Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 3

Crazy ide: Vesten smugler inn atomvåpen i Ukraina. Ukraina gir Russland ultimatum: Trekk dere tilbake ellers bomber vi by x, y, z med atomvåpen.

Ingen tvil om hva de okuperte Ukrainske områdene ( som har overflod av russisk talenede) synes om Russiske soldater.

Man kan jo begynne å lure på om stemningen egentlig er lik på Russisk okkupert Krim og Donbas.

4 Likes

Det skjer kun hvis usa støtter den ruinerte tyrkiske økonomien. Det er der det virkelig trykker for dem.

Edit fjernet en t, selv om Tyrkia jo et rutinerte til å leve med skyhøy inflasjon. :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 Like

Direkte lån fra USA + lovnader om større lån fra IMF og kanskje EU.

Så er mye reddet for Tyrkia.

1 Like

3 Likes

Denn bør alle se.

12 Likes

Ukraina fortsetter og bite i fra seg.

3 Likes

Tviler litt, selvom USA skulle ha gitt lovnader om å gi de F-35 Tyrkia mistet pga S-400 og økonomisk redningspakke så tror jeg valget er vanskelig for Erdogan.

Erdogan er stor på religion og nasjonalisme, å gå med USA mister han kred i Midtøsten hos mange (ekskludert Saudia Arabia). Men hvem vet, skjer overraskende ting hele tiden disse dager.

Selv tror jeg Erdogan vil gå til Kina. Nå er ikke Kina svaret på alt, jfr enkelte som forvarer prisingen av Tesla med potensiale for salg i Kina, men jeg tror Tyrkia begynner å få ideell profil for Xi.

1 Like

Ca 1000mann og 40 tanks?

11 Likes

Da NRK ba Fiskeridepartementet om innsyn i kvotene til Orlov, var svaret nei:

« … offentliggjøring vil kunne medføre skadevirkninger for norske utenrikspolitiske interesser. »

Hva f@€n!!!

3 Likes

Synes ikke det høres bullshit ut. Men det er i gitt fall nok snakk om pro-forma, på samme måte som da Medvedev var president. Er kanskje fake, men ligner på Kreml sin måte å tenke på

1 Like

At filmen finnes betyr nok at de overlevde. Hør stemningen, snakk om å beholde roen.

5 Likes

Her bruker de kommersielle droner til å droppe gamle sovjetiske håndgranater med panserbrytende ladning pålimt 3d-printede styrefinner. Det sies det er 1m avvik på 300 metershøyde men falltid her indikererer ca 100 meters høyde. Det er visstnok nightvision i bruk på dronene også, så de opererer mye på natten.

9 Likes

Det gir mening, hvis det er Putin selv sier dette og det er håndtert.

Regjeringen Støre minner om den minste av “Bukkene Bruse”, som helst vil skyve noen andre fremfor seg, enn å stå for noe overfor Russland.

1 Like

Vel verdt tiden det tar å lese gjennom. Det er ikke så mye nytt opp mot det som et skrevet her tidligere, men det er mye mer nøye analysert

En ting som blir nevnt er at Ukraina mistet kontroll over en bro nord for Kherson tidlig i krigen som gjorde sitt til at de mistet byen.

5 Likes

2500 KIA bare fra kampene ved Chernihiv og nord for Kiev. Så vet vi at det har vært helt sinnsykt harde trefninger i Kharkiv, Sumy, Luhansk og Mikolajev/Kherson/Melitopol/Mariupol områdene. I tillegg er det etterslep på å hente døde, noen som ikke blir hentet osv. Jeg mener dette tyder på at 15000 KIA er et mulig tall.

Det virker som om angrepet på kyiv er det som har vært mest på trynet tenkt militært, så jeg tenker det også er der det vil være flest falne.

Russerene virker nå å drite i alt som heter folkerett.

Alle som ikke overgir seg blir skutt!.

2 Likes