Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 3

Det kan se ut som episoden på russisk TV ikke var iscenesatt av Russland.
Følgende ville i såfall gi liten mening (særlig den siste oppfordringen om å finne alternativ informasjon i informasjonskrigen):

Den russiske TV-journalisten Marina Ovsjannikova sier i et intervju med BBC torsdag at hun visste hun ville bli pågrepet, da hun mandag kveld stjal all oppmerksomheten under en direktesendt nyhetssending på den statlige TV-kanalen Kanal 1.

– Jeg kunne ikke bli stående på sidelinjen. Jeg ville vise et vestlig publikum at russerne er imot krigen. Ikke alle russere er sånn, sier hun.

Under sendingen mandag, dukket hun opp bak nyhetsankeret på skjermen med en plakat påskrevet «Stopp krigen. Ikke tro på propaganda. De lyver til deg. Russere mot krigen». Hun ropte også «Stans krigen! Stans krigen!».

– Jeg ville også vise russerne at de er gjort til zombier av Kremls propaganda. Slutt å tro på det. Slutt å lytt til disse kanalene, sier Ovsjannikova til BBC. Hun kommer med en videre oppfordring til det russiske folk:

– Lær å lete opp informasjon. Å analysere den. Vestlige kilder, ukrainske kilder. Jeg forstår at det er svært vanskelig å finne alternativ informasjon under en informasjonskrig, men du må prøve å lete etter den, sier hun.

Videre hevder Ovsjannikova også at den russiske etterretningstjenesten FSB har satt ut konspirasjonsteorier om henne.

2 Likes

Hvis alle disse er fulle kan det f.eks være opprørstropper som skal holde kontroll. Eller forflytning av viktige personer i regjeringsapparatet (ikke så lovende i så fall).

https://alwaysfreshnews.com/news/world/224727/lavrov-flew-to-beijing-thousands-of-kilometers-turned-in-front-of-the-border-china-changes-attitude-towards-russia-topky-sk/

Basically det samme, men fra en en mer kjent kilde.

15 Likes

av NTB

1 min

DEL

Erdogan inviterer Putin til samtaler med Zelenskyj i Tyrkia

Tyrkias president har invitert sin russiske kollega Vladimir Putin til fredssamtaler med Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj.

President Recep Tayyip Erdogan fortalte Putin i en telefonsamtale at et møte i Tyrkia mellom de to lederne ville bidra til å komme fram til en «varig våpenhvile» og en «langvarig løsning,» opplyser Erdogans kontor.

Den tyrkiske presidenten skal ha understreket viktigheten av å opprettholde humanitære korridorer i Ukraina.

1 Like

13 minutter siden av NTB

Ukraina ber Tyrkia være blant garantistene for eventuell fredsavtale med Russland

Ukraina ber Tyrkia stille som garantist for en eventuell fredsavtale med Russland, sammen med Tyskland og de fem permanente medlemmene i FNs sikkerhetsråd.

– Ukraina kom med et forslag til den samlede sikkerhetsavtalen: P5, Tyrkia og Tyskland. Den russiske føderasjonen har ingen innsigelser, sier Tyrkias utenriksminister Mevlut Cavusoglu.

P5 er de fem faste medlemmene av FNs sikkerhetsråd, USA, Frankrike, Storbritannia, Kina og Russland.

Forslaget innebærer at P5, i tillegg til Tyrkia og Tyskland, skal stå som garantister for at en eventuell fredsavtale mellom Ukraina og Russland overholdes.

Tyrkias utenriksminister Mevlut Cavusoglu landet torsdag i Lviv for samtaler med sin ukrainske kollega Dmytro Kuleba. Sistnevnte la ut velkomsten på Twitter.

2 Likes

Et stykke ned i kommentarfeltet:

2 Likes

2 Likes

Abstract
According to this Standard Eurobarometer survey conducted in June-July 2021, attitudes towards the EU remain positive and broadly stable. Optimism about the future of the EU has reached its highest level since 2009 and trust in the EU remains at its highest since 2008. Support for the euro remains stable at its highest since 2004. The survey also indicates a significant improvement in the perception of the state of national economies. European citizens identify the economic situation as their top concern at EU level, followed by the environment and climate change and by immigration. Health is still the main issue at national level, slightly ahead of the economic situation of the country. The majority of Europeans are satisfied with the measures taken by the EU and by national governments against the coronavirus pandemic and think that the “NextGenerationEU” recovery plan will be effective in responding to the economic effects of the pandemic. Nearly two-thirds trust the EU to make the right decisions in the future to respond to the pandemic.

https://europa.eu/eurobarometer/surveys/detail/2532

Trust and support: Long-term trends

The trust people have in the EU has diminished significantly. In 2016, 35 per cent of Europeans tended to trust the European Union, compared to 50 per cent in 2004. This may be regarded as a normalisation‍[145] following earlier EU-euphoria created by successes with the internal market and the Eastern enlargement. Yet, the figures underline a trend that is decidedly worrying, also because emotional attachments to the EU have failed to develop‍[146] and people do not distinguish between the EU and other international bodies.‍[147] Moreover, although trust in the EU is recovering under the influence of an economic upswing, a historical perspective reveals that trust in the Union, the European Parliament, the Commission and the ECB has been low (see Figures 1 and 2).

Altså, det er egentlig ikke oppe til diskusjon at EU i stort har en fallende trend av tillit og oppslutning, særlig i blant de originale medlemmene som også besørger tilnærmet hele budsjettet.

I gamle dager (2005-6), da jeg leste europeisk integrasjonsteori, så var dette et stort tema, og det ser ut som trenden(e) består i beste velgående.

Tiden går så fort, at jeg må passe meg for å ikke anta at ting er slik de var da man studerte/jobbet med denslags :sweat_smile:

1 Like

China Praises Ukraine Resistance, Pledges Economic Support Hvem hadde trodd :slight_smile:

9 Likes

Interessant at tillitskurvene knekker opp under flyktningkrisen i 2015. Kan det samme skje under denne krisen?
Utad virker i alle fall EU mer samlet enn på lenge, inklusive Polen og Ungarn, som har hatt atskillige kamper med Brussel.

1 Like

Dette har blitt sett på som den første testen på om Russland klarer låneforpliktelsene sine:

Russian sovereign bond payment received by JPMorgan and processed -source | Reuters

1 Like

Rimelig far out når det hevdes i videoen at grunnen til at tyskerne kjøper F35 fra USA er for å smiske pga at olje og gassavhengigheten forpurrer sanksjonene. Denne er fra januar:

Har nesten 30 års erfaring i å spotte bullshit på internett og den generalen lyser rødt.

2 Likes

Med den innstillingen du synes å ha så tar jeg for gitt at du ikke engang bruker tid på å lese deg litt opp på hvilken bakgrunn han har. Om jeg ikke har slik militær bakgrunn og erfaring så er utgangspunktet for min skepsis til hele det offisielle narrativet likevel noe tilsvarende. Og det har ingenting med noe behov for å tale majoriteten imot. Macgregor nevner i det andre intervjuet som Klinsj postet, at serberne ble utsatt for litt av hvert av løgner og at det selvsagt er vanskelig å si noe sikkert om situasjonen i Ukraina fordi det neppe er stort annerledes nå. For Macgregor handler det nok om mer inngående kjennskap til forholdene på Balkan, som yrkesoffiser på den tiden. Han nevner også rett etterpå at finnene gjorde det mulig å danne seg et mer sannferdig bilde. De fungerte som “truthtellers”, selvsagt fordi de ikke hadde noen tilsvarende agenda som USA,Storbritannia og Tyskland. Finland var jo, og er heller ikke, medlem av NATO. Selvsagt gjorde også det det enklere å forholde seg (mer) sannferdig.

Der jeg selv “våknet” litt når det gjaldt det som skjedde der nede var da jeg snakket med en soldat på et fly på vei fra Island. Det eneste jeg husker er at han sa at “ingenting av det som kommer frem i Norge om forholdene der stemmer”. Hva det handlet om ville han ikke si noe konkret om pga taushetsplikten. Jeg tar for gitt at det ihvertfall ikke handlet om at serberne ble fremstilt for positivt. Allerede i tenårene var jeg opptatt av utenrikspolitikk. Husker feks jeg valgte en eksamensoppgave i norsk om den israelske invasjonen av Libanon. Frem til da hadde jeg hatt et entydig positivt syn på Israel. Jeg vokste opp med å se på Moshe Dayan som en stor helt. Selvsagt snudde jeg ikke 180 grader rundt pga det falangistene gjorde i Sabra og Shatila. Jeg forsøkte å besvare oppgaven saklig. Men også det var jo en erfaring som gjorde at jeg begynte å forstå at verden er mer komplisert enn man kan ha trodd.

4 Likes

Er bra at noen tør å si de andre imot, så det ikke blir et ekkokammer slik 90%av denne tråden er blitt. Sier man i mot massene så deles det ut klovnefjes over en lav sko.

Jeg liker sannhet og den ligger mest sannsynlig en plass midt imellom VG og Macgregor.

3 Likes

Poenget er at vedkommende helt åpenbart har en agenda (i likhet med svært mange andre). Og at han blir ukritisk løftet frem her på tråden som en motstemme og ikke på bakgrunn av at argumentasjonen holder mål. Hva er egentlig 10-15 år i den store sammenhengen? Som et pust i sivet. Det er ikke akkurat som om Europa er forsvarsløse per i dag. Behovet for å tale majoriteten midt i mot er påfallende. Og argumentasjonen fremstår som oppkonstruert.

2 Likes

Disse hendelsene har ikke jeg fått med meg. Er jo skummelt at skjer:

Dette blir jo bare tullete “Behovet for å tale majoriteten midt i mot er påfallende. Og argumentasjonen fremstår som oppkonstruert.”

Tror ikke du skjønner hvor store baller og hvilken risiko han tar på seg ved å snakke slik han gjør. Er garantert ikke for morroskyld.

2 Likes