigur, for å si det mer nøytralt, kan det ikke være noen tvil om. Uten oligarken Kolomoisky ville han bare ikke blitt president. Og så kan de som er interessert finne ut av det forholdet ved å søke litt selv. Jeg tror jeg har postet noe om det her for et par uker siden. Før jeg leste om det der så hadde jeg fått et ganske positivt førsteinntrykk av Zelensky. Kunne jo også virke som han forsøkte å roe ned Biden&Co med deres snakk om at Russland kom til å invadere på den og den datoen. Men etterhvert har jeg jo også forstått at han ihvertfall er utsatt for press fra flere kanter. Også Macgregor kommer inn på at det er grenser for hvor langt Zelensky kan strekke seg ifht russiske krav fordi han risikere å bli drept også av ukrainske nasjonalister som foretrekker en verdenskrig fremfor å gi etter. Det problemet for Zelensky har jeg dokumentert for noen dager siden og uten at det så ut til å vekke noen interesse hos de som etter mitt syn ganske så overfladisk fremtrer som en slags heiagjeng for han både her og andre steder.

5 Likes

De har bestemt seg, vesten er de gode, Russland er de onde. Svart/ hvitt, ferdig snakka.

6 Likes

Det er nok dessverre en tendens til at de som misliker vestlig liberalisme, er mot innvandring, seksuell frigjøring og toleranse, globalisme osv. ofte går langt i å akseptere totalitære regimer som kan representere det de oppfatter som motsatsen til dette — tradisjonalisme, nasjonalisme, opphøyelse av kjernefamilien på bekostning av andre måter å leve på, intoleranse overfor og undertrykking av andre nasjoner/nasjonaliteter, andre seksuelle identiteter osv. Denne tendensen kan oppsummeres med en form for kristenfascisme som man ser i Putins regime og som er på frammarsj i f.eks. Ungarn og i deler av den republikanske bevegelsen i USA.

Kristenfascistene vil ofte sympatisere med Russland fordi de oppfatter dette som et mindre onde enn den grusomme liberalismen i Vesten.

5 Likes

Og denne er ikke svart/hvitt? :wink:

4 Likes

Heldigvis behøver man ikke å ta stilling til “godt” og “ondt”. Man kan se på om man mener verden (eller ens egne interesser) er tjent med Putin ved makten eller ikke, og handle deretter.

3 Likes