Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 3

USA venter et stort cyberangrep i fra russland.Er det derfor putin etter rykter har gått i sin bunker ?

Den er postet med russerene sin oppfølging tidligere.

2 Likes

Selv med de tallene gjengitt over, tror jeg han fyren her har rett:

I suspect they’re higher than any estimates.

2 Likes

Den russiske saken er visstnok trukket tilbake/republisert med sensur (dødstallet fjernet, se tråd).

Leste denne tidligere i dag:

Man tør jo nesten ikke håpe, men sannheten på bakken kan faktisk være at Ukraina gjør rent bord. Russerne har truffet bra med et par raketter, men har de noen militære seire utover det? At de gjennomfører et folkemord i Mariupol blir ikke en seier, men en skam de skal få leve med i mange tiår fremover.

20 Likes

Mistenker at denne artikkelen er en smule overoptimistisk.

Putin er troende til å bare grave seg ned og fortsette å bombe storbyene og sørge for at Ukraina ikke har jordbruk og industri, og det er grenser for hvor lenge Ukraina kan holde det gående, de har neppe noen gode mulighet for å kaste Russland helt tilbake om de makter å trekke seg tilbake til gunstige forsvarsposisjoner.

Naturlige konklusjonen er at Ukraina trenger all mulig mer hjelp og støtte vi kan gi for å faktisk presse Russland i kne.

3 Likes

Jeg er delvis enig. Er det noe Russland har veldig mye (for mye relativt andre deler av styrken sin?) av så er det ubåter, bombefly og dumme bomber. Det som holder Ukraina inne i gamet er at RU ikke har oppnådd luftsuverenitet. De har ufattelige mengder med større bombefly som de kan sette inn om de bare får slått ned luftforsvaret. Skjer det er det slutt på å kun fly noen få fly inn over UA.

1 Like

Timingen her kunne nok vært bedre…

1 Like

Ja huff. Hva tenker de på her?

Russiske marinen er en vandrende økologisk katastrofe, bra taubåten følger lojalt med ved siden av der.

1 Like

Babushka power!

3 Likes

Nytt initiativ som jeg tenker kan være ganske sterk lesing for den vanlige russer etterhvert som den kompletteres:

5 Likes

Tja, det kommer an på hvordan det står til med kampmoral og evne på ukrainsk side. Kan de fortsette med det de gjør nå pga forsyninger fra vesten og fordi sloss med ryggen mot veggen og en tilsynelatende kompetent ledelse? Jeg vil tro kampviljen til Ukraina ikke blir svekket de nærmeste månedene.

Moralen på russisk side kan ikke være god. Utrolig mange som har gått bort eller sendt hjem skadet fra fronten. Ukraina ser ut til å ha begynt å gjøre større operasjoner for å ta ut russiske styrker. Det har vært mest døde. Ikke så mange som har overgitt seg. Hvis de klarer å omringet mindre russiske styrker, så kan du plutselig få større enheter som gir opp. Det krever at det klarer å skape enda større problemer med forsyningslinjene.

Det er jo ikke en hvem som helst som har skrevet artikkelen, tidligere:

special advisor and consultant on major problems of foreign policy and who provides guidance to the appropriate bureaus with respect to such matters.

Det som er kravet for at Ukraina skal klare seg er vel egentlig at de fortsetter å delvis kontrollerer luftrommet.

1 Like

Kan ukrainske fly bombe fritt vil det ha mye å si. Samt at uten russiske fly kan de ha mer luftvern ute for å skyte ned raketter fra russland.

Link kan virke støtende på noen.

Direkte treff på russere som klynger litt mye.

Jeg tenkte mer på at hvis russland kan fly med bombefly over Ukraina, så er løpet kjørt. Da snakker jeg ikke sånn som nå hvor Russland prøver seg med et fly eller to. :stuck_out_tongue_winking_eye:

Det ser jo ikke ut som Russland har noe framgang der dog. Det måtte i så fall være fordi Ukraina går tom for ammo…

De har fått rikelig med luftvern raketter jevnt hele tiden.

1 Like

Sannsynligvis bombekaster treff. Isåfall - kult! Ellers er vel bombekastere for det meste mye bortkastet innsats og logistikk.

Tror ikke all verdens hærer hadde hatt bombekastere som en viktig del av sin bevæpning om det ikke var så effektivt

6 Likes

Siden Russerene skryter av den hypersoniske raketten sin Kinzhal

som egentlig viser seg å være en iskander rakett man kan skyte ut fra et fly.

Så mye tyder på at det som skulle være et svært avskrekkende skummelt våpen… egentlig ikke er der. ( og iskander har man jo lært fryktelig mye om de siste 2-3ukene, basically den er mye simplere og enklere å skyte ned enn man fryktet).

Nå mobiliseres det hardt for å fylle opp rekkene.