Det kan se ut som episoden på russisk TV ikke var iscenesatt av Russland.
Følgende ville i såfall gi liten mening (særlig den siste oppfordringen om å finne alternativ informasjon i informasjonskrigen):
Den russiske TV-journalisten Marina Ovsjannikova sier i et intervju med BBC torsdag at hun visste hun ville bli pågrepet, da hun mandag kveld stjal all oppmerksomheten under en direktesendt nyhetssending på den statlige TV-kanalen Kanal 1.
– Jeg kunne ikke bli stående på sidelinjen. Jeg ville vise et vestlig publikum at russerne er imot krigen. Ikke alle russere er sånn, sier hun.
Under sendingen mandag, dukket hun opp bak nyhetsankeret på skjermen med en plakat påskrevet «Stopp krigen. Ikke tro på propaganda. De lyver til deg. Russere mot krigen». Hun ropte også «Stans krigen! Stans krigen!».
– Jeg ville også vise russerne at de er gjort til zombier av Kremls propaganda. Slutt å tro på det. Slutt å lytt til disse kanalene, sier Ovsjannikova til BBC. Hun kommer med en videre oppfordring til det russiske folk:
– Lær å lete opp informasjon. Å analysere den. Vestlige kilder, ukrainske kilder. Jeg forstår at det er svært vanskelig å finne alternativ informasjon under en informasjonskrig, men du må prøve å lete etter den, sier hun.
Videre hevder Ovsjannikova også at den russiske etterretningstjenesten FSB har satt ut konspirasjonsteorier om henne.